חתן פרס נובל פרופ' אומן: "אני בעד עסקה של אחד מול אחד - רוצח עבור חטוף אחד שלם"

במסגרת הרצאתו כנס "תורה ומדע" ה-30 שהתקיים במרכז האקדמי לב, התייחס לסוגיית עסקת החטופים • על עסקת שליט אמר: "נתנו בעבר לאויב תמריצים לחטוף חטופים והם למדו זאת היטב מאוד, יש לנו היסטוריה אומללה של פדיון שבויים" • עוד טען כי כי הקמפיין הפנים ישראלי הנוכחי מזיק לחטופים: "האויב מבין שזה מאוד חשוב לנו, אפילו יותר ממה שזה"

חתן פרס נובל, פרופ' ישראל אומן. צילום: מיכאל ארנבורג

חתן פרס נובל, פרופ' ישראל אומן, התייחס לסוגיית שחרור החטופים היום (רביעי), במסגרת כנס "תורה ומדע" ה-30 שהתקיים במרכז האקדמי לב, ואמר: "אני בעד עסקה של אחד מול אחד - רוצח אחד עם דם על הידיים עבור חטוף אחד שלם".

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 // מטה המשפחות

"מספיק שנהרג לי בן אחד. אני לא רוצה שנכדי או ניני יהרגו על ידי מחבלים שישוחררו", אמר אומן 
במסגרת הרצאתו בכנס והתייחס בדבריו גם לעסקת שליט: "נתנו בעבר לאויב תמריצים לחטוף חטופים והם למדו זאת היטב מאוד. בשביל חטוף אחד נתנו 1,027 טרוריסטים. גלעד שליט, שיבואו עליו כל הברכות שהוא עדיין אתנו, אבל כמה כבר נהרגו בגלל אותה העסקה? אחד המשוחררים באותה עסקה היה גם יחיא סינוואר, והעסקה האומללה הזו הביאה ישירות לעסקת החטופים החדשה ושוב נכנס לבוץ הזה. יש לנו היסטוריה אומללה של פדיון שבויים, וגם לפני עסקת שליט היו עסקאות שיצרו תמריצים שהביאו אותנו למצב הנוכחי".

עוד ציין פרופ' אומן, כי הקמפיין הפנים ישראלי הנוכחי בעניין החטופים, ממריץ את חמאס להגזים בדרישותיו, וכך מזיק לחטופים: "הקמפיין שאנחנו עדים לו, אומר לאויב שעניין החטופים מאוד חשוב לנו, עד כדי כך שהאויב מבין שזה חשוב לנו אפילו יותר ממה שזה, לפחות לחלק מאתנו. זה באמת חשוב, אבל אנחנו שרוצים יותר למגר את חמאס, ולא רוצים שהוא יחזור לשלוט על עזה בגלל 150 החטופים האלה, יש לנו סדרי עדיפויות אחרים" הדגיש פרופ' אומן.

"האויב מבין שזה חשוב לנו אפילו יותר ממה שזה". כיכר החטופים, אתמול, צילום: גדעון מרקוביץ'

"סדר העדיפויות שהקמפיין משקף, מביא את חמאס להקשיח את עמדותיו, כך שלא נוכל לקבל אותן, וזה מזיק לחטופים. וגם בלי שיקולי תמריצים, מילוי דרישות האויב עלול להביא למספר רב של קורבנות ישראליים בעתיד, וצריך להסתכל לעתיד, לא כמו בעסקת שליט", הוסיף. 

האלוף (במיל') עוזי דיין, אשר היה בין משתתפי הכנס, ציין כי "יש מדינות בעולם שכלל לא מנהלות משא ומתן על חטופים, וברור שלאורך זמן זה הדבר הנכון", אבל שאל את פרופ' אומן, מה לעניין פונקציית התועלת הקבוצתית של הציבור הישראלי? בתגובה השיב פרופ' אומן, כי התועלת הקבוצתית היא שאנחנו מעוניינים בהמשך קיומה של המדינה הזו ולא רוצים שוב את אירועי שמחת תורה. "אבל יותר מזה, אפילו ברמת התועלת האישית אני לא רוצה שהילדים שלי יהרגו על ידי מחבלים שישוחררו בעסקה".

"יש לנו היסטוריה אומללה של פדיון שבויים", יחיא סינואר, צילום: AFP

בהמשך ציין פרופ' אומן: "אני בעד אחד מול אחד, ויום אחד או שבוע של הפסקת אש כדי להשלים את העסקה. רוצח מחבל אחד מול חטוף אחד, אחד עם דם על הידיים מול אזרח אחד שלם. בהמשך נדון איזה מחבלים נשחרר, אבל קודם נסכים על המספרים".

כנס תורה ומדע, הנערך בשיתוף פעולה של המרכז האקדמי לב, אוניברסיטת בר אילן והמכללה ירושלים, מאגד אליו מדי שנה את בכירי החוקרים והרבנים, שפועלים ברצף שבין תורה ומדע. המשתתפים דנים בסוגיות ובחידושים המעסיקים הן את הרבנים והן את החוקרים ומפעילי המערכות הטכנולוגיות. השנה, כאמור, התמקדו ההרצאות והדיונים בכנס בהיבטיה השונים של מלחמת חרבות ברזל, ביניהם זיהוי חללים באמצעים פורנזיים, טיפול בפוסט-טראומה בעת המלחמה, הנצלת זרע והולדה מחללי מלחמה, הגרלות בדיני נפשות בעת מלחמה, הגישור בין המשפט הבינלאומי לתורה ועוד.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר