"מגיע להם חג חירות": אלפים השתתפו בעצרת אחדות למען החטופים

צמדים של נואמים מכלל חלקי החברה עלו לבמה ב"כיכר החטופים" • במקביל עשרות צעדו לעבר ההסתדרות בקריאה לשביתה כללית במשק • חתן פרס ישראל מנחם קלמנזון: "לא יכול לשמוע שמנהיג אומר למפגינים 'אתם כמו החמאס'"

החטופה ששוחררה מורן סטלה ינאי בעצרת בת"א: "אנחנו כל הזמן רוצים לראות אותם בבית - וכרגע זה נראה רחוק" // המטה להחזרת החטופים והנעדרים

"היה לי מאוד קשה למצוא מה לומר פה. אנחנו כל הזמן רוצים לראות אותם בבית - וכרגע זה נראה רחוק": כך אמרה הערב (חמישי) מורן סטלה ינאי ששוחררה משבי חמאס, בעצרת אחדות למען השבת החטופים בתל אביב.

העצרת לשחרור החטופים בתל אביב, צילום: גדעון מרקוביץ'

אלפים הגיעו לעצרת ב"כיכר החטופים" בה נאמו רבים מכלל קצוות החברה הישראלית. לפני כן, עשרות בני אדם. כולל בני משפחות של חלק מן החטופים צעדו מהקריה לעבר בית ההסתדרות בתל אביב בקריאה ליו"ר הארגון ארנון בר דוד להשבית את המשק.

צעדת משפחות חטופים לעבר בית ההסתדרות

"בשבעה באוקטובר היינו אמורים לראות את ההופעה של יותם עם הלהקה שלו", אמרה איריס חיים, אימו של יותם חיים שנחטף ונהרג מאש צה"ל בעת שברח משוביו, בפתיחת העצרת. היא סיפרה על הקשר שלה עם דינה גדליה, אימו של רס״ל יוסף מלאכי גדליה ז״ל שנפל בקרב ב-7 באוקטובר.

"חייבים לראות אותם בבית", אמר הרב הראשי לישראל דוד לאו. "איך נשתה בלי הלשון 'והבאתי אתכם אל הארץ'? חובתנו לזכור ולחשוב על כולם. חובתינו לומר והבאתי אתכם אל הארץ, את אלו שחיים אתנו ואת אלו שלצערי כבר לא בחיים אך מחובתינו להביא לקבר ישראל". 

עצרת למען שחרור החטופים, צילום: גדעון מרקוביץ'

עוד הוסיף: "לעיתים אנחנו מתווכחים וזה בסדר, מותר וצריך כל אחד להביע את דעתו, אני לא שונא ולא כועס על אף אחד על שדעתו הינה שונה מהדיעה שלי - כולנו מאוחדים בדאגה, באהבה ובאכפתיות לכל אחד ואחת שלא בבית, לאלו שנחטפו, שנלקחו ואינם נמצאים בחיים רגילים. הם עדיין לא שבו הביתה, מגיע להם חג חירות, מגיע להם לחגוג חג חירות אמיתי".

חתן פרס ישראל לגבורה אזרחית, מנחם קלמנזון, שהגיע עצמאית בשבת השחורה לקיבוץ בארי להציל תושבים יחד עם אחיו אלחנן קלמנזון סיפר: "ידענו מה הסכנה, אבל גם עבור מי אנחנו נלחמים. עבור עם של ערבות הדדית. עם שלא שוכח את לוחמיו ואת אחיותיו בשבי. עם שגם יוצא למחאות ולויכוחים כי לכולם איכפת. לא יצאנו למחות על מצב תושבי הדרום והצפון עכשיו, כדי לומר  'לא עוד. לא ניתן שתחיו תחת אש'. הערבות ההדדית לא נעלמה בעם שלנו, גם אם חלוקים על הדרך, לא חלוקים על הכאב. לא יכול לשמוע שמנהיג אומר למפגינים 'אתם כמו החמאס'". 

העצרת הערב, צילום: גדעון מרקוביץ

"מנהיגות היא קבלת החלטות. עכשיו השיבו את הילדים הביתה", אמר אודי גורן, בן דודו של החטוף טל חיימי שנרצח ומוחזק בשבי, לצד דיצה אור, אימו של החטוף אבינתן אור.

שלי שם טוב, אימו של החטוף עומר שם טוב שנחטף ממסיבת הנובה דיברה: "אני מהרצליה, לא באמת מבינה מה אנשים עוברים. חיה בשקט ושלווה ולא צריכה לדאוג שיהיו לי טפטופי רקטות. האדמה נשמטה לי מתחת לרגליים, ומתוך כל החודש שאנחנו נמצאים בו יותר מחצי שנה פגשתי אנשים מכל קצוות החברה הישראלית שמאוחדים למען מטרה נעלה. אנחנו רוצים מקום שיהיה בטוח לחיות בו בכל מקום בארץ", אמרה. 

מורן זר קצנשטיין, ממקימת תנועת "בונות אלטרנטיבה" דיברה יחד עם הרבנית ימימה מזרחי וציינה כי היא מהווה מבחינתה דוגמה לחכמה נשית ואהבת חינם. ״לצד התפילה נאמר בתורה שעלינו לעשות השתדלות. כל אחד ואחת מאיתנו צריכים לבדוק, מה המאמץ שאנחנו עושים כדי להשיב את החטופים והחטופות. למדינת ישראל האחריות - והחובה - לעשות כל שביכולתה כדי להשיב אותם הביתה. עלינו האחריות - והחובה - לוודא שהיא מקבלת את ההחלטה להחזירם הביתה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר