מנהיגי הציבור החרדי צריכים לסמוך על ההשכלה, ולא רק על הניסים

משרד החינוך מתקצב חינוך חרדי ללא ליבה, ובעוד 30 שנה ייתכן שלא נוכל להגן על עצמנו מול איום קיומי • התקשורת החרדית התייחסה להישג המרשים של חיל האוויר כ"שרשרת של ניסים בלתי נתפסת" • רוב מי שהתמקדו בהילול הנס בלבד, עשו זאת בצורה צינית כדי להשתמש בתורה כפטור מחובות

ישיבה בירושלים. צילום: אורן בן חקון

לאחר יממה מותחת ומורטת עצבים שעברה על מדינת ישראל, שהסתיימה בהצלחה מרשימה של חיל האוויר שיירט את רוב הטילים והכטב"מים ששיגרה איראן, השיח בתקשורת החרדית ואצל מובילי דעת הקהל במגזר עסק בפריזמה של הנס בלבד. משל לא היתה כאן עבודה מאומצת של מאות אנשים במשך עשרות שנים, שכלול תמידי של פיתוח אמצעי לחימה וציוד צבאי. כאילו מי שעמלו על אמצעי ההגנה היו חבורת הלומדים והמאמינים בלבד, ולא החבר'ה מאלביט, מרמת"א, מרפאל ועוד. 

"חשבנו שהשמיים ייפלו, והדבר היחיד שנפל מהשמיים הוא ניסים. שרשרת של ניסים בלתי נתפסת. כשהאמנו בעוצמתה הביטחונית של מדינת ישראל - קיבלנו 1,200 נרצחים ו־253 חטופים בבוקר אחד, שגרר אותנו למלחמה קשה שסופה לא נראה באופק. כשחששנו כל כך מאיראן - ראינו שהם טובים בעיקר באיומים", כתב עורך השבועון החרדי "בקהילה". 

אימוני חיל האוויר, צילום: דובר צה"ל, מתוך סרטון

"על הניסים ועל הנפלאות. 331 שיגורים - 0 נפגעים", נכתב בכותרת העיתון החסידי "המבשר". במאמר המערכת של העיתון, תחת הכותרת "נס להתנוסס", נכתב: "לילה שבו פרש הקב"ה עלינו ברחמיו וזיכנו בנס גלוי".

הכותרת בעיתון הליטאי־חרדי החשוב והנפוץ ביותר, "יתד נאמן", היתה: "על ניסיך שבכל יום וטובותיך. 60 טונות חומרי נפץ יורטו בדרך לישראל".

אין "השתדלות"

אמונה אינה הכחשת מדע. "בארץ ישראל אדם שלא מאמין בניסים הוא אדם לא ריאלי", אמר דוד בן־גוריון. לאיזון בין אמונה בהשגחה אלוקית לבין תצוגת התכלית המדהימה שהציג חיל האוויר בחסות המדע קוראים השתדלות. והמגזר החרדי רחוק מלקיים את חלקו במשוואה הזו.

רשתות החינוך החרדיות הגדולות, המשויכות פוליטית לש"ס וליהדות התורה ומקבלות מאה אחוז תקצוב מהמדינה - לא מלמדות ליבה. לא אנגלית, לא חשבון ולא מדעים. הן אף מחנכות שלא להשתתף בגיוס לצה"ל ובהגנה על המדינה.

ח"כ גפני והשר גולדקנופף. , צילום: אורן בן חקון

בשנה וחצי האחרונות משרד החינוך בראשותו של השר יואב קיש העביר תקציבי עתק לרשתות החרדיות, מבלי שפיקחו או אכפו את התנאים הבסיסים שבהם הן צריכות לעמוד כדי להיות מתוקצבות באופן מלא.

השר קיש, שחיל האוויר ותרומתו האדירה לא זרים לו, מסיט מבט. הוא יודע שבעוד 30 שנה, בהנחה שהדברים יימשכו כך, ייתכן שמדינת ישראל כבר לא תוכל להגן על עצמה מול איום קיומי.

שר החינוך יואב קיש, צילום: אורן בן חקון

יש כאלה שמצליחים לאזן בין מדע מתקדם, מאמצים אנושיים והשכלה לבין אמונה וחיים תורניים. יותר מ־20 בוגרים דתיים של ה"מרכז האקדמי לב" קיבלו את פרס ביטחון ישראל על פיתוחים מדהימים למערך ההגנה וההתקפה של צה"ל (טילי חץ, זיהוי מנהרות ועוד). הבכיר שבהם, אל"מ ש', זכה לסיים את הש"ס בשידור חי מאלסקה הרחוקה תוך כדי פעילות ביטחונית.

רוב מי שהתמקדו בהילול הנס בלבד, עשו זאת בצורה צינית כדי להשתמש בתורה כפטור מחובות שאמורות להיות מוטלות על כולם. "אין סומכין על הנס" הוא כלל, שלפיו אסור לאדם לסמוך שיתרחש לו נס מן השמיים, במקום שיש חשש או סכנה. הכלל נלמד מהפסוק "לא תנסו את ה' אלוקיכם" (דברים ו, טז). "לעולם אל יעמוד אדם במקום סכנה לומר שעושין לו נס, שמא אין עושין לו נס, ואם עושין לו נס - מנכין לו מזכיותיו", מסבירה הגמרא במסכת שבת.

מדינת ישראל מתמודדת עם אתגרים קיומיים. ללעוג למדע, לקשרים דיפלומטיים, לאנגלית, למתמטיקה, להשכלה, ובמצב שיש בו סכנה לסמוך רק על הנס - יכול להוביל אותנו לאסון קולוסאלי.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר