כן לחיים למרות הכל: יהודית כץ בוועידת המחר של ''ישראל היום''

"אפשר ליטול מאיתנו את הכל, את הבריאות שלנו, את החירות שלנו, את הכבוד שלנו וגם את היקר לנו מכל - חוץ מהחופש להחליט איך להגיב למצבי החיים''

יהודית כץ, מנטורית פסיכולוגיה חיובית. צילום: גדעון מרקוביץ

יהודית כץ, מנטורית פסיכולוגיה חיובית,יזמית וסופרת, העבירה הרצאה בוועידת המחר של "ישראל היום" שנערכה היום (שלישי) במרכז הכנסים הבינלאומי באשקלון.

כץ סיפרה: "כמה חודשים אחרי ה-7 באוקטובר קיבלתי טלפון מהמפונים של כפר עזה, אנשים מהגיל השלישי שהתקשרו אליי ואמרו לי 'אנחנו רוצים שתבואי להעביר הרצאה'. אלה אנשים שאיבדו הכל, לאחד יש בן חטוף, לשניה יש בת שנרצחה וממש חששתי ממה הם רוצים שאדבר איתם''.

יהודית כץ - מנטורית פסיכולוגיה חיובית,

"מהצד השני של קו הטלפון היתה מישהי על הקו שנשמעה די מחוייכת, 'אנחנו רוצים שתדברי על הרגלים, אנחנו רוצים להמשיך לחיות, אנחנו רוצים להתעסק בחיים עצמם'. הגעתי להרצאה הזאת ודיברתי איתם והם מדברים איתי כאילו זו שנה רגילה לגמרי, על זה שהם לא ישנים מספיק בלילה, יותר מידי בנייד ואוכלים יותר מידי סוכר''.

מחוברים לחיים

את השיחה וההרצאה בפני המפונים מכפר עזה כץ לא תשכח כל כך מהר. "המפגש הזה נשאר איתי. אפשר ליטול מאיתנו את הכל, את הבריאות שלנו, את החירות שלנו, את הכבוד שלנו וגם את היקר לנו מכל - חוץ מהחופש להחליט איך להגיב למצבי החיים'', היא אומרת.

המשפט הזה הוא מעורר השראה, האם אנחנו יכולים לבחור בחיים למרות הכל? כץ מסבירה: ''אנחנו יכולים להיות אלה שאומרים "למה זה ככה עכשיו? זו לא התוכנית אליה נרשמנו, לא תכננו מלחמות, חטופים, ומגיפות - עדיין זה ככה עכשיו. ואנחנו יכולים לבחור אם אנחנו נשאל מה יהיה או שנהיה אלה שישאלו מה נעשה? מה כל אחד מאיתנו יכול לעשות בתוך חלקת האלוהים הקטנה שלנו. אנחנו לא יכולים לשנות את הכל אבל מה לבחור אנחנו יכולים לעשות על מנת לבנות פה עתיד טוב יותר.

"אנשים מרגישים הכי בטוחים כשהם עושים משהו", מתארת כץ. "מתנדבים, עובדים, שומרים על הילדים - בעשייה. כשאנחנו יושבים שעות מול הטלוויזיה וצופים בחדשות אנחנו לא מרגישים בטוחים.

''חוסר אונים, תחושה שאין לי מה לעשות, זה מאפיין מאוד את החוויה הטראומטית. מאז כמעט לכל בן אדם יש אירוע אחד כזה בחיים אבל מאז ה-7 באוקטובר המילה טראומה קולקטיבית מרחפת לנו מעל הראש''.

עוד אמרה כץ כי "תקווה מוגדרת במחקר הפסיכולוגי כאמונה שיהיה טוב, אבל גם מה הפעולות והמטרות שאני הולכת לעשות מחר בבוקר. זה לבחור בחיים כל אחד בדרך שלו''.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר