"יש עוד המון מאושפזים בכפייה": שורדי המסיבה הגיעו לכנסת על מנת לבקש סיוע והכרה

השורדים השתתפו בדיון בוועדה לביקורת המדינה, ודרשו סיוע בטיפול נפשי והכרה בפוסט-טראומה שלהם • גיא בן שמעון, ששרד את הטבח, שיתף: "בחודש הבא נגמרים התגמולים, ואני עדיין לא מסוגל לחזור לעבוד, ראיתי הרבה, לוקח לגוף זמן לעבד את הכל"

"‏יש קרוב ל-50 מתאבדים מהנובה": גיא בן שמעון, שורד נובה, בדיון בנושא מצוקת שורדי הטבח

שורדים ממסיבת הנובה הגיעו היום (שלישי) לוועדה לביקורת המדינה בכנסת על מנת לבקש סיוע בטיפול נפשי והכרה בפוסט-טראומה שלהם.

‏"יש קרוב ל-50 מתאבדים מהנובה, זה מספר שהיה נכון ללפני חודשיים" - כך אמר גיא בן שמעון, שורד מהמסיבה, בדיון בנושא מצוקת שורדי הטבח במסיבות ה-7 באוקטובר ומשפחותיהם: "יש עוד המון מאושפזים בכפייה. יש לי המון חברים שלא יוצאים מהמיטה".

נציין כי ד״ר גלעד בודנהיימר, ראש האגף לבריאות הנפש במשרד הבריאות טען כי הנתונים שהוצגו בוועדה בנוגע למספר המתאבדים אינם נכונים ואף סותרים.

מיצג של שדולת הנובה בדיון בכנסת, צילום: אורן בן חקון

בהמשך סיפר בן שמעון על הקשיים הפרטיים שלו: "אני אישית לא יוצא מהמיטה, הבאתי כלבה קטנה שתשמור עלי ושתדאג שאני מתפקד בבית. בחודש הבא נגמרים התגמולים הרפואיים למי שעדיין לא חזר לעבוד. אני לא רואה את עצמי חוזר לעבוד בשלב זה. והמטרה העיקרית של כולנו כרגע היא שנחזור, אך לא לחזור וליפול שוב. אנחנו לא נחזור ונצליח לשמר משהו אם נחזור במאי". 

"ראיתי אנשים פתוחים מכדורים ונשים צורחות את חייהן עד שהן מתות", המשיך. "זה דברים שצריך לעבד רגשית, הם באים בגלים, הגוף לא יודע לשאת כמויות כאלה, בהכרח עם כל מה שקורה עכשיו במדינה בקצב הזה". 

חייל צה"ל במקום בו התקיים פסטיבל נובה, צילום: אי.אף.פי

נעמה איתן, ששרדה את המסיבה ב-7 באוקטובר, שיתפה: "אני אחרי שבע שעות מתחת לעץ שמחבלים עוברים לצידי ומתקשרת למשטרה איפה אתם למה אף אחד לא מגיע".

אור נאסא, שניצל מהטבח, סיפר גם הוא על חוסר קבלת הסיוע מהמדינה: "לא קמים בלילה ולא יכולים לעשות דבר ועכשיו באים ואומרים לנו שצריכים למלא טופס כזה ואחר. זה להרוס לנו את כל היום, אנחנו לא מסוגלים לעשות כלום". אור שיתף: "חברה הפסיקה לעבוד בגלל התקף נפשי שחוותה אבל הרופאים של ביטוח לאומי לא הכירו בה כנפגעת עבודה. אני צריך ללכת לפסיכולוג אבל יש תור רק לעוד חמישה חודשים".

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "השמועות על מספרי מתאבדים ומספרי מאושפזים בקרב שורדי מסיבת הנובה, אינם נכונים וכך גם נאמר במהלך הדיון ובסופו. בנוסף, מבדיקה שנעשתה מול עמותת קהילת שבט הנובה וכן, מול גורמים נוספים שלוקחים חלק בטיפול בשורדי הנובה עלה כי נתונים אלה אינם מוכרים".

אפרת אטון, מנכ"לית עמותת לב בטוח, שמספקת תמיכה מקצועית ונפשית לנפגעי המסיבות בעוטף עזה, התייחסה לדיון בוועדת הכנסת: “חשוב לציין שהמספרים שנאמרו היום אינם מוכרים לגורמי הטיפול, אנחנו מפצירים שלא לדברר שמועות שאינן מטיבות עם השורדים והשורדות ואף עשויות לפגוע בהם. מזה חודשים שאנו מטפלים באלפי שורדים ושורדות, לצד הקשיים הרבים שעולים בולט מהכל שהטיפול שהם מקבלים הוא קריטי מבחינת יכולתם להתמודד ולחזור לחייהם. נכון להיום שורדי הטבח, שאינם חיילים ומשרתי מילואים, זכאים ל-36 פגישות בלבד, וברור לכל גורם טיפולי שזה לא קרוב למספיק - חייבים לתקצב שעות טיפול נוספות ולאפשר לכל שורד ושורדת לפחות שנה של טיפול ללא הגבלה, בהתאם לצורך שלהם.״

מעמותת "בשביל החיים" נמסר: "״עמותת בשביל החיים עוקבת כל העת אחר מספרי המתאבדים בישראל. נכון להיום ועל פי בדיקה מול הגורמים המוסמכים עולה כי יש מספר מקרי התאבדות בודדים מקרב ניצולי הנובה וודאי לא מדובר בעשרות. מאידך, כל מקרה כואב וטראגי ויש לעשות הכל על מנת למנוע התאבדויות מקרב הניצולים ובכלל".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר