מלך החמץ של ישראל: המוסלמי שאחראי למשך שבוע על מאכלים בשווי מיליארדים

כמדי שנה, מדינת ישראל תקיים את טקס מכירת החמץ המסורתי, שיעבור לרשותו של חוסיין אסמעיל ג'אבר • הקשר רב השנים החל כשהרב הראשי דאז, ישראל מאיר לאו, התארח במלון שבו עבד - ומינה אותו לתפקיד • את המשימה הוא לוקח במלוא הרצינות • "אני רואה את עצמי כגשר בין המגזרים"

טקס מכירת החמץ ב־2023. שווי של 150 מיליארד דולר. צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

חוסיין אסמעיל ג'אבר יהיה מתחילת השבוע הבא ובכל מהלך חג הפסח מלך החמץ של ישראל. ג'אבר בן ה־59, שהיה בעבר סגן וממלא מקום ראש המועצה המקומית אבו גוש, נחשב לדמות בכירה ומשמעותית בכפר הסמוך לירושלים. הוא אחד מנכבדי הכפר ויש לו תפקיד מרכזי בנושא הסולחות באבו גוש.

במשך 28 שנים, עם התקרב חג הפסח, ג'אבר מקבל לידיו את השליטה והבעלות על כל החמץ לסוגיו בארץ: "טקס קניית החמץ מתקיים ברבנות הראשית עם שר האוצר והרבנים הראשיים לישראל, הרב דוד לאו והרב יצחק יוסף", מתאר ג'אבר בראיון מביתו רחב הידיים והמרשים באבו גוש. "שר האוצר מייפה את כוחם של הרבנים הראשיים למכור את החמץ של מדינת ישראל למי שאיננו יהודי.

משפחות חטופים הפגינו מול קבינט המלחמה: "תעשו את הכל כדי שהם יהיו כאן לחגוג איתנו פסח כהלכתו״ // צילום: יוני ריקנר

"הרבנים מוכרים לי את החמץ. זה חוזה רשמי לכל דבר, עם תנאים, ואני צריך לשלם מקדמה של 20 אלף שקל במזומן, ועד סוף פסח צריך להשלים את כל הסכום של העסקה לפי הערכה של השמאים של מדינת ישראל. עלות החמץ של מדינת ישראל היא מעל 150 מיליארד דולר. זה מאוד יקר. מדובר על כל המפעלים של החמץ, כל המוסדות וגם בתי המלון. הכל עובר אלי, וזה שלי לשבוע של פסח. אני הכי עשיר בתקופה של פסח". 

סמל לדו־קיום

הקשר רב השנים של ג'אבר לנושא החמץ בפסח התחיל ב־1995 במלון רמדה בירושלים, שבו הוא עובד כמנהל מזון ומשקאות: "הרב ישראל מאיר לאו התארח אצלנו במלון. הכרתי את כל צמרת המדינה במהלך עבודתי במלון, שבו אני אחראי על הכנסים והאירועים. יום אחד הרב לאו קרא לי ואמר 'אני צריך את העזרה שלך - יש לנו בעיה במכירת חמץ'. הוא הסביר לי שהתברר שגילו כי מי שהיה קונה את החמץ לפניי, ערבי מיפו, אמא או סבתא שלו יהודייה, ולכן הרב לא יכול למכור לו את החמץ. הרב לאו ביקש ממני לעשות את זה, ומאז לקחתי זאת על עצמי ואני עושה את זה בשמחה. במשך השנים הגעתי גם לבן שלו, הרב הראשי לישראל דוד לאו - עבורי זו סגירת מעגל".

ג'אבר מבצע את חלקו בבעלות על החמץ בפסח ברצינות ובאחריות רבה: "מותר לי לבדוק את המקומות של החמץ בפסח. אני הולך למפעלים ובודק מה יש שם. ברגע שאנשים שומעים שקניתי את החמץ בפסח, מתחילים להתקשר אלי ומבקשים שאביא להם או אתרום להם.

"אני מרגיש שהטקס הזה הוא דו־קיום בין יהודים לערבים". ג'אבר, צילום: אורן בן חקון

"היתה לי אפילו הצעה מדובאי, ואמרו לי שהם מוכנים לעזור לי אם צריך להשלים את סכום הכסף כדי שנקנה את כל החמץ ביחד. לא הסכמתי, כי סומכים עלי. בטקס אנחנו חותמים על החוזה לקניית החמץ.

"אני מרגיש שהטקס הזה הוא דו־קיום בין יהודים לערבים. זה דבר יפה מאוד. יש לי היכרות אישית עם שרי האוצר, כולל עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהיה בעבר שר אוצר, וגם עם רוני בר־און ומשה כחלון. אני גם עושה את השמיטה כל שבע שנים. לפי ההלכה היהודית בכל שבע שנים צריך לתת לאדמות לנוח שנה אחת ואסור לאכול מהאדמה. חייבים להעביר את האדמות למי שאינו יהודי, אז אני קונה את האדמות. זה כבוד גדול בשבילי. יש לכך חשיבות מבחינת הדת. טוב לי לדעת מה קורה בדת היהודית ואני כבר מכיר מושגים בהלכה".

ג'אבר מתגורר באבו גוש, שאליו מגיעים רבים במהלך הפסח כדי לאכול חמץ, אבל את החמץ של המדינה הוא שומר בקפדנות ולא מוכר לאף אחד: "אני מרגיש כנציג של המגזר המוסלמי ורואה את עצמי כגשר בין המגזר הערבי ליהודי בישראל. כולם רואים את זה בעין יפה שאני עוזר בנושא של החמץ בפסח. אני מאחל לכל בית ישראל חג פסח שמח וכשר".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר