רק אני והגלשן שלי: עונת הרחצה נפתחה היום באופן רשמי

אזרחי ישראל ייהנו בחודשי הקיץ מ-157 חופים מוכרזים המתפרשים על יותר מ-190 ק"מ • היכן ישנם החופים הכי נקיים ובאילו מן החופים ישנם צוקים מסוכנים? כל הפרטים

סוכת מציל. צילום: אילן ספירא וטל אלמוג

תכינו את החסקה: עונת הרחצה בחופי ישראל נפתחה באופן רשמי היום (שני)  והיא ותסתיים בסוף אוקטובר. לאורך העונה ייהנו אזרחי ישראל מרחצה בטוחה בחופי ישראל, ביותר מ-157 חופי רחצה ברחבי הארץ.

משתזפים בחוף הים בתל אביב, צילום: יהושע יוסף

אחד הגורמים המרכזיים שנערך להגעת המוני הישראלים לים הוא מגן דוד אדום. בארגון קוראים לציבור להקשיב להוראות הבטיחות ולשחות אך ורק בחופים מוכרזים שיש בהם מציל. מד"א מציינים כי גם בעונת הרחצה אשתקד, 51 בני אדם טבעו למוות והוענק טיפול רפואי מציל חיים ל-266 בני אדם נוספים. מבחינת פעולות ההצלה שנערכו ציינו בארגון כי כאמור היו 51 שטבעו למוות, 11 במצב אנוש שנזקקו לפעולות החייאה, 17 במצב קשה, 33 במצב בינוני ו-154 במצב קל. 128 ממקרי הטביעה התרחשו בחופי הים התיכון, 22 בחופי ים המלח, 12 בחופי הכנרת, 7 בים סוף, 13 בבריכות בצימרים, 46 בבריכות ציבוריות, 28 בבריכות פרטיות, 5 במאגרי מים ובנחלים ומקרה אחד בנהר הירדן.


 גם החברה הממשלתית להגנות מצוקי חוף הים התיכון פרסמו אזהרות. החברה ציינה כי עקב הגשמים המרובים בחורף, התחוללו בחודשים האחרונים קריסות רבות של מצוקי הכורכר שליד הים. משום כך הזהירה החברה וקראה לציבור לנהוג בזהירות ובאחריות באזורים הסמוכים למצוק החופי, עקב סכנת קריסה של סלעים וחול לחופי הרחצה.

חוף הצוק (ארכיון), צילום: קוקו

בישראל יש רצועת חוף, המתפרשת לאורכם של כ-190 ק"מ, מתוכם בכ-45 ק"מ ישנם מצוקים כאשר חלקם בסכנת קריסה. מדובר בין השאר במצוקי חוף אשקלון, מצוקי חופי תל אביב, מצוקי חופי הרצליה, מצוקי חופי נתניה, מצוקי חופי השרון, חדרה, ובת-ים. עם פתיחת העונה פרסם המשרד להגנ"ס כי תוכנית חוף נקי, תמשיך לפעול גם השנה במטרה למזער את מפגע הפסולת החופית והימית בישראל ולפעול לניקיונם של החופים הפתוחים (שאינם מוכרזים) והים בהתאם למחויבות הבין-לאומית, לטובת הסביבה והציבור בישראל.


במשרד ציינו עוד כי שנת 2023, על אף האתגרים, הייתה השנה הנקייה ביותר מאז החל המשרד להגנת הסביבה למדוד את ניקיון החופים הפתוחים. מהנתונים עולה, כי בשנת 2023, 90.91% מהחופים הוגדרו "נקיים" או "נקיים מאוד" לפחות 70% מהשנה (החודשים הנמדדים הם ינואר עד ספטמבר, הרבעון הרביעי של 2024 לא נמדד בשל המלחמה). זאת, לעומת 19.7% מהחופים בשנת 2005, כאשר התחילה התוכנית. בתוך כך מאות מתנדבים השתתפו במבצע ניקיון חופים ארצי; טונות של פסולת נאספו לפי הערכות, נאספו עשרות טונות רבות של זבל בלמעלה מ-30 מוקדים שונים לאורך חופי הים התיכון.

ניקיון חופים בחיפה (ארכיון), צילום: הרצי שפירא

לא פחות מ-8 מיליון טונות של פסולת מושלכים לים בכל שנה, כאשר עד כ-90% מהפסולת הימית שמגיעה מהחופים מקורה בפלסטיק חד פעמי. בנוסף, מקור 60% מהפסולת בחופים מגיע מהמתרחצים עצמם. אחד הגורמים הפועל לניקוי החופים וסילוק הפסולות הוא עמותת אקואושן, שבה ממליצים להגיע לים רק עם כלים רב-פעמיים ושקיות רב פעמיות, ובסיום הבילוי לא להשאיר מאחור שום דבר על החוף. עם פתיחת החופים אומרת השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן: "עם פתיחת עונת הרחצה, נמשיך בעידוד הציבור להימנע מהגעה לחופים עם כלים מפלסטיק לשימוש חד פעמי. חופי הארץ הם בילוי מרענן בכל ימות השנה ובמיוחד בתקופות ביטחוניות מתוחות, נעבוד במשותף עם כל הגורמים כדי שכולנו נוכל להמשיך ליהנות מהם". בתוך כך במקרה של טביעה, פרסמו במד"א כי יש לפעול על פי ההנחיות הבאות:יש להוציא את הטובע מהמים מבלי לסכן את עצמכם, ובמקביל, להזעיק את מד"א בטלפון החירום 101, או באמצעות יישומון "מד"א שלי".

זירת טביעה בנתניה (ארכיון), צילום: אבו סעיד, דוברות מד"א

הישמעו להנחיות החובשים והפרמדיקים במוקד החירום 101 של מד"א, אשר ידריכו אתכם כיצד להעניק לטובע טיפול רפואי מציל חיים עד להגעת צוותי מד"א למקום. אם הטובע איננו נושם (בית חזה אינו עולה ויורד) השכיבו אותו על גבו, הרחק מקו המים, והחלו מיד בביצוע עיסויי חזה עד להגעת צוותי מד"א למקום, ובהתאם להנחיות החובשים והפראמדיקים במוקד החירום 101. מומלץ שהטובע יתפנה לבית חולים, גם אם הוא מרגיש טוב יותר, להמשך מעקב ובדיקות בבית החולים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר