"חצי שנה שהם בגיהינום": "סדר פסח חסר" בחדר האוכל של קיבוץ ניר עוז

חברי הקיבוץ ערכו שולחן סדר והציבו סביבו 36 כיסאות עם תמונותיהם של החטופים והחטופות • דודתם של כפיר ואריאל ביבס דמעה: "נדמה ששכחו אותם" • ליאת אצילי ששוחררה מהשבי פנתה לפוליטיקאים: "אם תחמיצו את ההזדמנות - שום אלוהים לא ייתן לכם מחילה"

סדר פסח בקיבוץ ניר עוז 11/04/2024

חצי שנה לאחר המתקפה: בצל המגעים לעסקה לשחרור חטופים, וההמתנה לתשובת חמאס הרשמית להצעה האמריקנית, קהילת קיבוץ ניר עוז התכנסה הבוקר (חמישי) לסדר פסח מיוחד בקריאה לשחרור מיידי של יקיריהם המוחזקים בשבי חמאס בעזה.

סדר פסח מיוחד בקיבוץ ניר עוז בקריאה לשחרור מיידי של החטופים, צילום: לירון מולדובן

בחדר האוכל הוצב שולחן חגיגי, המדמה את שולחן הסדר. על השולחן הונחו מפה לבנה, כוסות וצלחות, הגדות של פסח ויין, וסביבו הוצבו 36 כיסאות עם תמונותיהם של החטופים והחטופות, שעדיין נמצאים בשבי.

"החזירו אותם הביתה לחגוג את החירות"

עופרי ביבס, שאחיה ירדן, אשתו שירי ושני ילדיהם אריאל והתינוק כפיר נחטפו לעזה, קראה לשחרורם המיידי ואמרה כי חצי שנה לאחר חטיפתם "זה מרגיש ששכחו שהם שם".

קיבוץ ניר עוז לאחר הטבח, צילום: לירון מולדובן

עופרי גם התייחסה להודעה על מותו של החטוף מהקיבוץ אלעד קציר בשבוע שעבר, ואמרה ש"לא יכול להיות שהם עוברים שם גיהינום רק כדי להירצח בשבי. האם לא הגיע הזמן שהעולם כולו יזעק לצדק, לאנושיות, לסופו של הסיוט הזה?"

בסיום דבריה צעקה באנגלית: "שלחו את משפחתי! שלחו את עמנו!"

"כל אָדָם צָרִיך שֶׁתִהְיֶה לוֹ / אֵיזוֹ מִצְרַיִם"

נעם פרי, בתו של חיים פרי שנחטף פה מקיבוץ ניר עוז, נשאה דברים, סיפרה על השנים בהם חגגו את הפסח בקיבוץ והתייחסה לסימבוליות של החג. "לכל אדם מגיעה החירות שלו. לכל אדם מגיעה הזכות לנשום אוויר צלול, לראות אור יום, לשבת עם המשפחה שלו בפסח. ההורים שלי יחד עם כל תושבי ניר עוז הופקרו לגורלם".

נעם פרי, בתו של החטוף חיים פרי, בחדר האוכל של קיבוץ ניר עוז, צילום: לירון מולדובן

נעם פנתה לראש הממשלה ולחברי הקבינט: "כל אנשי ניר עוז עשו את הכי טוב שהם יכולים בכוחות עצמם. עכשיו תורכם לעשות את מה שנכון, את מה שראוי ולהביא אותם הביתה. זה הזמן להחזיר להם, לנו ולכל עם ישראל את חירותנו".

"לא בגלל סבל - בגלל שזו חובה מוסרית"

ליאת אצילי, שגופת בעלה אביב מוחזקת בעזה, וששוחררה בעצמה מהשבי בחודש נובמבר, הזהירה כי חיי החטופים בסכנה. "מותו של אלעד קציר ריסק את מה שנשאר מהיכולת שלי לבנות טיעונים הגיוניים למצב הבלתי נסבל שנקלענו אליו," מסרה. "אף אחד מהחטופים אינו בטוח, כל אלה שעדיין בחיים נמצאים בסכנה מתמדת".

ליאת אצילי בסדר פסח בקיבוץ ניר עוז, צילום: צילום: לירון מולדובן

"צריך לשחרר את החטופים לא בגלל סבלם בשבי אלא בגלל שזו חובתה המוסרית של המדינה. אי אפשר להמשיך ככה יותר".

אצילי הפנתה גם ביקורת לפוליטיקאים על ניהול המלחמה: "ההנהגה צריכה לסיים את תפקידה, כי נבחרי ציבור צריכים לקחת אחריות. איך ייתכן שאנחנו נאלצים להילחם בממשלה שלנו על זכותם של יקירנו לשוב הביתה? באיזו זכות הרעיון של הקרבת החטופים למען מטרות המלחמה נהיה לגיטימי?"

עופרי ביבס לוי בסדר פסח בקיבוץ ניר עוז, צילום: צילום: לירון מולדובן

אסנת פרי, רעייתו של החטוף חיים פרי, סיפרה: "בימים כתיקונם היינו חוגגים כאן את חג הפסח, חג החירות. האולם כולו היה ערוך בחגיגיות עם משפחות גדולות וקישוטים על הקירות. אבל הימים לא כתיקונם והשנה חדר האוכל יהיה ריק מאדם, לא יהיה מי שיחגוג חירות ולא יהיה מי שיעז לומר בקול רם 'חירות' כי אף אחד לא מרגיש כך".

יותר מחצי שנה שהקיבוץ לא שלם

"כבר יותר מחצי שנה שהקיבוץ שלנו לא שלם: 51 מאנשינו אינם בין החיים, 36 מאנשינו עדיין בשבי חמאס מחכים לחופש, לישועה, לצאת לחירות שלהם. בבקשה תנו לנו לחגוג חופש ולהרגיש שוב שיש לנו מדינה, קיבוץ, משפחה, חיים".

אסנת פרי בסדר פסח בקיבוץ ניר עוז, צילום: לירון מולדובן

יעל אדר, אמו של תמיר אדר ז"ל, שנרצח וגופתו מוחזקת בידי חמאס: "עד עתה לא שמענו שתי מילים - סליחה ותודה. סליחה על ההפקרה. תודה שהיית שם במקומנו".

"נאמר שבניר עוז לא נורה כדור אחד. לא נורה כדור של צה"ל. אבל נורו כדורים של חברי כיתת הכוננות. הקיבוץ הופקר, גן העדן הפך לגיהינום. נכדיי נעקרו. נכדיי שרדו. אף אחד לא בא להציל אותם".

"בתום חצי שנה הגיע העת לתיקונים. הראשון - השבת החטופים כולם, עד האחרון שבהם. השני - ליווי מלא לשורדים. אני מריחה את ריח האביב, ולא יכולה לחשוב על כך שכבר רבים מניר עוז לא יריחו זאת שוב לא בני, לא חבריו, לא חבריי שהופקרו ונרצחו. השנה אני לא צריכה לשאול מה נשתנה הלילה הזה. מדינת ישראל הפקירה את הגבולות, הפקירה את החוגגים במסיבה, הפקירה את האזרחים, הפקירה את ניר עוז".

עמיר אלפסה, אחיינה של מיה גורן ז''ל שנרצחה וגופתה מוחזקת בידי חמאס, צילום: לירון מולדובן

עמיר אלפסה, אחיינה של מיה גורן ז''ל שנרצחה וגופתה מוחזקת בידי החמאס: "בני הדודים שלי איבדו את הוריהם בגיל צעיר כל כך, והם אפילו לא יכולים לתת לאמא שלהם את הכבוד האחרון של קבורה בישראל לצד בעלה. אני רוצה שתסתכלו למשפחה הזאת בעיניים. כמו הרבה אנשים בקיבוץ הזה, הם איבדו כל כך הרבה".

בהצהרה הוקרן סרטון שהכינו חברי הקיבוץ, ובו צילומים מסדרי הפסח בקיבוץ בשנים קודמות, בהם מופיעים חטופים. החטוף חיים פרי, שבתו נעם דיברה בהצהרה, נראה מקריא שיר שכתב. בסוף בסרטון מופיע הכיתוב באנגלית: "הפסח הזה לא יהיה אותו דבר בלעדיהם. אל תשאירו אותם שם בחג הזה. שלחו את אנשינו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר