נתונים מדאיגים: 30% ממערכת החינוך בישראל - תלמידי החינוך החרדי, 84% מהבנים לא לומדים ליבה

כ-95% מהמורים למתמטיקה בחינוך החרדי לבנים לא לימדו לבגרות • רק 13% מהבנים ו21% מהבנות שסיימו כיתה י"ב בשנת תשע"ז היו זכאים לתעודת בגרות • ח"כ מיקי לוי, יו"ר הוועדה לענייני ביקורת המדינה: "יש שני משרדי חינוך בישראל - אחד ממלכתי ומפוקח של השר קיש, ואחד שאינו מפוקח בכלל - של השר חיים ביטון"

החינוך החרדי (אילוסטרציה). צילום: אורן בן חקון

על פי דוח מבקר המדינה: תלמידי החינוך החרדי מהווים 30% ממערכת החינוך בישראל. 84% מהבנים לא לומדים ליבה. היום (שני) התכנסה הוועדה לענייני ביקורת המדינה בראשות ח"כ מיקי לוי לדיון בנוגע לפיקוח משרד החינוך על מוסדות החינוך החרדיים. הדיון נערך ברקע דו"ח דוח מבקר המדינה מ-2020.

מנהיג הציבור החרדי הרב דב לנדו נגד הממשלה - "אל תשימו ליבכם לכל מיני דיבורי הבל אחרים, כי ימינם ימין שקר" (ארכיון)

תלמידי החינוך החרדי מהווים כ-30% מתלמידי מערכת החינוך העברי בישראל, וחלקם בה גדל בהתמדה. שלא כמו החינוך הממלכתי, רובם המוחלט של מוסדות החינוך החרדיים הם בבעלות פרטית של עמותות, והן מעסיקות את עובדי ההוראה. מוסדות החינוך מחולקים לזרמים חרדיים שונים, וכן בתי ספר נפרדים לכל מגדר.

תקצוב מוסדות החינוך החרדיים משתנה בהתאם לסוג הבעלות ולשיעור לימודי הליבה. בשנת 2014 הקים משרד החינוך את המחוז החרדי (המחוז), כדי לקיים פיקוח נפרד ומותאם לחינוך החרדי.

על פי הדוח 84% מהבנים הלומדים במוסדות העל יסודי החרדי, אינם לומדים לימודי ליבה. 56% מהבנים במוסדות החינוך היסודי למדו לימודי ליבה חלקיים.

עוד דנו בוועדה כי אין למשרד החינוך נתונים על עובדי הוראה של 76% מהתלמידים בחינוך החרדי. בנוסף, רק 13% מהבנים ו21% מהבנות שסיימו כיתה י"ב בשנת תשע"ז היו זכאים לתעודת בגרות. ובשנת תשע"ח למדו 29.7% מתלמידי החינוך העברי חרדי, כאשר בשנת תשפ"ג שיעורם גדל וצמח ל-31%.

ללא פיקוח: תקציב של כארבעה מיליארד שקלים בשנה (אילוסטרציה), צילום: רויטרס

בוועדה עלה כי המשכורות במוסדות רבים ללא פיקוח משולמות באופן ידני. מדובר בתקציב של כארבעה מיליארד שקלים בשנה. משרד מבקר המדינה מודה בוועדה: "אנחנו לא יכולים לבדוק לאן הולך הכסף כי אין שום פיקוח. עשרות מיליוני שקלים מועברים לכמאתיים בתי ספר חרדים, והם נכנסים ידנית, ללא שום פיקוח ובקרה או לחשבונו הפרטי של המנהל או לחשבון המזכירה של בית הספר. כך גם קבע החשב הכללי במשרד האוצר".

נתון מטריד נוסף שעולה בוועדה הוא שכ-95% מהמורים למתמטיקה בחינוך החרדי לבנים לא לימדו לבגרות במתמטיקה. לוי אומר: "הכותרת היא אחת: יש שני משרדי חינוך בישראל - אחד ממלכתי ומפוקח של השר קיש ועוד משרד חינוך שאינו מפוקח בכלל של השר חיים ביטון, עם שלושה וחצי מיליארד שקלים שיוצאים מהכיס של כולנו ואנחנו לא יודעים לאן הולך הכסף".

ליאורה שמעוני ממשרד המבקר: "מדינת ישראל החליטה להקים מערך חינוך פרטי חרדי. אין מערך רווחה חרדי, אין מערך בריאות חרדי. הם זוכים למימון מלא בכל האספקטים. אבל היה מצופה שיהיה לפחות פיקוח, ואין שום פיקוח. כי זו השיטה".

פגיעה בשכר העובדים

עוד עולה כי משרד החינוך אינו מפקח פיקוח מיטבי על מוסדות "הפטור", המתוקצבים בכ-250 מיליון שקלים בשנה. בנוסף הפיקוח, הבקרה והאכיפה של משרד החינוך על מוסדות החינוך שבבעלות עמותות ועל הדרך שבה הן מנצלות את התקציב הניתן להן - מצומצמים ביותר. נמצאו מקרים שבהם בעלויות פגעו בשכר עובדיהן.

תלמידים חרדים בישיבת פונוביץ', צילום: נתי שוחט

בדוח המבקר סוכם והומלץ כי בצד הרצון לשמור על הייחוד התרבותי של החינוך במגזר החרדי, שלווה במתן עצמאות לזרם זה אך גם במתן תקציבי מדינה, חשוב לקיים מערכת של דרישות פיקוח ואכיפה. באמצעותה יש להבטיח שמערכות החינוך החרדיות ישמרו על הכללים שקבע משרד החינוך ויספקו לתלמידים מיומנויות וידע שיאפשרו להם להתפרנס בעתיד באופן ההולם את כישוריהם. הדבר חשוב שבעתיים לנוכח תחזית הגידול במגזר החרדי והצורך בשילובו הראוי במשק הלאומי.

מנהל משמר החינוך הממלכתי, איתמר קרמר, אמר בדיון בוועדה: "את המפלגות החרדיות לא מעניינת התורה ולא החינוך של בני הנוער – הן שואבות כספי מדינה כדי לקיים מערך ג'ובים. צריך לעצור לחלוטין את העברות הכספים לרשתות הפרטיות ולקבוע יעד לאומי להגדלת החינוך הממלכתי-חרדי".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר