קריאה לראשי הערים והמועצות: "לבטל את חגיגות המימונה השנה"

על רקע המלחמה המתמשכת, הנרצחים ומצב החטופים קרא נשיא הפדרציה העולמית של יהדות מרוקו לבטל את האירועים המרכזיים בעקבות המלחמה • "ניתן לערוך שולחן מימונה - אך באופן מצומצם ביותר"

חגיגות המימונה בכנסת אשתקד. צילום: אורן בן חקון

אחרי שחגיגות פורים בוטלו, נשיא הפדרציה העולמית של יהדות מרוקו, סם בן שטרית, הפיץ מכתב לראשי הערים והמועצות ברחבי הארץ בקריאה לבטל את אירועי המימונה המרכזיים השנה.

בחירי הליכוד חוגגים מימונה באשקלון (ארכיון) // newsenders

על רקע המלחמה המתמשכת, הנרצחים והנופלים בה ומצב החטופים, קורא מי שייסד את מפעל הדלת הפתוחה לבטל את החגיגות המרכזיות של יהדות מרוקו במוצאי חג הפסח, ולחגוג את החג רק בבתים. קריאתו של בן שטרית שייסד בשנת 1979 את הוועד הציבורי לחגיגות המימונה בישראל, ובשנת 2001 את הפדרציה שהוא עומד בראשה כיום, מקבלת משנה תוקף על רקע הביקורת הציבורית על מעט החגיגות המרכזיות שעמדו במרכז חג הפורים על רקע המלחמה.

"45 שנה אני עומד בראש חגיגות המימונה ו-45 שנה אני יצרתי את מפעל הדלת הפתוחה 'תרבחו ותסעדו' שבו מספר המארחים והאורחים מגיע לשני מיליון לפי הערכתנו", אומר בן שטרית. "אין לזה אח ודוגמה בעולם. בעבר היו אלה החגיגות בגן סאקר שהכנסתי אותן לאולמות. אני גאה שהחג הזה שמקורו במרוקו הפך לחגם של עם ישראל. השנה בגלל המלחמה ובשל האבל על החיילים שנפלו ואלה שנרצחו ב-7 באוקטובר, ובעיקר על החטופים והחטופות הנמקים בשבי של חמאס, נכון יהיה לבטל את האירוע המרכזי ולהשאיר את המנהג של אירוח שכנים, אך לא לעשות מזה אירוע חגיגי במיוחד".

נשיא הפדרציה העולמית של יהדות מרוקו, צילום: אורן נחשון

במכתב ששלח לראשי ערים ומועצות ברחבי הארץ שיוזמים מדי שנה אירועי מימונה מרכזיים, כתב בן שטרית: "עקב מצב הביש, שבו אנו נתונים; חטופות וחטופים בשבי אויב אכזר שאינו מספק כל מידע על כמות החטופים, מצבם הגופני והנפשי, והם נמקים בשבי מזה יותר מ-174 ימים, ועקב מספר הנרצחים הגדול ביום המר והנמהר: 7 באוקטובר 2024, אסון שילווה אותנו שנים רבות, ועקב נפילת מאות חיילינו וגיבורינו בדמי ימיהם על הגנת המולדת; אנו ממליצים לבטל כל אירוע המוני ב'ליל המימונה' והחגיגות שלמחרת בפארקים. ניתן כמובן, לערוך שולחן המימונה - על התקרובת המסורתית, אך לקיים את האירוע באופן מצומצם ביותר".

"נשוב לחגוג"

עוד כתב בן שטרית: "היתה לנו הזכות יותר מ-45 שנים שחלפו, להנחיל את חג המימונה שמקורו בצפון אפריקה, והוא הפך ברבות הימים חג של כולם. אנו מאמינים בצה"ל ובחייליו הגיבורים, שיכריעו את אויבינו תחת רגליהם, ובשנים הבאות נשוב לחגוג ברוב עם והדר את המימונה".

את חג המימונה חוגגת יהדות מרוקו במוצאי שביעי של פסח ובאסרו חג שלמחרת בפתיחת הבתים ואירוח עם מיני מתיקה וכיבוד עשיר. בשנה שעברה הכנסת אירחה את החגיגות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר