בגיל 90: זוכה פרס נובל פרופ' דניאל כהנמן הלך לעולמו

כהנמן, ששרד תחת הכיבוש הנאצי בפריז, קיבל במהלך חייו פרסים ותארים רבים • בין השאר היה חתן פרס ישראל וכן קיבל את מדליית החירות הנשיאותית מברק אובמה • במחקריו עסק בשאלת החיבור בין עושר כלכלי לאושר נפשי ובהשפעת הפסיכולוגיה על כלכלנים

דניאל כהנמן. צילום: גדעון מרקוביץ'

פרופסור דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה לשנת 2002 וחתן פרס ישראל, הלך לעולמו היום (רביעי) בגיל 90. כהנמן היה פסיכולוג קוגניטיבי ישראלי-אמריקני, שהמחקרים שביצע בתחום השיפוט וקבלת ההחלטות נחשבים לפורצי דרך ולמשמעותיים בתחום קבלת החלטות בכלכלה. כמו כן כיהן כפרופסור לפסיכולוגיה ולמדיניות ציבורית באוניברסיטת פרינסטון שבארצות הברית וזכה במדליית החירות הנשיאותית ב-2013 - אותה קיבל מנשיא ארה"ב דאז ברק אובמה.

כהנמן בטקס פרסי הנובל, צילום: ASSOCIATED PRESS

כהנמן נולד בשנת 1934 בתל אביב, בעת שאמו שהתגוררה עם בעלה בצרפת ביקרה קרובי משפחה בארץ. על אף היותו אתאיסט, הוא מגיע ממשפחת רבנים מפורסמת, כאשר דודו, הרב כהנמן היה ממקימי ישיבת פוניביז' בבני ברק ונחשב לאחד מחשובי המנהיגים החרדיים בדור שעבר.

בזמן הכיבוש הגרמני במלחמת העולם השנייה, התחבאה המשפחה כדי שלא להישלח למחנות העבודה וההשמדה הגרמניים. למרות זאת אביו נתפס ונשלח למחנה הריכוז דראנסי, אך שוחרר בעקבות סיוע של מנהל חברת לוריאל בה עבד. בהמשך ברחה המשפחה לדרום צרפת בה הלך האב לעולמו. ב-1946 עלו דניאל ואמו לישראל.

אחרי לימודי תואר ראשון בפסיכולוגיה ובמתמטיקה באוניברסיטה העברית הוא התגייס לצה"ל ושירת בו כפסיכולוג, כאשר בין השאר פיתח את מבחני הקב"א ואת המבדקים לקורס קצינים. בהמשך קיבל תואר דוקטור בפסיכולוגיה מאוניברסיטת ברקלי, והיה חבר סגל במחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטה העברית.

פרופסור דניאל כהנמן, צילום: גדעון מרקוביץ

בשנת 1978 עבר לאוניברסיטת בריטיש קולומביה בקנדה, אחרי כן לימד בברקלי, וב-1993 עבר לאוניברסיטת פרינסטון, בתקופה זו החל לשתף פעולה עם כלכלנים, במיוחד עם ריצ'רד ת'אלר, ולפתח את המחקר בתחום הכלכלה ההתנהגותית. מחקרים אלו זיכו אותו בפרס נובל לכלכלה לשנת 2002, בייחוד המחקר שערך יחד עם עמוס טברסקי על "הכרעה בתנאי אי ודאות" במסגרת עיסוקם בפסיכולוגיה חברתית, וההשלכה של המחקר על אופן פעולתם של כלכלנים. זאת על אף שלדבריו "מעולם לא למד קורס בכלכלה".

במסגרת מחקריו עסק כהנמן בשאלת החיבור בין עושר כלכלי לאושר נפשי כשבתחילה הוא סבר כי מרמה מסויימת של רווחים עושר כבר אינו קונה עושר, אך בהמשך הוא שינה את דעתו וטען בעקבות מחקר כי עד רווחים של 500 אלף דולר לשנה כסף אכן קונה אושר. 

"אין זו רפורמה, זו הפיכה"

כהנמן מעורה היטב בפוליטיקה הישראלית ובמסגרת זו הביע התנגדות רבה לרפורמה שקידם שר המשפטים יריב לוין יחד עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. "כאשר קבוצה של אנשים שזכתה בבחירות ברוב מצומצם מנסה לשנות את כללי המשחק אין מדובר ברפורמה, זו הפיכה" אמר בהפגנה בניו יורק.

אחרי טבח חמאס ב-7 באוקטובר קראו כהנמן ו-85 חתני נובל נוספים לשחרור מיידי של הילדים שנחטפו לרצועת עזה. בנוסף, יצא נגד הפעילות האנטי-ישראלית באוניברסיטאות בארה"ב.

כהנמן היה נשוי בשנית לפסיכולוגית הקוגניטיבית אן טריזמן. לפני כן היה נשוי לעירא, מורה וסופרת, ממנה נולדו לו שני ילדים ושלושה נכדים.

נשיא המדינה יצח הרצוג ספד לכהנמן. "הוא היה התגלמות ייחודית של סיפור "עוף החול" של עמנו - הנער היהודי שחי תחת הכיבוש הגרמני בצרפת, והפך לזוכה פרס נובל שמחקריו עשו היסטוריה ושינו את האופן שבו האנושות תופסת את המציאות. בעשייתו החיונית ופורצת הדרך בפיתוח של תורת הערך, ובתחומי הכלכלה והפסיכולוגיה, הוא הביא גאווה רבה למדינת ישראל ולעם היהודי כולו. מחקריו ימשיכו לתרום לאנושות ולמדע גם לאחר מותו, וכך גם התלמידים הרבים אותם העמיד. יהי זכרו ברוך״.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר