קמפיין החוצות ליום השואה הבינלאומי בהובלת ניצולת השואה וניצולת טבח 7 באוקטובר רות הרן

בסימן 7 באוקטובר: נבחרה הכרזה הממלכתית ליום השואה תשפ"ד

התחרות נערכה בסימן "ראו, היו קהילות ואינן עוד" • הכרזה של אירה גינזבורג, מעצבת גרפית ומאיירת ישראלית נבחרה על ידי בכירי המרצים לתקשורת חזותית בישראל • השופטים בתחרות נימקו את הזכייה: "הכרזה מופשטת וקונקרטית בו בזמן, וממחישה באופן ויזואלי את החלל הרב־ממדי שהותיר היעדר הקהילה שנרצחה והושמדה במרחב החיים ההיסטורי"

יותר מ־80 שנה אחרי פרוץ מלחמת העולם השנייה, זיכרון השואה ממשיך להתהוות בחברה הישראלית. מציאות זו מהווה את נקודת המוצא לתחרות "מעצבים זיכרון", לעיצוב הכרזה הממלכתית לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה, שיחול ב־6 במאי.

השנה הוקדשה התחרות לנושא "ראו, היו קהילות ואינן עוד: הקהילה היהודית ושברה". מתוך עשרות עבודות שהוגשו לתחרות, המתקיימת זו השנה ה־14, נבחרה הכרזה של אירה גינזבורג, מעצבת גרפית ומאיירת ישראלית, ככרזה הממלכתית לשנת תשפ"ד. צוות השופטים בתחרות כלל את בכירי המרצים לתקשורת חזותית בישראל.

הכרזה שנבחרה,

באירוע שייערך היום ביד ושם, יו"ר יד ושם דני דיין יעניק לגינזבורג את הפרס.

דיין אמר: "אנו פועלים ליצירת זיכרון שואה הנשען על מגוון תחומים, שביניהם גם עיצוב ואמנות, ושמחים לפגוש מדי שנה מעצבים שנותנים את פרשנותם הייחודית לנושא השנתי".

גינזבורג היא בעלת סטודיו למיתוג, איור ועיצוב גרפי. משפחתה של סבתה, פרידה טייטלמן, נספתה בשואה ביערות אוקראינה, אך טייטלמן שרדה והקימה משפחה. "סיפורה של סבתי הוא סיפור של חיים והמשכיות, ואין זמן יותר טוב לדבר על הצורך להיבנות מחדש ולהצמיח שורשים מאשר בימים אלו, של אחרי 7 באוקטובר״, אומרת גינזבורג. "ענפי העץ המתחדשים בכרזה מסמלים את התחדשות התא המשפחתי של סבתי ושל הקהילות שנותרו, ואת ההמשכיות הצומחת מתוך חורבן".

"ו פועלים ליצירת זיכרון שואה הנשען על מגוון תחומים", יו"ר יד ושם דיין, צילום: אורן בן חקון

השופטים בתחרות נימקו את הזכייה: "הכרזה מופשטת וקונקרטית בו בזמן, וממחישה באופן ויזואלי את החלל הרב־ממדי שהותיר היעדר הקהילה שנרצחה והושמדה במרחב החיים ההיסטורי, התרבותי, היהודי והכללי. חלק מבתי התושבים חלולים, ונותרו בהם קווי מתאר בלבד. הדבר מרמז לחללים שנותרו לאחר השמדת תושבי הקהילה, שלא ישובו להתמלא".

הכרזה תופץ בכל בתי הספר בארץ, בתנועות הנוער ובבסיסי צה"ל.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו