קרובי החטופים מחלקים משלוחי מנות סמליים לחברי הכנסת // מטה משפחות החטופים

"134 סיבות לדחות" או "מגיע לנו גם לשמוח": משפחות החטופים והחללים חצויות לגבי קיום העדלאידע בירושלים

קרובת משפחתו של עופר קלדרון, שנמצא בשבי חמאס, יצאה נגד קיום המצעד: "ביום שהחטופים והמפונים יחזרו הביתה - נחגוג כמו שצריך" • חגי לובר, אביו של סמ"ר (במיל') אלישע ז"ל: "כוונו את לבכם אל חיילינו שמוסרים את נפשם להגנת אחיהם, ושימחו" • עיריית ירושלים: "העדלאידע בבירה מהווה קיום צוואתם של הנופלים"

חילקי דעות בין משפחות החטופים, הנרצחים והנופלים לגבי קיום אירוע העדלאידע בירושלים ביום שני הבא. בזמן שערים רבות החליטו לוותר השנה על אירועים גדולים במהלך פורים, החליטה העירייה לקיים את המצעד לראשונה אחרי 42 שנה.

חגי לובר, אביו של סמ"ר (במיל') אלישע יהונתן לובר ז"ל, שנפל בקרב ברצועת עזה ב-25 בדצמבר, כתב פוסט בפייסבוק שתומך בהחלטת עיריית ירושלים: "שימחו בפורים השנה יהודים. ריקדו איכלו ואפילו השתכרו (בזהירות). תנו ביטויי שימחה פומביים בפורים הזה, עשו תהלוכה ועדלידע משגעות כבכל שנה, אולי אפילו יותר. מגיע לנו לשמוח, ויש כל כך הרבה על מה. כוונו את ליבכם לאיך הוא חי, על מה הוא נפל, ואיזה אור גדול בעולם הוא השאיר אחריו, ושמחו.

"כוונו את הלב אל חוסנם המופלא של משפחות החטופים, ושימחו. כוונו את לבכם אל חיילינו שמוסרים את נפשם להגנת אחיהם, ושימחו. כוונו את ליבכם לאזרחים מופלאים המושיטים יד זה אל זה בחיבוק, ושימחו. כוונו את ליבכם לסעודה פורים משפחתית, למשלוח מנות ענק לחבר, ושימחו. כוונו את ליבכם לתת בשפע מתנות לאחינו האביונים ושמחו.

"כוונו את ליבכם לעובדה המופלאה שזכיתם להיות בצד הנותן, ממש כמו חיילינו ואחינו האזרחים, ושימחו. כוונו את ליבכם אל הניסיון להשמידנו שלא צלח, ולעולם לא יצלח, ושימחו. ואם בצידי הדרכים, תראו מי שקשה לו לשמוח. מי שנפתח לו מסתם הלב המפריד בין החדרים, והכאב שוטף בעוצמה את כולו. והפורים שלו עצוב מאין כמותו. אז בבקשה אנשים, אל תבקרו אותו, אל תחנכו, אל תנסו לתרום לו מחכמתכם ומניסיונכם, גם אם יש לכם ותק ומניות בשכול".

תחיה וחגי לובר, צילום: אורן בן חקון

"זו לא מציאות נורמלית"

מנגד, נעם דן, קרובת משפחתו של עופר קלדרון, שנמצא בשבי חמאס, תקפה את ההחלטה: ״אי אפשר לנרמל את המציאות כשחמאס מחזיק ב-134 נשמות, ילדים, צעירות גברים ומבוגרים. אי אפשר לחגוג את החיים באופן ראוותני ומעוות כשהם שם, זו לא מציאות נורמלית. ביום שהחטופים והמפונים יחזרו הביתה - אנחנו נחגוג, אני מבטיחה שנחגוג כמו שצריך, אבל עד אז אנחנו נאבקים על החיים שלהם ועל חיי האומה שלנו. לא יהיה ניצחון ולא תהיה תקומה בלעדיהם.

האב שנשאר בעזה, עופר קלדרון, צילום: פרטי

"מתבקשת סולידריות בסיסית. יש 134 סיבות לדחות את המצעד. לדחות ולא לבטל. זה לא הזמן וכל בר דעת יכול להבין שזה מאבק על העיר והחברה שלנו. וחשוב להבהיר שזה לא מאבק של המשפחות. הקהילה האזרחית מתקוממת על כך ובצדק".

"האירוע יהיה ברוח התקופה"

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה לטענות: "ההחלטה על קיומה של העדלאידע התקבלה, תוך הבנה ורגישות לשיח הציבורי ובעיקר לתחושותיהן של משפחות החטופים, הנופלים והפצועים. האירוע מנוהל אמנותית על ידי מוסדות התרבות בירושלים ותיאטרון הקרון, שחוו תקופה קשה ומאתגרת בחודשי המלחמה.

בשונה מתהלוכות עדלאידע שגרתיות, יעמוד האירוע ברוח המצב והתקופה. מדובר באירוע עוצמתי ומרגש, שיעמוד בסימן חיזוק החוסן הלאומי, הרמת תחושת הגאווה, ניצחון הרוח והמורל הלאומי, ותקווה לעתיד טוב ומבטיח. דווקא השנה העדלאידע בבירה ירושלים, מהווה קיום צוואתם של הנופלים, ביניהם לא מעט מבני ירושלים עצמה, אשר בלחימתם עזת הנפש, ציוו עלינו להמשיך לחיות את שגרת החיים, המזמנים גם צער, אך גם שמחה.

"גם חיילי צה"ל, הלוחמים עתה בעזה ובגבול הצפון, עושים לילות כימים במטרה שנוכל להמשיך את שגרת חיינו במדינה. האירוע יוקדש לילדי ישראל הגיבורים של כולנו, המתמודדים בנחישות בתקופה זו עם קשיים ואתגרים, ויעלה על נס את גבורתם של לוחמי המילואים ומשפחותיהם, אוכלוסיית המפונים וגיבורי העוטף, אשר מהווים חלק בלתי נפרד מהמצעד - כמשתתפים וכיוצרים.

העדלאידע בחולון בשנה שעברה, צילום: אלי נאמן

"לצד כל אלה, העלאת המודעות לחסרונם הדוקר בלב של החטופים, אשר כולנו מייחלים לשובם המהיר. את שיירת בובות הענק יובילו בראש מיצג סמל החטופים, בתפילה לשחרורם במהרה לחיק משפחותיהם ועגורי נייר מקופלים צהובים כמניין החטופים, וכן בובות ועבודות שעוצבו על ידי אמנים ויוצרים מיישובי העוטף שנפגעו, וכאלה שחזרו משירות מילואים ממושך ברצועה. חלק מהמיצגים נבנו גם על ידי תושבים אשר פונו מבתיהם ומתארחים בבירה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו