מהפך: יוסי קקון הדיח את ראש העיר המכהן - צפת תהפוך לעיר החרדית השמינית בישראל

ראש עיריית צפת, שוקי אוחנה, עשה הכל כדי למנוע מהעיר לעבור להנהגה חרדית • יריבו, יוסי קקון, איגד את כל הזרמים החרדיים סביבו • וגם: כך נראה יום הבחירות המתוח בעיר

יירוטים בתחנה המרכזית בצפת (ארכיון)// השימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

העיר ששינתה את צביונה: על פי תוצאות ההצבעה שמתפרסמות הבוקר (רביעי) צפת תהפוך לעיר החרדית השמינית בישראל, לאחר שיוסי קקון המועמד החרדי קיבל 52.2 אחוז מהקולות בבחירות לראשות העיר, וגבר על ראש העיר המכהן שוקי אוחנה. 

יוסי קקון ורעייתו, צילום: צילום: דוד כהן/ג'יני

וכך נראה יום הבחירות

הסקודה האפורה הרחבה של ראש העיר חונה במהירות מחוץ לאתר ההצבעה שבביה"ס הממלכתי ב', אבל שוקי אוחנה נשאר בפנים. בשידור חי בעמודו בפייסבוק נראים פניו העייפים והדואגים, כשהוא מנסה לזרז את תומכיו לקלפיות. השעה 6 בערב, ארבע שעות לפני הסגירה, ושיעור ההצבעה מביש. הוא יודע שאם לא יצליח בסוף היום לעמוד על 60 אחוזי הצבעה, התחנה הבאה היא למשרד ראש העיר כדי לאסוף את חפציו ולהתפנות. בעיניו, תהיה זו גם תחילת הסוף של צפת. עיר נוספת, שמינית במספר במדינה, שתעבור לידי הנהגה חרדית.

 

המסרים שאותם זעק במכשירו האישי כשהוא משדר לתומכיו ממכוניתו חדים, שלא לומר מאיימים. הוא לא תוקף את החרדים, אלא את מה שהוא מכנה העסקנים. את יריבו יוסי קקון הוא מתאר כמי שהוצנח על ידי אריה דרעי בקומבינה פוליטית במטרה לכבוש את העיר ולהפוך אותה מעיר שוקקת, רוחנית, על שלל הגלריות המעטרות את העיר העתיקה והמסעדות הפתוחות עד שעת לילה מאוחרת - לעיר חרדית, כבויה, מלוכלכת. הוא לא תושב צפת, מאשים אוחנה את קקון, הוא עסקן של דרעי שזה מכבר בא לעיר. לעומתו, אוחנה "חי ונושם את העיר כבר עשרות שנים".

שוקי אוחנה ורעייתו, צילום: צילום: דוד כהן/ג'יני

עם דלת סגורה

בעוד בתקשורת החרדית מתחוללות דרמות של ממש, עם בריתות שנכרתו והופרו, גדולי תורה שהתערבו ודילים חוצי ערים ומחוזות בין פלגי היהדות החרדית - עין אחת הייתה צופייה למקום אחד, דווקא שקט מעסקנות ומוויכוחים - לעיר הצפונית ביותר בישראל שבה התקיימו בחירות. עיר שלא פונתה, אף שחטפה. בכל חמש דקות מפלח מטוס קרב את הדממה, מסרב להשכיח שמדובר באזור מלחמה. האוכלוסייה בצפת חצויה. בערך 50:50 בין החרדים לכל השאר. בניגוד לשאר הערים, בצפת האחדות החרדית הייתה מושלמת. חסידים, ליטאים, ספרדים, אשכנזים - כולם הלכו עם קקון נגד אוחנה.

 

אוחנה היה משוכנע שבסוף השטח ידבר. שראשי הסיעות, כולל אלה שכעת איתו בקואליציה, התאחדו נגדו, אבל החיילים בשטח לא יצייתו לעסקנים; שההצלחה הגדולה שהביא לעיר חלחלה מטה בחמש השנים האחרונות, ועם הצלחה אי אפשר להתווכח. בקלפיות שבהם הסתובב, אנשים כיבדו אותו, לחצו לו יד, חייכו. קשה לדעת איזה פתק שלשלו אחר כך.

רוברט נחמני, חבר מרכז הליכוד יותר מ-30 שנה, לא שם את שמו של מועמד מח"ל, אוחנה, אלא את של יריבו, קקון. הבעיה של אוחנה, הוא מסביר, היא שהוא לא ספר את אלה שהלכו איתו. הוא ראש עיר חזק, אבל הדלת שלו הייתה סגורה. "גם את הליכוד בעיר הוא הרס", הוא אומר. "קקון הוא הימור כי אנחנו לא מכירים אותו, אבל אנחנו סומכים על דרעי, הוא איש של דרעי. דרעי כבר ילמד אותו שבשביל להיבחר שוב בעוד חמש שנים הוא צריך להשאיר את דלת הלשכה שלו פתוחה, ולא לשכוח לרגע את אלה שהביאו לו את הניצחון".

ומה עם צביון העיר? נחמני לא חושש כלל. להפך, הוא אומר, משום שהוא חרדי הוא ינסה להראות כל הזמן שהוא מיטיב עם המגזרים האחרים. צפת לא תהפוך לעיר חרדית, פסק.

בקלפיות שבהן ביקר לא תמיד התקבל קקון יפה. באחת מהן גער בו אחד המצביעים: "תחזור למקום שממנו באת". דווקא במקום אחד עשו לו כבוד מלכים: הכפר עכברה, המסופח מוניציפלית לצפת. תושביו מרגישים שאוחנה זנח אותם, לא דאג לתשתיות ולחינוך ולא פעל כלל לרווחתם. את החלפתו בקקון רצו אתמול לא רק ראשי הציבור החרדי בעיר, אלא גם הערבי.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר