הבחירות בשפלה: "עוצמה יהודית" ו"חוזה חדש" מנסות לבסס את עצמן בזירה המקומית

מערכות הבחירות באזור עסקו בעיקר בדמותן העתידית של הערים שעוברות תנופת בנייה ופיתוח ובבחירה בין צביון דתי או ליברלי • אבל גם המחאה המשפטית והסולידריות בזמן המלחמה נכנסות לתמונה בכמה יישובים

איתמר בן גביר . צילום: אורן בן חקון

הבחירות לרשויות המקומיות באזור השפלה הן בסימן תנופת הבנייה בערים וביישובים והמאבק על דמותם ואופיים העתידי של הערים והישובים – האם ישמרו על ליברליות או שיילכו ויתחרדו ככל שיגדלו?

"עוצמה יהודית" מנסה, לראשונה, להכניס דריסת רגל לפוליטיקה המקומית. המפלגה מתמודדת ב-43 ישובים ברחבי הארץ, כשחמישה מהם בשפלה: גדרה, רחובות, ראשון לציון, רמלה ונס ציונה. היא אף מציגה מתמודד לראשות העיר רמלה –הזמר בני אלבז, שעד לפני שלוש שנים היה איש ש"ס דווקא.

בני אלבז, צילום: מתוך פייסבוק

במקביל, תנועת "חוזה חדש", מבית "אחים לנשק", מנסה אף היא להכניס דריסת רגל ברחובות וביבנה – שתי ערים שבלטו בשנה האחרונה במאבק נגד המהפכה המשפטית.

ביבס רץ לבד וקינסליך נגד המשנה שלו

בלוד, עיר שסבלה בשנה האחרונה מעלייה דרסטית בכמות האירועים הפליליים החמורים במגזר הערבי, מתמודד חבר הכנסת לשעבר של מפלגת העבודה, יורם מרציאנו, מול ראש העיר המכהן, איש הליכוד, יאיר רביבו.

בראשון לציון מתמודד רז קינסליך לקדנציה שניה מול המשנה שלו, יצחק אבשלומוב, שהודיע רגע לפני סגירת הרשימות על התמודדותו, במהלך שהרים גבה ונראה חסר סיכוי, ואילו במודיעין יש מתמודד יחיד לראשות העיר, חיים ביבס, המכהן גם כיו"ר השלטון המקומי. איש הליכוד, שלא היסס למתוח ביקורת ולצאת למאבקים נגד החלטות הממשלה, רץ לקדנציה רביעית בעיר.

חיים ביבס, צילום: יוסי זליגר

במודיעין יהיה מסקרן לראות האם רשימת "נשים במודיעין" המבוססת על טהרת הנשים בלבד, תצליח להכניס יותר משתי נשים (כפי שיש כיום) למועצת העיר.

מלול ודיל בדרך לסיבוב שני

נדמה שמה שמתרחש ברחובות הוא אחד הדברים המעניינים בבחירות הנוכחיות. בעיר שנהנית מתנופת בניה חסרת תקדים ושצפויה בשנים הקרובות להכפיל את אוכלוסייתה, מתחולל מאבק על הכיוון שאליו תלך: האם תישאר עיר מנומנמת, לטוב ולרע, או שמא תתלך לכיוון של פריחה ושינוי ותציע אופציות רבות ומגוונות יותר לתושביה.

ראש העיר המכהן, איש הליכוד רחמים מלול, נמצא בתפקיד מאז 2009. בבחירות קודמות איש לא התמודד מולו, אך הפעם יש לו שלושה יריבים: מתן דיל, חבר מועצת העיר ויו"ר האופוזיציה, שהצהיר כי אינו משתייך לאף מפלגה; זוהר בלום ממלא מקום ראש העיר ונציג "יש עתיד"; וסגן ראש העיר יניב מרקוביץ. ההערכה היא כי ברחובות יתקיים סיבוב שני בין מלול לדיל, שנושף בעורפו של ראש העיר לפי כל הסקרים.

ראש עיריית רחובות, רחמים מלול, צילום: ללא קרדיט

בנס ציונה, עיר של כ-50 אלף תושבים בלבד, יש שישה מתמודדים שחושקים בכיסא ראש העיר. ראש העיר המכהן, שמואל בוקסר מתמודד מול עמוס לוגסי, עידן יגודה, גלית אבינועם, נאור ירושלמי ותומר תדהר. גם כאן מנסה "עוצמה יהודית" להכניס נציג למועצה, בדמותו של אליהו לוי, נציג ש"ס לשעבר במועצת העיר, שהודיע על פרישה מהמפלגה והצטרפות למפלגתו של בן גביר. מהלך זה עורר את זעמו של ראש העיר המכהן, שהודיע כי נס ציונה תישאר ליברלית וכי אין מקום למפלגה קיצונית כמו עוצמה יהודית בקואליציה שלו.

גמליאל יפסיד אחרי 15 שנים?

גם מה שמתרחש במועצה המקומית גדרה עלול להפוך לסוג של רעידת אדמה בפוליטיקה המקומית. ראש העיר המכהן מזה כ-15 שנים, יואל גמליאל, סובל מירידה בתמיכה בו, בין היתר בשל תחושת הביטחון שהתערערה בקרב התושבים, שלא שוכחים את האונס הברוטאלי של תושבת הישוב על ידי בדואי תושב תל שבע שעקב אחריה, פרץ לדירתה באישון לילה ואנס אותה מול ילדיה.

שכונה בגדרה, צילום: לירון מולדובן

מול גמליאל מתמודדים סהר פינטו וטליה לנקרי. בסקרים האחרונים פינטו עקף את גמליאל ונראה שתושבי גדרה רוצים שינוי. בסקר של מכון סמית משבוע שעבר קיבל פינטו 43 אחוז מהקולות לעומת גמליאל, שקיבל 40 אחוז. אם לא יקרה שינוי דרמטי, ואם לנקרי לא תמשוך יותר קולות אליה, נראה כי הבחירות בגדרה יוכרעו בסיבוב הראשון.

גבאי רוצה הזדמנות להמשיך

ביבנה, עיר שבלטה גם היא בהפגנות המחאה נגד המהפכה המשפטית, מתמודד רועי גבאי, אשר מכהן בתפקיד כשנה, מאז פטירתו המפתיעה של העיר המיתולוגי צבי גוב

רועי גבאי, צילום: ללא קרדיט

ארי. מולו מתמודדים שניים והקמפיינים של כל המתמודדים נותנים דגש על פיתוח העיר ועל תנופת הבניה, שאמורה להגדיל משמעותית את אוכלוסיית העיר. ביבנה נשאלת השאלה האם התושבים יתנו לגבאי הזדמנות לממש את התוכניות שעליהן התחייב בקמפיין הבחירות לפני שנה.

אחת הרשימות המעניינות המתמודדות למועצה היא רשימה של "חוזה חדש", שבראשה עומדים הפעילים החברתיים ליאור דדוש ולי-אור דיין, שהובילה את המחאה בעיר נגד המהפכה המשפטית ומיד כשפרצה המלחמה העמידה מערך מרשים של סיוע לתושבי העוטף.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר