"צעקתי שאני אמא של חטוף": משוחררת מהשבי ובני משפחות נפגעו ממכת"זית בהפגנה נגד הממשלה בת"א

המפגינים קראו הערב להקדמת הבחירות, במקביל לעצרת החטופים המרכזית בעיר • המשטרה עצרה 21 מוחים, וביניהם משה רדמן ואמיר השכל • בן 72 נפגע ממכת"זית • תיעוד: פרש מצליף במפגין - שנופל אל הקרקע

צילום: אבי כהן

"בחירות עכשיו": אלפים הפגינו היום (שבת) בתל אביב בשני מוקדים, בצומת קפלן ובצומת עזריאלי, בקריאה להקדמת הבחירות. החטופה המשוחררת אילנה גריצ׳בסקי, וקרובי משפחה של החטוף מתן צנגאוקר (בן זוגה של אילנה) נפגעו מהמכת"זית שהפעילה המשטרה בצעד חריג. כמו כן, בן 72 נפצע לאחר שמכת"זית פגעה בעינו וגבר התמוטט לרצפה לאחר שנפגע מפרש. המשטרה עצרה 21 איש, שניים מהם הם פעילי המחאה משה רדמן ואמיר השכל. 

עינב, אימו של מתן סיפרה: "חטפתי בפנים ובגב, נטלי אחות של מתן חטפה ואילנה גם. נדחפנו גם על ידי הסוסים וכוח מג"ב למרות שצעקתי במגפון שאני אמא של חטוף, ואחיות שלו איתי יחד עם חטופה ששוחררה".

תיעוד: פרש מצליף במפגין

מבדיקה עולה שהמשטרה אישרה לחטופים משוחררים ולבני משפחות לצעוד עם לפידים מסביב לקריה. כאשר הם הגיעו לצומת בגין-קפלן והתערבבו במפגינים, הם נפגעו מהמכת"זית. כאשר המשטרה הבינה את הטעות שנעשתה, היא פינתה להם גישה.

קפלן, הערב, צילום: אבי כהן

המחאה התקיימה במקביל לעצרת החטופים המרכזית בתל אביב. גם בחיפה ובמוקדים נוספים ברחבי הארץ התקיימה הפגנה דומה. בסוף הערב ארבעה מפגינים הגיעו לבית החולים איכילוב שבתל אביב במצב קל. שניים עם פגיעה בעין כתוצאה ממכת"זית, אחת מדריכת סוס על הרגל ואחת ממכה בראש. 

מעצרו של רדמן, צילום: אבי כהן

לטענת יוזמי ההפגנה, "בימים אלה הקונצנזוס היחיד בקרב רוב מוחלט מהציבור בישראל הוא הרצון והצורך העז להיפטר מנתניהו שנמצא במסע הישרדות אישי ומשפחתי, שבשמו הוא מקריב את החטופים, את הביטחון ואת הכלכלה, וגורר את המלחמה שעולה בחייהם של מאות חיילים, בנוסף ל-1,500 הישראלים שכבר נרצחו ונפלו בשל מחדליו של נתניהו, האשם והאחראי".

מעצרו של אמיר השכל בקפלן, צילום: אבי כהן
הפגנת "בחירות עכשיו" בתל אביב, צילום: יהושע יוסף

"כל מכונות הרעל גויסו בצו 8"

אלוף בדימוס וראש אמ"ן לשעבר עמוס מלכא אמר בהפגנה נגד הממשלה בחיפה כי ראש הממשלה בנימין נתניהו נלחם מאז 7 באוקטובר, "אבל לא את המלחמה הנכונה". לדבריו, במקום להילחם "נגד האיומים החיצוניים" הוא נלחם "את מלחמת ההישרדות הפוליטית שלו... כל מכונות הרעל גויסו בצו 8: ההתנערות מאחריות, האשמת הצבא ושב"כ, האשמת המחאה, תיאוריות קונספירציה. אפס אמפתיה. אפס הכרה באחריות". מלכא קרא לציבור "לצאת מההלם, לצאת מהלא נעים, לצאת מ'לא עכשיו' ולתבוע בחירות בקיץ".

עמוס מלכא בהפגנה בחיפה, צילום: הרצי שפירא

לדברי מלכא, אמנם לבחירות בזמן מלחמה יש מחיר, "אבל מחיר הישארות הממשלה גבוה בהרבה", ולדבריו יוביל לכישלונות נוספים בהתנהלות המדינה. מלכא הוסיף כי "ממשלת בן גביר-סמוטריץ' מסרבת לדון בכל סוגיה שבן גביר מתנגד לה ומחזקת את חמאס כי לא מסכימה להכניס גורם ניהול במקומו, ונותנת את הסיוע ההומניטרי לשליטת חמאס".

הפגנה בחיפה, צילום: הרצי שפירא

בתוך כך, כ-300 בני אדם השתתפו בהפגנה שאותה קיים ארגון "שומרות ושומרים על הבית המשותף" מול בית הנשיא בירושלים, זה השבוע השביעי, בדרישה להכריז מיידית על תאריך מוסכם לבחירות. הדובר המרכזי בהפגנה היה בר חפץ, ממפוני קיבוץ נירים, שאמר: "מה שאנחנו צריכים עכשיו זה בחירות מוסכמות וכמה שיותר מהר. בחירות שאחריהן תקום כאן ממשלה אחראית שרואה מולה את כל אזרחי ישראל, כן גם את השכנים הבדואים שלנו שהממשלה הנוכחית לא מפסיקה להסית נגדם, השכנים הבדואים שלנו שב-7 באוקטובר חירפו את נפשם בחילוץ ניצולים מהנובה. ממשלה שתקשיב לגורמי הביטחון ולא תצית שוב את הר הבית, ירושלים ואיתן את כל המדינה. ממשלה שתרצה כאן טוב לכולם יהודים, ערבים, דתיים, וחילונים, ולא רק להסית ולפלג, ממשלה שחיי אדם חשובים בעיניה לא פחות מאדמה, ובעיקר ממשלה של אנשים רציניים, שיבואו לעבוד למען כל אזרחי ישראל ולא רק לצייץ בטוויטר".

צילום: יוני ריקנר

אייל גור, ממובילי "שומרות ושומרים על הבית המשותף", ציין כי: ״עם ישראל הוא עם של תקווה והממשלה שלנו לוקחת לנו את התקווה בכל תחום. רוצים ביטחון, מאבדים אותו בפיגועים ותירוצים. רוצים את החטופים בבית, מערימים קשיים ומסבירים שזה לא הכי חשוב. רוצים ניצחון, והקבינט לא מגדיר מהו. רוצים כלכלה צומחת ומקבלים שיא של יוקר מחיה. הדבר הכי מעורר תקווה שהממשלה הזו יכולה לתת לעם שלנו היא הסכמה רחבה אחת - על מועד לבחירות שיחזירו את האמון והתקווה".

השתתף בהכנת הידיעה: יורי ילון

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר