חזרת המדינה הפלשתינית לסדר היום: סכנה קרובה ומיידית

מסע בין יישובי קו התפר מלמד עד כמה האיום קרוב ומסוכן: נתניה רחוקה רק 16 ק"מ מטול כרם, וקלקיליה כבר נושקת לכפר סבא • יוסי דגן, ראש מועצת שומרון, מתריע: "התוכנית המסוכנת וההזויה תעתיק את שואת עזה אל לב המדינה" • השכפ"ץ של ישראל

רעננה על רקע מסגדי קלקיליה. צילום: בועז העצני

"אתה רואה את הגבעה הזו?" שואל בועז העצני, תוך שהוא מורה באצבעו. "מכאן ירו הירדנים על תל אביב בתותחי לונג טום".

על רקע הדיווחים מארה"ב על כוונה להקים מדינה פלשתינית, יצאנו עם אנשי מועצה אזורית שומרון לסיור על קו התפר, הדבר היחיד שמונע את הפיכתן של ערי ישראל ל"עוטף עזה" נוסף.

תיעוד מפעילות הכוחות ביהודה ושומרון // דובר צה"ל

מהמקום הגבוה ביותר ביישוב צופים נשקף כל אזור השרון, מחדרה ועד תל אביב. למרגלות המגדלים של נתניה, במרחק קילומטרים ספורים, ניבטו בתי קלקיליה וטול כרם. מפאתי בת עין וכפר עציון רואים את בית שמש, קריית גת ואשדוד, ואת מגדליה הדרומיים של תל אביב.

לאחר מכן, בנסיעה על כביש 6, מגיעים אל הצד המזרחי של השומרון - קו התפר והיישובים שבולמים פלישת מחבלים לערי ישראל.

שם נרדף לסכנה. כוחות צה"ל בכביש חווארה, צילום: AP

בשנתיים האחרונות למדנו מחדש על האיום הנשקף מצד מבצרי המחבלים ביו"ש. חווארה הפכה שם נרדף לסכנה. מחנה הפליטים ג'נין, כך יודעים כולם, הוא קן צרעות. אך מה שרוב אזרחי ישראל לא מבינים הוא עד כמה האיום קרוב ומסוכן. "מאז 7 באוקטובר, כל אדם שפוי מבין שהיכן שיש התיישבות יש ביטחון, והיכן שאין - יש טרור", מסביר יוסי דגן, ראש מועצת שומרון.

"במקום שבו עקרו יישובים כדי להגיע ל'שלום', קיבלנו את שואת 7 באוקטובר, שהיתה תוצאה ישירה של אוסלו ושל ההתנתקות. יש לנו חובה להראות לעולם כמה ההתיישבות בשומרון היא השכפ"ץ, חגורת המגן האמיתית של ישראל".

"ההתיישבות בשומרון היא השכפ"ץ", יוסי דגן, צילום: אורן כהן

יופי מתעתע

כביש 6 ניבט אלינו מלמעלה בתחנתנו הראשונה - סלעית, יישוב חילוני שרבים מתושביו מזוהים עם השמאל הפוליטי. עם הקמת גדר ההפרדה הוא הפך דה־פקטו לחלק משטח ישראל. במצפה הדר - על שם החייל הדר גולדין, שגופתו חטופה ברצועה - הפריחה בשיאה, אך היופי מתעתע.

מתחתינו נמתחה גדר ההפרדה, גדר מתכת פשוטה שניתן להפיל בידיים, ואחריה שתי ערים: טול כרם הפלשתינית, שבה מחנה הפליטים נור א־שמס הידוע לשמצה, וטייבה הישראלית. נתניה, בדקנו, רחוקה 16 ק"מ בלבד מטול כרם. מרחק יריקה.

פלשתיני נעזר בחבל כדי לחצות את גדר ההפרדה במזרח ירושלים (ארכיון), צילום: איי.אף.פי

צופים, כמו סלעית, נמצא בתוך גדר ההפרדה. כדי להגיע אליו צריך לנסוע בצמוד לגדר, כשברקע ניבטים בתי קלקיליה. לפני כמה שנים, ימי השקט המדומה, סוכל תכנון להכפלת שטח העיר, הסמוכה לכפר סבא. בכניסה לצופים נמצא מוצב של גדוד פנתר, שמאבטח את הגדר. אלמלא צופים - גם הגדוד לא היה במוצב עומק.

"ההתיישבות אקוטית"

כמו סלעית וצופים, יישובים רבים משמשים חיץ בין השומרון למרכז הארץ - חיץ לא הרמטי, כי יש ערים וכפרים ממש על קו התפר, אך השליטה הישראלית חזקה בהרבה דווקא בשל מיקומם של היישובים הללו שם.

התפיסות הביטחוניות מאחורי בניית היישובים בשומרון לאורך השנים היו דומות. קרני שומרון, פדואל, יצהר, איתמר, אלפי מנשה ועוד יישובים רבים ניצבים על ראשי הרים, תופסים שטח נרחב ומגינים על יותר מ־4 מיליון ישראלים בערי מישור החוף, הבטן הרכה של ישראל.

"התוכנית המסוכנת וההזויה להקים מדינת טרור ביו"ש, להביא את אותה השואה שיצאה מרצועת עזה, שהתנהלה כמדינה פלשתינית, להעתיק את אותו המודל ללב הארץ - היא סימן לחוסר ההיכרות של השטח", מוסיף דגן. "כשמביטים מהרי השומרון על נתב"ג, נמל אשדוד ועזה, אפשר להבין היטב כמה ישראל קטנה וכמה ההתיישבות בשומרון היא אקוטית. מי שרוצה בקיומה של ישראל - לא יכול לאשר תוכניות מסוכנות כאלו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר