מצדיעים לגיבורים: אירוע הוקרה לאזרחים הבדואים שהצילו חיים ב-7 באוקטובר

13 אזרחים בדואים קיבלו אות הוקרה בטקס מיוחד בירושלים • בשבת השחורה הם הצילו חיים במסיבת הנובה וברחבי העוטף

צילום: יוני ריקנר

אירוע הוקרה ייחודי לאזרחים בדואים שהצילו חיים במהלך טבח 7 באוקטובר התקיים היום (שני) במוזיאון ידידי ישראל בירושלים. עמותת יוזמת השלום הגלובלית של הסכמי אברהם ערכה את אירוע ההוקרה לכבוד הגיבורים האזרחים מהמגזר הבדואי שהצילו חפים מפשע במהלך הטבח המזעזע.

לצד סיפורי גבורה רבים של חיילים וכוחות הביטחון ובהם אצילות נפש והקרבה, גם במגזר הבדואי קיימים אזרחים גיבורים שחירפו נפשם ופעלו להצלת חפים מפשע בדרום. עמותת יוזמת השלום הגלובלית של הסכמי אברהם והעומד בראשה, אבי בן לולו, מקדמים בדרך קבע מאבק באנטישמיות וב-BDS. העמותה יזמה את אירוע ההוקרה בשיתוף מרכז ידידי ישראל, שפועל גם הוא נגד אנטישמיות ו-BDS.

בטקס שנערך במוזיאון ידידי ישראל חולקו אותות הוקרה על ידי בן לולו יחד עם עוז דוידיאן, שהציל צעירים רבים ממסיבת הנובה ומשמש חבר מינהלת הבדואים בנגב, ל-13 גיבורים בדואים. הגיבורים: מחמד אבו נאג'ע, מסעד ארמילאת, עאמר אבו סבילה ז"ל, יוסף אלזיאדנה, סלימאן שליבי, אלהוזייל רמו סלמאן, אניס אבו דעבס, שאריף אלהוזייל, סארי אלקרנאוי, אסמעיל אלקרינאוי, קרינאוי דאהיש, חמאד אלקרינאוי ורפי אלקרינאוי. האירוע התקיים במעמד הנשיא לשעבר ראובן (רובי) ריבלין ושר החקלאות ופיתוח הכפר וחבר הקבינט המדיני-ביטחוני, ח"כ אבי דיכטר.

האירוע בירושלים, היום, צילום: יוני ריקנר

בין סיפורי הגבורה ניתן למצוא את סיפוריהם של אסמעיל אלקרינאוי, שיצא מרהט עם עוד שלושה מבני משפחתו לכיוון בארי על מנת לחלץ תושבים מהתופת.

סארי אלקרנאוי שימש שוטר במסיבת הנובה וחילץ מבלים מן המתחם. מחמד אבו נאג'ע, עובד חברת הניקיון בנובה, נתקל במחבלים, הזעיק כוחות והתריע על הימצאות מחבלים. הוא עצר רכבים חולפים והכווין אותם שלא לנסוע לכיוון המחבלים.

עאמר אבו סבילה ז"ל היה ב-7 באוקטובר בשדרות סמוך לתחנת המשטרה בעת חדירת המחבלים, שמע זעקה של אישה וראה את אודיה סוויסה עם שתי בנותיה בנות ה-6 וה-3 ובעלה דולב שנרצח מירי המחבלים. למרות הירי לכיוונו ,הצליח להגיע לבנות ברכב, חילץ אותן והגיע לתחנת המשטרה. את האות קיבל אחיו.

יוסף אלזיאדנה הציל תחת אש את חייהם של כ-30 משתתפים ממסיבת הנובה, למרות שנשקפה סכנה לחייו. אניס אבו דעבס, פרמדיק ראש צוות בניידת טיפול נמרץ בתחנת רהט במד"א, פעל יחד עם הצוות שלו בגזרת רהט ואופקים, טיפל בפצועים והעניק סיוע מציל חיים לפצועים רבים, ערבים ויהודים, ילדים מבוגרים וזקנים, תחת אש וירי של טילים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר