דחפורי פינוי ופרויקטי בנייה: החל שיקום קיבוץ בארי

החל פינוי הריסות הבתים בשכונת אשלים שניזוקה קשות • ח"כ וראש מועצת אשכול בעבר, חיים ילין, אמר ל"ישראל היום": "אנחנו שומעים את רעשי המלחמה כל הזמן בבארי, וכל השיח סביב 'ניצחון', אני יודע שדרושים שלושה דברים: שיופסק הטרור, שכל החטופים יחזרו לבתיהם ושהעם יאוחד, אחרת חמאס ינצח"

local_movies "בהתרגשות שאין לתאר במילים": מפוני קיבוץ בארי מחכים לשובם של תושבים ונערים שנחטפו בשבת השחורה // צילום: יוני ריקנר

בימים אלו מתחילים בקיבוץ בארי את פינוי ההריסות משכונת אשלים, אחת מהשכונות שנפגעו במתקפה האכזרית על הקיבוץ בשבעה באוקטובר. הפינוי מתבצע בשיתוף מנהלת תקומה ומשרד הביטחון, כחלק מתוכנית כוללת שבה יבנו מחדש כ-130 מבתי הקיבוץ, בנוסף לעשרות נוספים שישופצו בעקבות ההרס. בנוסף, ישוקמו מבנים ותשתיות.

החל שיקום הקיבוץ, צילום: דוברות קיבוץ בארי

הריסות בתי תושבי השכונה, שספגו נזקים ואבדן קשה מנשוא בטבח 7 באוקטובר, יפונו בימים הקרובים, לאחר שינוקה השטח סביבם ויגודר. כזכור, קיבוץ בארי איבד במתקפת הטרור 97 מחבריו. בימים אלו, רוב הקהילה שוכנת בים המלח, ומקווה לחזור במהרה למגורים בטוחים בבארי יחד עם חבריהם שנמצאים בשבי החמאס בעזה.

חיים ילין, תושב בארי, ח"כ וראש מועצת אשכול בעברו, בשיחה עם "ישראל היום" מספר על הרצון והחשיבות להתחיל ולהרוס את כל המבנים שנפגעו, ולהוריד אותם מהנוף היפה אליו התרגלו בקיבוץ כמפתח לשיקום. לדבריו, "יש הנצחה שהקיבוץ עצמו והקהילה מוכנים נפשית לראות אבל לא בכל יום מחדש; ויש רצון להקים מוזיאון מאוד גדול בשטח חקלאי בין הקיבוצים שנפגעו, אליו יעתיקו חלק מן הבתים שנפגעו. המוזיאון אתה לא רוצה להקים אותו בשטח של אחד הקיבוצים כדי לא לפגוע בפרטיות של המקום". הנצחת הנרצחים והחיים שקדמו כמובן חשובה אך, ילין מסביר שלא ניתן להפוך קיבוץ למוזיאון: "מן הסתם תהיה פינה, אבל אתה לא רוצה לראות את ההרס יום יום".

"מפתח לניצחון הוא באחדות העם". חיים ילין, צילום: גדעון מרקוביץ'

ילין מסביר כי ישנו קשר ישיר בין ההריסות לבין החזרה והשיקום של הקהילה, "הם צריכים להיות חלק מן ההנצחה אבל כרגע הם לא במצב נפשי לזה ואומרים - 'אנחנו לא רוצים לראות את זה מול העיניים'". כמו כן, מבחינת הלחימה בעזה, "אנחנו שומעים את רעשי המלחמה כל הזמן בבארי, וכל השיח סביב 'ניצחון', אני יודע שדרושים שלושה דברים כדי שהוא יושג: לא יהיה יותר טרור מרצועת עזה, כל החטופים יחזרו לבתיהם ושהעם יאוחד. אם לא נהיה מאוחדים החמאס ניצח".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר