המתחם בכפר עקב שאונר"א נדרשת לפנות. צילום: אתר עיריית ירושלים

אונר"א נדרשת לפנות שטח שפלשה אליו בי-ם

הסוכנות נדרשת לשלם כ־17 מיליון ש' עבור השימוש בנכס • היועצת המשפטית של מרחב ירושלים: "השתלטו על המקרקעין בעיר ללא היתר" • סגן ראש העיר, אריה קינג: "להחזיר את הנכס לידיים יהודיות"

רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) דורשת לפנות מתחם של אונר"א בכפר עקב בצפון ירושלים, שפועל ללא היתר על קרקע של מדינת ישראל. במכתב ששלחה עו"ד ניצה טיטלבוים, היועצת המשפטית של מרחב ירושלים ברמ"י, היא מבהירה כי אונר"א השתלטה על המקרקעין בעיר ללא היתר, וכי רמ"י דורשת לפנותו ולגבות דמי שימוש רטרואקטיביים בסך כ־17 מיליון שקלים.

מתחם אונר"א המדובר נבנה ופועל ללא היתר על קרקע שנמצאת בבעלות פרטית של רשות מקרקעי ישראל. הקרקע, שמשתרעת על פני 85 דונם, ממוקמת בסמוך למחסום קלנדיה ונרכשה בראשית המאה ה־20 על ידי יהודים נדבנים מחו"ל, שתרמו אותה לקרן ייעודית לפיתוח ההתיישבות היהודית באזור ירושלים. אנשי אונר"א השתלטו על הקרקע והקימו בה, בין השאר, בית ספר וגלעד לזכר מחבלים שהיו מעורבים בפעילויות טרור בירושלים.

סגן ראש עיריית ירושלים: "מתחם אונר"א במרכז העיר - סכנה ביטחונית לתשובים" // אריה קינג

ב־14 בינואר שלחה עו"ד טיטלבוים מכתב אזהרה לאונר"א בירושלים, בדרישה לתשלום חוב רטרואקטיבי בסך כ־17 מיליון שקלים בגין הקמת מבנים ושימוש ללא היתר וללא אישור הנהלת רשות מקרקעי ישראל, כמחויב על פי דין. "הינכם נדרשים בזה להפסיק לאלתר כל שימוש שאינו כדין, להרוס כל מה שבניתם בניגוד לכל דין, לפנות את המקרקעין מכל אדם ו/או חפץ ולהשיב את המצב לקדמותו, וזאת בתוך 30 יום ממועד ממכתבי זה", כתבה טיטלבוים.

מכתבה של עו״ד טיטלבוים הוא המשך לפנייה של יו"ר סיעת "מאוחדים" וסגן ראש עיריית ירושלים, אריה קינג, שנשלח שלושה ימים לפני כן ליו"ר קק"ל, יפעת עובדיה־לוסקי, בדרישה לפנות את המתחם. קינג כתב: "בית הספר בכפר עקב יושב על חלקה שנרכשה לפני מאה שנים על ידי תורמים מחו"ל, שהעבירו את הבעלות לקק"ל לשם גאולת קרקעות". קינג מציין כי "בעבר היתה נטועה בשטח חלקת יער של קק"ל בשם קלנדיה, ואנשי אונר"א כרתו ועקרו את רוב העצים".

עם היוודע הדרישה של רשות מקרקעי ישראל, בירך קינג על ההחלטה: "אני מצפה מהממשלה להוציא אל הפועל מיידית את גביית התשלום מאונר"א, פינוי מלא של הנכס והשבתו לידיים יהודיות, בהתאם לייעודו המקורי. אין מקום לאויבים בירושלים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו