"הציוד עולה המון כסף": בחמ"לים האזרחיים סובלים מירידה משמעותית בתרומות

לאחר שכמה חמ"לים נסגרו, בקרן גוש עציון שייבאה פריטים במיליונים מתריעים: "אף שמדובר בציוד בהיקפים עצומים, יש עדיין חוסרים" • בחמ"ל עמותת Just One Chesed מגייסים בארה"ב סיוע ללוחמים, אך חוששים: "התרומות מתמעטות ככל שהמלחמה נמשכת"

עמית לוי (מימין), פיני רוטר(באמצע) וגבי הרו (שלישי משמאל). צילום: חנן גרינווד

בחמ"לי הארגונים האזרחיים מתריעים כי התרומות הולכות ופוחתות, ולמעשה חלקם אף נסגרו כתוצאה מהמחסור בתרומות - מה שעלול ליצור מחסור ללוחמים, שעדיין מוצבים בצפון, בעזה וביו"ש.

סגן ד׳, רופאה גדודית בחטיבה 188 "עשו הכל כדי להקל עלינו מבחינת ציוד שיש בו צורך אחרי שישים יום"

קרן גוש עציון היתה קרן קטנה שסייעה לתושבי גוש עציון בלבד, אך עם תחילת המלחמה הורחבה פעילותה. ממחזור שנתי של כ־9 מיליון שקלים זינק תקציבה לעשרות מיליונים, גם בתרומות כספיות וגם בציוד ללוחמים, למפונים ולמשפחות השכולות.

"מדובר בהיקפים עצומים של ציוד", אומר מנכ"ל הקרן גבי הרו, שבימים אלה נמצא במסע הסברה והתרמה בארה"ב לצד משפחות שכולות ופצועי צה"ל. "אנחנו מקבלים פניות מכל הארץ, כמו ציוד תרמי לחורף, מעילים, שלוקרים וכוונות לנשקים".

עמית לוי, יו"ר הארגון "עמית לדרך" שפועל עם הקרן, קיבל בתחילת המלחמה רישיון יבוא, ומדי שבוע הוא מייבא ארצה צ'ימידנים ומזוודות שבהם ציוד מכל סוג - שכבר בשדה התעופה מחולק ליחידות הלוחמות בשטח. לדברי הרו, "אנשים פרטיים קונים לנו ציוד ב'אמזון', ויש כאלו שתורמים גם סכומים גדולים יותר. לדוגמה, מישהו תרם 50 אלף שקלים כדי לרכוש כוונות ללוחמים".

חמ"ל אזרחי, צילום: יוני ריקנר

אף שכבר ייבאו כמויות ענק, בקרן גוש עציון אומרים כי עדיין יש חוסרים והתרומות הולכות ומידלדלות. "התרומות מסייעות ללוחמים להגן על עצמם ועל המדינה, מחזקות את המורל שלהם ומעידות על הערכה והוקרה להם".

האתגרים רבים

ביישוב אפרת, במרכז קהילתי נסתר למחצה, פועל כבר יותר משלושה חודשים חמ"ל ציוד ענק - מרכז אספקה שמפעילים אנשי עמותת Just One Chesed ("חסד אחד בלבד"), בשיתוף קרן הגוש. המתנדבות והמתנדבים עסוקים בסידור תרמילי ענק עם אלפי פריטים - חולצות, חטיפי אנרגיה, אטמי אוזניים, מברשות שיניים, אפודים ומדים טקטיים.

את החמ"ל מנהלים שלושה - פיני רוטר, ג'רי לטיניק ויוסי נוימן, שעובדים בחברות משפחתיות בארה"ב. עם פרוץ המלחמה הם עצרו הכל והתגייסו למשימה. כשאני מתפעל מכמות הציוד, הם מגחכים: "זה ציוד לכמה ימים. לפני שבוע כל האולם הזה היה ריק. הכנסנו אלפי צ'ימידנים, ורק בשבוע שעבר הבאנו 240 תיקים כאלו.

החמ"ל של אחים לנשק, צילום: יוסי זליגר

"יש לנו ציוד מכל סוג, כי בכל פעם עולה דרישה לציוד אחר. בהתחלה אנשים ביקשו תחתונים וגופיות כי הוקפצו בהפתעה למלחמה, אחר כך זה היה ציוד תרמי, וכעת אלו שלוקרים וציוד נוסף. יש גם בקשות ספציפיות, כמו מקדחות יקרות שנדרשו לפעילות בעזה, כוונות, אפודים, פנסים לנשק - ציוד שעולה המון כסף. אנחנו מגייסים בתי ספר וקהילות בארה"ב שיסייעו לנו, אבל כמות התרומות הולכת ומתמעטת ככל שהזמן עובר והמלחמה נמשכת".

שלמה נאמן, ראש מועצת גוש עציון, אומר שהקרן "עשתה מאמצי־על לגייס תרומות בארץ ובעולם, וסייעה מהיום הראשון בהתמודדות עם אתגרים רבים. גבי הרו ועובדי הקרן הולכים איתנו יד ביד, ועוזרים לצד הביטחוני והאזרחי של חבל הארץ המיוחד שלנו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר