אפקט המלחמה: עלייה של 23% בבקשות לסיוע במתן מזון לתינוקות

הסיוע התחיל מבקשות חד־פעמיות, אך ככל שהמלחמה העמיקה הפכו הפניות לבקשת עזרה קבועה • ליאת, תושבת נתיבות ואם חד־הורית לשישה ילדים: "הרבה אנשים הגיעו למצב של פשיטת רגל"

אם מאכילה תינוק. צילום: Gettyimages

בבנק החברתי למזון תינוקות מדווחים על גידול במספר הפניות של משפחות המבקשות סיוע במזון לתינוקות.

לפי הנתונים, מספר התינוקות שהבנק סייע להם ב־2023 עמד על 2,100, לעומת 1,700 בשנת 2022 - עלייה של 23%. בעמותה סבורים כי ההסבר לזינוק החד טמון בהשלכות המלחמה. רק בחודשיים האחרונים פנו יותר מ־800 משפחות מעוטף עזה בבקשות לעזרה.

הסיוע התחיל מבקשות חד־פעמיות, אך ככל שהמלחמה העמיקה הפכו הפניות מבקשת עזרה זמנית לבקשת עזרה קבועה. בשנה האחרונה עלו מחירי תרכובות המזון לתינוקות בעשרות אחוזים, והן צפויות להתייקר שוב בתקופה הקרובה.

תחליפי מזון לתינוקות (להמחשה), צילום: גדעון מרקוביץ'

לפני כשבועיים פורסם דוח העוני האלטרנטיבי של ארגון לתת לשנת 2023, וממנו עולה כי %22 (709,500) מהמשפחות בישראל חיות באי־ביטחון תזונתי, וכי כמעט 1.15 מיליון ילדים בישראל חיים באי־ביטחון תזונתי. בדוח מתריעים כי למלחמה יש השפעה מיידית על האוכלוסיות המוחלשות, ומוסיפים כי העוני ילך ויחריף במהלך שנת 2024 וכי משפחות נוספות יידרדרו למצוקה כלכלית.

מאיר שדה, מנכ"ל הבנק החברתי למזון תינוקות, אומר: "המלחמה נותנת את אותותיה, ואנו עדים למספר הולך וגדל של משפחות שמתקשות לרכוש אריזות מזון לתינוקות. החברה הישראלית לא יכולה להרשות לעצמה מצב שבו הורים לא יכולים לספק לילדיהם את הדבר הבסיסי ביותר - מזון".

הבנק החברתי למזון תינוקות הוא פרויקט של עמותת "אחריות חברתית - לתת מכל הלב", והוא מסייע למשפחות בכל חודש בחלוקת ערכות המורכבות ממזון תינוקות, חיתולים, מגבונים וציוד נוסף, במשך שנתו הראשונה של התינוק. העמותה פרוסה ביותר מ־100 יישובים ברחבי הארץ, ויש לה יותר מ־500 מתנדבים שאוספים קופסאות מזון ומעבירים אותן למשפחות הנזקקות.

מנכ"ל הבנק החברתי למזון תינוקות: "החברה הישראלית לא יכולה להרשות לעצמה מצב שבו הורים לא יכולים לספק לילדיהם את הדבר הבסיסי ביותר - מזון"

ליאת, תושבת נתיבות ואם חד־הורית לשישה ילדים, פונתה עם פרוץ המלחמה למלון באילת. בנתיבות היא התגוררה באזור גבולי, שלא נכלל במענקים שהעניקה המדינה, אך מכיוון שהיא גרה בבניין לא ממוגן - ליאת החליטה להתפנות, וכעת היא מקבלת סיוע של ארגונים אזרחיים במימון השהייה שלה במלון.

מתנדבים מכינים ציוד ומזון לחיילי צה"ל ותושבי העוטף, צילום: הרצי שפירא

ליאת ביקשה סיוע מהבנק החברתי למזון תינוקות עבור בתה בת 5 החודשים. "לפני המלחמה עוד עמדנו איכשהו על הרגליים, למרות כל הקושי", היא אומרת. "עד שהצלחתי להתייצב סוף־סוף - המלחמה ריסקה אותנו. אנחנו בנתיבות מרגישים סוג ב'. הרבה אנשים הגיעו למצב של פשיטת רגל".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר