לא באמת שינוי מגמה: נתוני הלמ"ס קובעים - כ70% מהחיילים המשרתים החרדים אינם באמת חרדים

המשרתים המוגדרים בצה"ל כחרדים - הם יוצאי החברה החרדית ואינם חרדים בהווה • מחקר של עמותת "יוצאים לשינוי": ירידה ניכרת ומתמשכת בשיעור המשרתים החרדים בפועל

חרדים בלשכת הגיוס (ארכיון). צילום: יוסי זליגר

נתונים מפתיעים שמפרסם היום (חמישי) הלמ"ס מציגים תמונה מאתגרת בעניין הרושם שנוצר בעת האחרונה, בעקבות התגייסות חרדים לצה"ל במהלך מלחמת "חרבות ברזל".

התחושה הכללית הרווחת בציבור בחודשי המערכה, לפיה חלה התפכחות ממשית ביחס החברה החרדית לצבא, מוזמת לאור הנתון הקובע כי כ-70% מהמתגייסים המוגדרים בצה"ל כחרדים - הם יוצאי החברה החרדית ואינם חרדים בהווה.

מחקרים רבים שהוצגו הצביעו על יחס חיובי יותר אל החיילים המשרתים, ומסלולים מקוצרים של שלב ב' לחרדים מבוגרים יותר, רובם בעלי משפחות, ונטעו תקווה שאולי החברה הישראלית נמצאת בפתחה של מהפכה שתגרום גם לדור הצעיר החרדי לנהור בהמוניו לצבא.

חיילים חרדים בטקס השבעה, צילום: דודי ועקנין

במהלך המלחמה נפלו כ-14 יוצאי החברה החרדית בעת שירותם בצה"ל. לרבים המספר היה נראה חריג, אך הנתונים שמתפרסמים הבוקר מסבירים את התופעה.

יוצאי הקהילה - 72% מכלל המתגייסים מרקע חרדי

במחקר שנערך בשנה האחרונה במחלקת המחקר של 'יוצאים לשינוי' על-ידי צביקה דויטש - החוקר הראשי בארגון, בעל תואר שני בכלכלה ותואר שני בסטטיסטיקה, לשעבר חוקר במכון ברוקדייל - עולה כי על-פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בעשור האחרון עולה כי חלה ירידה ניכרת ומתמשכת בשיעור המשרתים בקרב חרדים מרקע חרדי, ובמקביל עלייה בשיעור היוצאים מהקהילה החרדית, המשרתים בצבא.

עלייה זו, יחד עם שיעורי יציאה גבוהים יותר בגיל הצעיר, מיתנה את הירידה בשיעור המשרתים בקרב גברים מרקע חרדי. עוד עולה מהניתוח כי בהתבסס על הנתונים העדכניים לגילים הצעירים (29-20), היוצאים מהווים 72% מכלל המתגייסים מרקע חרדי.

בנוסף נמצא במחקר כי ישנה מגמת ירידה בשיעור השירות של בעלי רקע חרדי שנותרו חרדים (כך, בקרב בני 54-30 10% שירתו, ואילו בקרב בני 29-20 רק 4% שירתו), ועלייה בשיעור השירות של יוצאים (בקרב בני 54-30 52% שירתו, ואילו בקרב בני 29-20 63% שירתו).

הניתוח מתבסס על הסקר החברתי של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, המאפשר לזהות לפי הגדרה עצמית את רמת הדתיות של משפחת המרואיין בעבר (כשהיה בן 15) ואת רמת הדתיות בהווה, ולפי דיווח עצמי האם הנסקר שירת בצבא.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר