"פגיעה של שנים אחורה": שיעור האבטלה בחברה הערבית גדל פי 3 מפרוץ מהמלחמה

סקר חדש מצא כי 15 אחוזים מערביי ישראל נמצאים באבטלה או חל"ת • הענף הנפגע ביותר: ענף החקלאות • הסקר בדק גם את נושא הביטחון ומצא כי כמעט חמישים אחוזים חוששים להגיע לעבודה ולחזור ממנה • אלו שעדיין עובדים מדווחים על ירידה בהכנסות

לשכת התעסוקה בכפר סבא (ארכיון). צילום: יהושע יוסף

סקר חדש שהוזמן על ידי הרשות לפיתוח כלכלי של החברה הערבית במשרד לשוויון חברתי, עבור איתור השפעות המלחמה על התעסוקה בחברה הערבית, חושף מגמה מדאיגה.

שיעור האבטלה המורחב, הכולל אבטלה וחל"ת ביחד, עמד במהלך נובמבר על כ-15 אחוזים מהאוכלוסייה הערבית הבוגרת בישראל – פי 3 מהיקף האבטלה ערב המלחמה. מדובר בשיעור גבוה ביותר ביחס להיקף האבטלה ערב המלחמה, שעל פי נתוני הלמ"ס עמד על כ-4.6 אחוזים. הוא גבוה יותר גם ביחס לשיעור האבטלה בחברה היהודית שעומד על 8.6 אחוזים, נכון לסוף אוקטובר.

66 אחוזים מהמובטלים מענף החקלאות (ארכיון), צילום: שמואל בוכריס

כשנשאלו על הסיבה לפיטורים או היציאה לחל"ת, השיבו 45.1 אחוזים שהסיבה הייתה צמצומים בכוח העבודה במקום העבודה, ו-44.6 אחוזים העידו שמקום העבודה הפסיק לפעול. עוד עולה מהסקר כי גם בקרב האוכלוסייה הערבית העובדת, נרשמה פגיעה בהכנסות מאז פרוץ המלחמה. כ-48.8 אחוזים מהנשאלים שאינם מובטלים, דיווחו על ירידה בהכנסות מעבודה. בנוסף גברים נפגעו יותר מנשים וצעירים בנין 24-18 היו קבוצת הגיל שנפגעה ביותר, וכ-21 אחוזים דיווחו על חל“ת או אבטלה.

במסגרת הסקר בוצע פילוח של הענפים במשק, בהם הייתה הפגיעה הגדולה ביותר בכוח העבודה מהחברה הערבית. על פי התוצאות, בענף החקלאות דיווחו 66 אחוזים מהעובדים על חל“ת, בענף הבינוי וכן בשירותי התחבורה דיווחו 25 אחוזים מהעובדים בתחום ובתעשייה 20 אחוזים מהעובדים.

תחושת ביטחון ירודה

הסקר בחן גם את נושא הביטחון האישי ותחושת הביטחון של העובדים הערבים בשוק התעסוקה על רקע המלחמה. כ-40.3 אחוזים מהעובדים דיווחו על תחושת ביטחון ברמה בינונית ומטה במקום העבודה, כשרמת הביטחון בדרך אל העבודה ובחזרה ממנה היא נמוכה אף יותר, כ-49.5 אחוזים.

25 אחוזים מובטלים הם מענף הבנייה, צילום: ללא קרדיט

אך הפחד הוא דו-כיווני. על בסיס הראיונות שבוצעו ניתן לקבוע שמעסיקים יהודים חוששים ונוטים פחות לגייס עובדים ערבים, ודווח על ירידה משמעותית בהזמנות של נותני שירות ערבים בקרב יהודים. עוד ניתן לראות מהסקר כי גברים חוששים יותר מנשים. 43.4 אחוזים מהגברים דיווח על תחושת ביטחון בינונית ומטה לעומת 34.2 מהנשים. בנוסף עצמאים חוששים יותר משכירים.

"בשנים האחרונות חלו שינויים מרחיקי לכת בשוק התעסוקה בחברה הערבית, נתנו דגש משמעותי על העלאת שיעור התעסוקה בתכניות החומש שמתכלל המשרד והתוצאות היו יפות מאוד", אמר מנכ"ל המשרד לשוויון חברתי, מאיר בינג. "הנתונים שעולים בדו"ח וכן בדוח בנק ישראל והלמ"ס מצביעים שהפגיעה כעת בעקבות המלחמה, עשויה להחזיר אותנו שנים אחורה ותפגע בהישגים עליהם עמלנו".

עוד הוסיף כי 15 אחוזים של אבטלה או חל"ת מביא לחוסר יציבות כלכלית אצל עשרות אלפי משפחות. "זו מציאות שתוביל לתופעות כמו עוני, אלימות ופשע. עלינו לפעול לצמצום הפגיעה שחווה החברה הערבית בשוק התעסוקה". לדבריו יש למגר את תחושות הפחד וחוסר הביטחון וזאת ל מנת להשיב להם את תחושת היציבות " יש לאפשר למשק הישראלי להמשיך להנות מהגדלת השילוב של ערבי ישראל בשוק העבודה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר