סרט הזוועות של דובר צה"ל הוקרן למנהיגי החברה הערבית כחלק מפעילות ההסברה. צילום: מישל מכול

לראשונה: סרט הזוועות של דובר צה"ל הוקרן למנהיגי החברה הערבית בישראל

כחלק מפעילות ההסברה, הוקרן סרט מטבח 7 באוקטובר לראשי רשויות מקומיות, מנכ"לים, אנשי תקשורת ומובילי דעה מהחברה הערבית • סגן ראש עיריית שפרעם: "קשה מאוד לתיאור" • ד"ר מורן סאלח, מראשי העדה הדרוזית: "מקווה שנוכל להשפיע על מי שמכחיש וחושב שלא קרה כלום"

משרד ראש הממשלה יחד עם המשרד לשוויון חברתי הקרינו הערב (שלישי) את סרט הזוועות של דובר צה"ל למנהיגי החברה הערבית כחלק מפעילות ההסברה. להקרנה הוזמנו ראשי רשויות מקומיות ערביות, מנכ"לי ומנהלי מתנ"סים באותן רשויות, אנשי תקשורת, עיתונאים ומובילי דעה מהחברה הערבית בישראל.

ההקרנה התקיימה בקריית הממשלה בנצרת במעמד השר לשוויון חברתי ושר התפוצות עמיחי שיקלי והפרויקטור לטיפול בפשיעה בחברה הערבית עו"ד רואי כחלון.

"קשה מאוד לתיאור"

סגן ראש עיריית שפרעם, פרג' חניפס התקשה לדבר אחרי שיצא מהקרנת הסרט. "מה שראינו בפנים קשה מאוד לתיאור," אמר. "אתה רק מבין שחיות עשו את זה, ולא בני אדם. קשה מאוד".

סגן ראש עיריית שפרעם על סרטון הזוועות: "קשה לתיאור, צריך לחשוף את החומר הזה" // מישל מכול

חשוב לחשוף את הסרט לעוד אנשים, לעוד אוכלוסיות?

"אני חושב שכן. צריך לחשוף את החומר הזה, את הזוועה שקרתה ב-7 באוקטובר כדי שאנשים יראו. כל העולם נלחם על תעמולה, על פייק ניוז. יש עובדות. מה שראיתי היה מצמרר. ואתה מבין שמי שעשה את זה הם לא בני אדם".

"להוקיע את האלימות"

ד"ר מורן סאלח, מראשי העדה הדרוזית בישראל, הגיע להקרנה גם כן. ד"ר בן 28 מדאלית אל כרמל, ויש לו שבעה תארים שונים: שלושה תארים בשפה ובספרות ערבית, אחד בחינוך, אחד במשפטים ובנוסף דוקטורט בקרימינולוגיה מטעם אוניברסיטת חיפה.

דר״ מורן סאלח: "סיפור כואב של עם שעובר שואה שניה" // מישל מכול

"באתי כחלק מהמועצה הדתית הדרוזית וצפיתי בסרט הזוועות," סיפר ד"ר סאלח. "אני חושב שאני יוצא עם תובנות של בכי מר על אותם אנשים שאיבדו את החיים שלהם. על אותם צעירים שראינו בסרטון. על אותם אנשים חפי מפשע שמאבדים את החלום בבת אחת והופכים בבת אחת מאנשים חיים, שופעי חיים, לסיפור כואב של עם שעובר שואה שניה".

"אני חושב שיש כל כך הרבה חשיבות להקרנה הזו שנועדה גם לחשוף את החברה הערבית לעוול, לאנשים שהם חסרי קול שפוי של אנושות, ולהגיד גם לערבים של מדינת ישראל שכדאי לכולנו לשלב זרועות ולהוקיע את האלימות אותה ראינו".

"אני מקווה שעוד הרבה יראו את הסרט הזה. אני מקווה שהוא יוקרן בכל בית בישראל ואולי נוכל להשפיע על אותם אנשים שמכחישים וחושבים שכלום לא נעשה וכלום לא קרה".

יש אשמים במלחמה - וזה לא ישראל

וליד חאזני מיארקה, סטודנט טרום דוקטורט בלימודי המזרח התיכון, יזם ופעיל חברתי שגם מחזק קשרים חברתיים, יצא מזועזע מהסרט.

וליד חזנה פעיל חברתי: "צריך שהעולם יראה מה גרם למלחמה הזאת" // מישל מכול

"יש פוטנציאל להוציא את הסרט הזה לעולם הערבי שיראה מה הגורם שהביא למלחמה הנוכחית, הוא אומר. "הרי יש גורם שגרם למלחמה. יש סיבה. להגיד שאנחנו גרמנו לנזק בחמאס או עשינו את הבלגן - זה פשוט לא נכון".

עוד הוסיף כי יש צורך להסביר לעולם את מה שקרה ואת המלחמה שישראל מנהלת בעזה. "אחת הנקודות המרכזיות שצריך לדבר עליהן זה הזוועות שהתרחשו ב-7 באוקטובר. זו הייתה מלחמה לכל דבר. אני יוצא מזועזע מהסרט ואני ממליץ לכל העולם הערבי לראות את הסרט".

שר התפוצות והשוויון החברתי עמיחי שיקלי: "החלטתם האמיצה של ראשי רשויות ומשפיענים בחברה הערבית להגיע ולצפות במראות הזוועה של ה-7 באוקטובר ראויה לכל הערכה. המראות הקשים חושפים את עומק התהום שאליו יכול להוביל חינוך לשנאה רצחנית, עד למחיקת צלם האלוהים שבאדם, גם אם הוא צועק את שמו כשהוא שוחט נשים וילדים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו