"יותר מ-1,500 עדויות מזעזעות שהמוח והנפש מתקשים להכיל": דיון מטלטל בוועדה לקידום מעמד האישה

בצל שתיקת ארגוני הנשים בעולם ובנוכחות שגרירים, הוועדה לקידום מעמד האישה בכנסת קיימה דיון בנושא הפגיעה המינית של מחבלי חמאס • אזהרה: הכתבה מכילה עדויות קשות לקריאה ואינה מומלצת לכל אחד

הוועדה לקידום מעמד האישה

עדויות בלתי נתפסות: על רקע הביקורת כלפי ארגונים בינלאומיים וארגוני נשים שלא גינו את מעשי האונס שביצעו מחבלי חמאס ב-7 באוקטובר - הוועדה לקידום מעמד האישה של הכנסת קיימה אתמול (שלישי) דיון שעסק ב"פשעים נגד האנושות שביצע החמאס כלפי נשים".

"תיאורים שבן אנוש מתקשה לעכל ולהכיל": מפקדת יחידה 105 במשטרת ישראל בוועדה לקידום מעמד האישה

יו"ר הוועדה, ח"כ פנינה תמנו שטה מהמחנה הממלכתי, פתחה את הדיון ואמרה: "ב-7 באוקטובר לפני שהשמש זרחה, החמאס החשיך את ישראל. מחבלים רצחו, שחטו ושרפו חיים אזרחים תמימים. לאחר הטבח, גילינו את היקף העצום של האכזריות, פשעי המלחמה הנוראים של חמאס - פשעים נגד האנושות - והאלימות הקיצונית נגד נשים באותו יום נורא. נשים - מבוגרות ונערות צעירות - נאנסו באלימות לפני שהוצאו להורג".

"אנחנו צריכים לפעול. במיוחד, מאז שהעולם - ארגוני זכויות נשים בינלאומיים, שתקו ועודם שותקים. העולם צריך לדעת. העולם חייב לדעת. אנחנו חייבים להיות קולניים וברורים. העולם חייב להתמודד עם הזוועות כדי להבטיח שלעולם לא עוד. רוב הקורבנות לא יכולים ויכולות לדבר בעד עצמם. הם נרצחו. אנחנו הקול שלהם - כל אישה וכל אדם בעולם המאמינים ונלחמים למען זכויות אדם, זכויות נשים, שנלחמים על החיים".

יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי, ח"כ פנינה תמנו שטה, צילום: אורן בן חקון (ארכיון)

לאחר נאומה, יו"ר הוועדה הובילה דקת דומייה יחד עם השגרירות הזרות.

בדיון נחשפו לראשונה עדויות של ניצולים על פשעי מין מזעזעים שביצעו המחבלים. בין המציגות היו גם תנ"צ שלומית לנדס, ראש חטיבת החקירות באגף החקירות במשטרה, המרכזת את נושא זיהוי החללים במחנה שורה וניצב משנה שלי הרוש, מיחידת להב 433, הממונה על החקירות בעבירות הטבח.

עדויות מזוויעות

"במסגרת החקירה נגבות עדויות מניצולים, מבני משפחות של נרצחים וחטופים, אנשי כוחות הביטחון, זק"א כוחות כיבוי הצלה ורפואה", סיפרה הרוש. "אנו מצויים בראשיתה של חקירה, שבמסגרתה נגבו עד כה יותר מ-1,500 עדויות מזעזעות וקשות, שהמוח והנפש מתקשים לקלוט ולהכיל".

במהלך הדיון דיברו הניצולים, כמו גם נציגי גופי הביטחון, החירום וההצלה ותיארו שורה של עדויות מזוויעות של ניצולים ושל כוחות ההצלה שהגיעו לשטח המסיבה ברעים וקיבוצי העוטף. העדויות כללו תיאורי אונס, רצח ואלימות קשים במיוחד. חלק מהעדויות נגבו מקורבנות, חלקן צולמו ואחרות נלקחו מחקירות של מחבלים. אחד מניצול מסיבת "נובה" תיאר בעדותו: ״היו שם בנות שפשוט שברו להן את האגן מרוב שאנסו אותן".

תנ"צ שלומית לנדס וניצב משנה שלי הרוש בוועדה לקידום מעמד האישה, צילום: אורן בן חקון

בדיון בוועדה גוללה הרוש מעין "כתב אישום" שיוגש בבוא העת כנגד מחבלי החמאס מעזה שהשתתפו בטבח ובביזה ב-7 באוקטובר ותיארה בפני משתתפי הכנס, בהם שגרירים ושגרירות ממדינות זרות, מקצת מן העדויות.

"המחבלים הרצחניים לא הסתפקו ברציחתם של חפים מפשע", ציינה. "אלא וידאו הריגתם של הקורבנות שהיו במנוסה, עסקו בביזוי והשפלה של גופות לרבות השחתת גופות וכריתת אברים ושריפה".

יחידת להב 433 של המשטרה עסוקה מאז בחקירת הטבח מהצד הפלילי שלו. למעט מחבלי חמאס ואזרחים המוגדרים "לב"חים" - לוחמים בלתי חוקיים, הם גובים עדויות מניצולי הטבח, מחלצים צוותי רפואה ואנשי זק״א.

היקף המעשים בלתי נתפס

בעבר הבהירה המשטרה כי דינם של האזרחים העזתיים שפלשו מהרצועה לצורך ביזה יהיה כדין המחבלים שביצעו את הטבח.

עדויות מזעזעות. דיון מטלטל בוועדה לקידום מעמד האישה, צילום: אורן בן חקון

"המחבלים השפלים פעלו באופן שיטתי ומתוכנן לבצע טבח המוני", הוסיפה וציינה נציגת המשטרה. "כשהם מצוידים באמצעי לחימה מגוונים מחומשים בכמות בלתי נתפסת של רובי קלצ'ניקוב מקלעים מטולי RPG. מטענים ורימונים אזרחים כנגד אזרחים חפים מפשע ללא הבדל דת גזע או מין. השמדה המונית של כל מי שנקרה בדרכם".

הרוש סיפרה כי החקירה עוסקת גם באיסוף ראיות אודות עבירות מין שבוצעו כלפי הקורבנות בשיתוף פעולה עם משרדי ממשלה הבריאות והרווחה, צה"ל, המכון לרפואה משפטית, איגוד מרכזי הסיוע לנפגעי ונפגעות תקיפה מינית וגורמי טיפול נוספים.

"היקפי מעשי הטרור בלתי נתפס", ציינה. "הן מבחינת היקף כמות הנרצחים והפצועים מבחינת הזוועות הביזוי ההשחתה הרוע האכזריות אותם היטיבו לתאר העדים״.

הפשעים שישארו איתם לנצח: דיון על הפשעים נגד נשים שביצע חמאס, צילום: אורן בן חקון

כך, למשל, ניצול ממסיבת הטבע "נובה" מסר בהודעתו: "הכל היה אפוקליפסה של גופות. בנות בלי בגדים, אנשים שחוטים, ערופי ראש. היו שם בנות שפשוט שברו להן את האגן מרוב שאנסו אותן. הן היו בתנוחות נוראיות״.

מחלץ שסייע באיתור ניצולים מהמסיבה סיפר: "היו גופות בכל מקום. מאות גופות. ראיתי נשים עירומות עם ידיים כפותות מאחורי הגב, מדממות מאזורים אינטימיים".

עד נוסף סיפר: "ראיתי מלא גופות מרוטשות. גופה של אישה עם מכנסי ג׳ינס מופשלים עד לברכיים. ראשים ללא גוף, גברים עם סכינים נעוצות בלסת".

להביא לידיעת העולם הנאור את הנעשה

עדה אחרת סיפרה על ירי ממוקד באזור המפשעה, הבטן, הישבן ואזור הגפיים. "ראינו נשים שכרתו להם שדיים, גברים שחתכו להם איברי מין".

עדיין לא יודעים את היקף וגודל הזוועות. הדיון בכנסת, צילום: אורן בן חקון

"הייתה סיטואציה שבו אנסו אותה והעבירו אותה מאחד לשני," סיפרה עוד ניצולה. "הם היו מחופשים לחיילים. שמעתי צעקות בערבית. הבחורה שהתעללו בה דיממה מאזור הגב. אני זוכרת שמחבל משך לה בשיער. אני זוכרת שירו לה בראש כשהמכנס שלו עוד היה למטה". 

עדות נוספת, מכוחות חילוץ והצלה, מתייחסת לבית באחד היישובים: "בתוך המקלחת הייתה גופה של אישה כפותה, היא הייתה בלי לבוש תחתון, זרוקה בפינה".

"ראיתי אישה מבוגרת עירומה ללא תחתונים". אמר עד אחר ואדם נוסף סיפר כין בין הבתים נמצאה גופה עירומה, כפותה גם היא, עם פה קשור.

נציין כי העדים למעשי הזוועה נרצחו רובם. עם חלק מאלו שנותרו בחיים, בהם ילדים, טרם נוצר קשר משטרתי. "ספק אם נוכל לדבר איתם בשל עומק הטראומה", ציינו נציגי המשטרה. "יתכן שגם לחטופים ולחטופות יהיה מידע בהקשר הזה". 

עוד הוסיפו כי ככל הנראה היקף וגודל הזוועות עדיין לא ידוע. "אנחנו נמשיך במלאכת איסוף הזוועה על פרטיה הבלתי נתפסים. עלינו להביא לידיעת העולם הנאור שמדבר רבות על הזכות לחיות בביטחון ועל זכויות לנשים את כל מה שקרה כאן ב-7 באוקטובר".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר