יוזמה של רופאי דימות מסייעת לזהות את חללי הטבח

במסגרת המאמץ לזהות את החללים של מתקפת הטרור בנגב המערבי ולאתר מאות נעדרים, התאחדו 16 רופאים מומחים לדימות (בדיקות הדמיה) מכמה בתי חולים ליוזמה, שבזכותה זוהו עד כה שמונה חללים • המומחים מבצעים בדיקת סי.טי של גופות או חלקי גופות ומשווים את הנתונים למאגרי מידע שונים

זיהוי גופות במכון לרפואה משפטית אחרי 7 באוקטובר. צילום: גדעון מרקוביץ'

יותר משבועיים וחצי נמשכים המאמצים לזהות את החללים של מתקפת הטרור בנגב המערבי ולאתר מאות נעדרים. עד כה זוהו 765 חללים מקרב האזרחים שנרצחו, ועדיין יש לזהות עוד כ־250 (ובסך הכל, יחד עם החיילים, יותר מ־1,400 נרצחים).

צפו: לוחמי וכלבי עוקץ מחלצים אזרחים מקיבוצי העוטף תחת אש // דובר צה"ל

במסגרת המאמץ התאחדו 16 רופאים מומחים לדימות (בדיקות הדמיה) מכמה בתי חולים ליוזמה, שבזכותה זוהו עד כה שמונה חללים. המומחים מבצעים בדיקת סי.טי של גופות או חלקי גופות ומשווים את הנתונים למאגרי המידע של קופות החולים, בתי החולים וגופים כמו מכון מור, שבהם בוצעו בעבר בדיקות הדמיה למי שמוגדרים עדיין נעדרים.

נוסף על כך, בעבודת נמלים מצליחים המומחים להביא להצלבות בין ממצאים שמגיעים מהמכון לרפואה משפטית באבו כביר לבין תיקיהם הרפואיים של הנעדרים."זו עבודת קודש ושליחות להביא לזיהוי של שרידי גופות, שלא ניתן היה לזהות בדרך אחרת. לא האמנתי שאעשה עבודה כזו בכאלה ממדים", אומר פרופ' אלי עטר, מנהל מערך הדימות בבילינסון שמוביל את היוזמה, לצד רופאים מבתי החולים בילינסון, השרון, שיבא ואסף הרופא.

"עבודת קודש". פרופ' עטר, צילום: באדיבות ביה"ח בילינסון

"התחלקנו לשלוש משמרות ואנו נמצאים מסביב לשעון באבו כביר. בכל זמן יש לנו מומחה שעובר על ממצאי בדיקות סי.טי של גופות וחלקי גופות, מומחה שעובר על תוצאות בדיקות הדמיה קודמות שקיימות במערכת הבריאות לגבי הנעדרים ואדם נוסף שמצליב בין השניים. 

"זה פאזל שאנחנו מנסים לבנות ממנו תמונה ודאית. ניתן לעשות את הזיהוי למשל לפי ממצאים של שברים קודמים, או במקרה של אדם שעבר צנתור ויש לו סטנט (תומכן שניתן לראות בבדיקות ההדמיה לפני ואחרי). יש צילומי רנטגן של הסינוסים ומערות המצח, שאלו איברים שיש להם צורה ייחודית, ואפשר לעשות על בסיסם זיהוי ודאי. היה מקרה שבו זיהינו חלל על בסיס תפר מתכתי שהיה בגופו מניתוח קודם".

בתי החולים בילינסון, השרון, שיבא ואסף הרופא משתתפים ביוזמה (אילוסטרציה), צילום: אורן בן חקון

היוזמה להליך הזיהוי הייחודי היתה של ד"ר רן משרקי, רופא מתמחה בדימות שעשה התמחות קודמת ברפואה משפטית. צוות מומחי הדימות פנה גם לכמה חברות AI והציע להן לפתח תוכנה, שתשווה באופן אוטומטי בין הממצאים מן התיק הרפואי לממצאים שלאחר המוות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר