רשות שדות התעופה: גורמים עלומים משבשים את מערכות ה-GPS של המטוסים בדרך לנתב"ג

תושבים פנו לראש מועצת בנימין ישראל גנץ, והתלוננו על רעש עצום שהם סופגים ממטוסי נוסעים • בתגובה למכתבו חשפו ברשות שדות התעופה: הסיבה להגברת הנחיתות מעל היישובים בבנימין היא מתקפה על מדינת ישראל • "בחודשים האחרונים חווה מדינת ישראל הפרעות GPS בלתי פוסקות ממקורות עלומים, כנראה מחוץ לישראל", כתבו והסבירו כי הדבר מכריח אותם לבחור במסלולי הנחיתה שעוברים מעל ליישובים

הנוסע התחבא בין הגלגלים. צילום: משה שי

בתקופה האחרונה יותר ויותר מטוסים נוחתים בנתב"ג במסלולים שעוברים מעל אזור חשמונאים. מדובר במסלול שמצריך מהמטוסים שנכנסים לישראל לבצע סיבוב ארוך יותר מהמסלול שמאפשר נחיתה מעל תל אביב ישירות בנמל התעופה בן גוריון.

הסיבה לכך עשויה להיות מדאיגה - מדינת ישראל סופגת מתקפה קשה שמונעת ממטוסי נוסעים לנווט באמצעות GPS, כך נודע ל"ישראל היום". בחודשים האחרונים חווה המדינה הפרעות GPS בלתי פוסקות ממקורות עלומים, ככל הנראה מחוץ למדינה, שמונעות ממנה כמעט לחלוטין את היכולת לבצע תהליכים קריטיים שמאפשרים למטוסים לנחות במסלולים הסטנדרטיים. מסיבה זו, רוב הנחיתות מתבצעות בנתיב ייעודי, שבו ניתן לבצע ניווט קרקעי (ILS) שעובר מעל היישובים מודיעין עילית, חשמונאים, לפיד וכפר האורנים.

אירוע חריג בנתב"ג הנוסעים התבקשו להשתטח על הרצפה (ארכיון) // אבי איפרגן

תושבים פנו לאחרונה לראש מועצת בנימין ישראל גנץ, ובפיהם תלונה על רעש עצום שהם סופגים ממטוסי נוסעים שחולפים מעל ראשיהם. כבר שנים ארוכות מטוסי נוסעים יורדים לנחיתה מעל אזור מזרח בנימין, אך כעת, אמרו, הטיסות הפכו למפגע בלתי נסבל ביום ובלילה.

הודאה נדירה

גנץ פנה לרשות שדות התעופה והתלונן על הרעש החריג, ואלו חשפו בתגובה כי הסיבה להגברת הנחיתות מעל היישובים בבנימין היא מתקפה על מדינת ישראל. מדובר בהודאה נדירה מצד רשות ישראלית במתקפה שנעשית כנגד יכולתה לפעול באופן אזרחי.

"לרוב, הן משיקולים מבצעיים והן משיקולים סביבתיים, הנחיתות מבוצעות בגישת RNP (נחיתה באמצעות מערכות GPS של המטוס), להוציא עיתות מזג אוויר סוער ותנאי ראות לקויים, או בעת שיבושים במערכות ה־GPS", כתבה איריס רז, ראש אגף איכות הסביבה ברשות שדות התעופה. "בחודשים האחרונים חווה מדינת ישראל הפרעות GPS בלתי פוסקות ממקורות עלומים, כנראה מחוץ למדינת ישראל. הפרעות אלו מונעות כמעט לחלוטין את היכולת לבצע תהליכי RNP, ולכן כמעט כל הנחיתות מתבצעות בנתיב ILS (נחיתה שמבוססת על עזר ניווט קרקעי), שהוא הנתיב הארוך שעובר מעל מודיעין עילית, חשמונאים וכפר האורנים.

"רשות שדות התעופה מודעת להשפעות הרעש סביב נתב"ג, ועושה כל העת כמיטב יכולתה על מנת לפעול למזעורו ולחלוקתו ההוגנת בין היישובים השונים במרחב נתב"ג, ובתוך כך משתדלת, ככל הניתן, להפנות מטוסים לנחיתה על מסלול 30 בגישה RNP", כתבה רז. "ניהול תעבורה אווירית הינו תחום ייחודי ומקצועי המחייב את רש"ת, כמפעילת נתב"ג, לפעול באופן שיבטיח את בטיחות הטיסה המרבית, ועל כן לא ניתן להתחייב באופן מוחלט להימנע מהפניית מטוסים למסלול בגישת ILS, וזאת על אף ההשפעה שיש לכך על היישובים המצויים לאורך נתיב הטיסה לקראת נחיתה".

ההפרעות המדוברות מתבצעות בתקופה שבה נמל התעופה בן־גוריון מתמודד עם עומסים חריגים של נחיתות והמראות, נתב"ג (ארכיון), צילום: יוסי זליגר

הפרעות משמעותיות

מערכת ה־ILS היא מערכת שמאפשרת למטוסים לנחות בנמל תעופה גם ללא שימוש בטכנולוגיית GPS ובעצם מכוונת את המטוס באופן אוטומטי למסלול, עד לרגע הנחיתה. הפרעות שכאלה מצד גורמים עוינים, כפי שתואר במכתב רשמי שיצא מטעם רשות שדות התעופה, נחשבות למשמעותיות מאוד ומצליחות להשפיע על פעילות נמל התעופה הראשי והגדול ביותר בישראל.

ההפרעות המדוברות מתבצעות בתקופה שבה נמל התעופה בן־גוריון מתמודד עם עומסים חריגים של נחיתות והמראות עם כ-100 אלף נוסעים בכל יום בחגי תשרי ובקיץ.

בכל יום מתבצעות מאות נחיתות בנמל התעופה בן־גוריון ורובן, כאמור, מועברות לאותו מסלול שעובר מעל הרי ירושלים, שעד לפני כמה חודשים היה הרבה פחות עמוס, אך כאמור, הפרעות שמשפיעות על הניווט של הטייסים באמצעות טכנולוגיית GPS גורמות לשינוי באופן הפעילות של נתב"ג.

ראש המועצה האזורית בנימין ישראל גנץ: "אנחנו בקשר רציף עם רשות שדות התעופה כדי לבחון אפשרויות שונות לטיפול במטרד הרעש הנורא שנחת על תושבי האזור. אנחנו מבינים שיש אילוצים ברמה הביטחונית והטכנולוגית, אבל נמשיך לעמוד בשיח שוטף עם בכירי רש"ת כדי למצוא חלופות ופתרונות להקלה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר