משכנה החדש של הספרייה הלאומית - מול הכנסת - ייפתח לציבור בחודש אוקטובר

המבנה החדש משתרע על פני 46 אלף מ"ר ו-11 קומות וכולל אולמות קריאה המיועדים ל-600 קוראים בו זמנית, תערוכת קבע ותערוכות מתחלפות בהן יוצגו מאוצרות התרבות והרוח החשובים ביותר של מדינת ישראל והעם היהודי • הספרייה תהפוך למוקד תרבותי ואינטלקטואלי אליו צפויים להגיע מדי שנה מאות אלפי לומדים ומבקרים, ותצטרף למובילות בין הספריות הלאומיות בעולם"

הספריה הלאומית החדשה בירושלים . צילום: אריק סולטן

משכנה החדש של הספרייה הלאומית של מדינת ישראל ייפתח בחודש הבא (אוקטובר) - 131 שנים לאחר ייסודה של הספרייה הלאומית, שהוקמה על ידי פעילים ציונים מהגולה ומהארץ.

הספרייה הוקמה בתרומת יד הנדיב ומשפחת רוטשילד ובסיוע תרומת משפחת גוטסמן, תורמים רבים נוספים מהארץ ומחו"ל ובשיתוף ממשלת ישראל, והיא משתרעת על פני 46 אלף מ"ר ו-11 קומות וכוללת אולמות קריאה המיועדים ל-600 קוראים בו זמנית, תערוכת קבע ותערוכות מתחלפות בהן יוצגו מאוצרות התרבות והרוח החשובים ביותר של מדינת ישראל והעם היהודי.

פתיחת הספרייה הלאומית בירושלים // יניב זוהר

בנוסף, כולל המבנה אולם מופעים גדול, מתחמי עבודה לחוקרים ולציבור הרחב, מרכז מבקרים ומרכז חינוך חדשניים ומטמון אוטומטי המכיל מיליוני ספרים המגיעים בעזרת רובוטים. בחללי המשכן החדש ובסביבתו יוצגו גם עבודות של אמנים מובילים מהארץ ומהעולם ובהן: "אותיות אור" – יצירה ענקית באבן של חתן פרס ישראל מיכה אולמן, ציורים של מארק שאגאל, עבודות של האמן הבריטי אדמונד דה ואל, ויצירות של האומנים הישראלים מיכל רובנר, סיגלית לנדאו, יחיאל שמי וגלי כנעני.  

המשכן החדש, הממוקם בקריית הלאום בירושלים במפגש הרחובות קפלן ודרך רופין, מול בניין הכנסת ובשכנות למוזיאון ישראל, משתרע על פני כ-46,000 מ"ר עם שש קומות מעל הקרקע וחמש נוספות מתחת לפני הקרקע. אולמות הקריאה הנרחבים הממוקמים במרכזה של הספרייה יאפשרו עיון ולמידה בחללים ובמתחמים שונים למאות רבות של אנשים מדי יום, ולצידם הוקמו חדרי סמינרים ועבודה. כל אלה יעמדו לטובת הציבור הרחב ללא תשלום. הספרייה תכלול עתה גם אודיטוריום עם 480 מקומות ישיבה בו יתקיימו אירועי תרבות ועיון לאורך כל השנה, מרכז מבקרים חדשני ואינטראקטיבי המדגים את חווית הספרייה, מרכז חינוך גדול וכן מסעדה, בית קפה וחנות מתנות שתציע ספרים ומוצרים ממותגים של אוצרות הספרייה.

בחודשים האחרונים הועברו מבניין הספרייה הלאומית הנוכחי לבניין החדש בקריית הלאום מיליוני פריטים, הכוללים כ-4 מיליון ספרים ועוד מאות אלפי גיליונות עיתונים, מיליוני תצלומים היסטוריים, כ-1,500 אוספים וארכיונים אישיים, אלפי מפות היסטוריות, עשרות אלפי כתבי יד, ועוד מיליוני קבצים דיגיטליים, סלילי הקלטות מוזיקליות, כרזות ואוצרות רבים אחרים.  

סיכום הפרויקט בספרייה הלאומית // הספרייה הלאומית

הבניין החדש תוכנן על ידי אחד ממשרדי האדריכלים המובילים בעולם – המשרד השוויצרי של הרצוג ודה מרון, אשר בנה מבנים מפורסמים רבים ברחבי העולם כגון מוזיאון הטייט מודרן בלונדון, בניין התזמורת הפילהרמונית בהמבורג והאצטדיון האולימפי בבייג'ין. בתכנון הבניין היה שותף גם המשרד הישראלי המבצע מן-שנער. מבנה הספרייה החדשה הוקם בסטנדרט הגבוה ביותר של האדריכלות הסביבתית, וזכה בתקן LEED פלטינום.

המשכן החדש מהווה מרחב מעורר השראה שיהיה בעת ובעונה אחת גם סביבת מחקר ולימוד מיטבית, גם מקום מפגש מכיל לכל המגזרים בני הדתות השונות והקהילות המגוונות שמרכיבות את החברה הישראלית, גם מקום של יצירה תרבותית תוססת המושתתת על אוצרות הספרייה, וגם מרכז חינוכי גדול שייעודו לקרב את כל מרכיבי החברה הישראלית והמבקרים בישראל למורשת העם היהודי ומדינת ישראל.

מול משכן הכנסת,

יו"ר דירקטוריון הספרייה הלאומית, סלי מרידור: ״הספרייה הלאומית היא נכס לאומי למדינת ישראל ולעם היהודי. היא אוצרת את העבר ומתעדת את ההווה למען העתיד. עם המעבר למשכנה החדש, תהפוך הספרייה למוקד תרבותי ואינטלקטואלי אליו צפויים להגיע מדי שנה מאות אלפי לומדים ומבקרים, ובהם תלמידים, סטודנטים, חוקרים ומבקרים רבים מהארץ ומחו"ל. יחד עם התחדשותה במרחב הדיגיטלי, תנחיל הספרייה את המורשת הלאומית למיליונים רבים בארץ וברחבי תבל, ותצטרף למובילות בין הספריות הלאומיות בעולם״, אומר מרידור.

רות גוטסמן, העומדת בראש הקרן המשפחתית שתרמה רבות לספרייה החדשה: ״מכל התרומות של משפחתנו לירושלים ולמדינת ישראל, אף אחת לא ריגשה את בעלי ז"ל, דוד (סנדי) גוטסמן, כמו זו שניתנה להתחדשותה ולבנייתה של הספרייה הלאומית בישראל. הוא אהב ספריות והאמין שהפעילות שתתקיים בספרייה הלאומית החדשה תצליח להפגיש אנשים מישראל, מהאזור ומכל רחבי העולם לצורך שיח משותף, למידה והעשרה הדדית".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר