המהומות בתל אביב: לפחות 170 נפצעו ו-39 נעצרו, המשטרה: "הושגה שליטה"

מאות מבקשי מקלט מחו נגד הפסטיבל השנתי של שגרירות אריתריאה בעיר • מפירי סדר השליכו אבנים וקרשים וניפצו חלונות של חנויות • המשטרה הגיבה באלות ובירי חי באוויר • בן גביר והמפכ"ל שוחחו עם נתניהו • מפקד המרחב: "הופתענו מעוצמת האלימות" • צפו בהתפרעויות

מהומות בתל אביב. צילום: איי.פי

שבת סוערת בתל אביב: מאות מתנגדי משטר אריתראי הגיעו להפגין היום (שבת) נגד אירוע של תומכי משטר אריתראה שהתקיים באולם אירועים ביד חרוצים. בעימותים עם השוטרים נפגעו כ-170 בני אדם, מתוכם כ-29 שוטרים. 19 במצב קשה. 39 פורעי חוק נעצרו.

עימותים קשים בין המשטרה לבין פליטים מאריתריאה בדרום ת"א משה בן שמחון

כוחות המשטרה השתמשו באמצעים לפיזור הפגנות וביצעו מעצרים. נכון לעכשיו, נעצרו 39 חשודים פורעי כאשר ברשותם נתפסו אלות, גז מדמיע ושוקר חשמלי.

בית החולים בילינסון עדכן כי לאחר שחרור פצועים קל וקבלת פצועים קשה מבתי חולים אחרים, מטופלים בשעה זו כ-20 פצועים מהאירועים בתל אביב. שלושה במצב קשה כאשר לאחד מהם עדיין נשקפת סכנת חיים, חמישה במצב בינוני וכל היתר במצב קל.

ראש הממשלה בנימין נתניהו קיבל עדכון מהשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והמפכ"ל קובי שבתאי על הפרות הסדר. נתניהו הנחה לפעול להשבת הסדר הציבורי.

מחאת האריתראים בת"א, צילום: קוקו
מהומות בתל אביב, היום, צילום: אי.פי.איי
מהומות בתל אביב היום, צילום: אי.פי.איי
מהומות בתל אביב והנזק שנשאר ברחובות,

פרופ׳ רוני גמזו מנכ"ל איכילוב, ביה"ח שקיבל את מרבית הפצועים, אמר: ״בשעות האחרונות בית החולים טיפל ביותר מ-40 פצועים שהגיעו באופן פתאומי ועם הרבה אי ודאות. הרבה פצועי ירי שהגיעו מכמה מקומות בתל אביב. הפעלנו אירוע רב נפגעים גדול עם מאות אנשי צוות שהגיעו לטפל. יותר משישה חדרי ניתוח הופעלו בו זמנית". מבית החולים וולפסון שאליו הגיעו חלק מהפצועים עדכנו על 26 פצועים.

לבית החולים בילינסון פונו 38 פצועים מהאירועים בתל אביב. בין הפצועים שישה מוגדרים במצב בינוני וארבעה מהם עם פציעות ירי. כל יתר הפצועים במצב קל. לא פונו לבית החולים שוטרים שנפצעו בתל אביב.

מחאת האריתראים בת"א, צילום: קוקו
עימותים אלימים בדרום תל אביב בין מתנגדי לתומכי המשטר באריתראה, צילום: קוקו
עימותים אלימים בדרום תל אביב בין מתנגדי לתומכי המשטר באריתראה, צילום: קוקו
עימותים אלימים בת"א, היום, צילום: איי.פי

מפקד מרחב ירקון, חיים בובליל: ״הייתה כונה לעשות הפגנה. ניתנו רשיונות. הצדדים לא עמדו ברשיונות. נערכנו בכוחות גדולים, הגיעו מאות מפגינים שהחליטו לא לאפשר את האירוע. הם פרצו את הגדרות, השליכו אבנים ומקלות".

מפקד המרחב במשטרה על המהומות בתל אביב: "הופתענו מעוצמת האלימות" משה בן שמחון

לאחר תחילת המהומות, המשטרה הכריזה על הפגנה בלתי חוקית ונתנה הנחיה לפנות את רחוב המסגר, ומשם התפתחו ההתפרעויות. פורעי חוק שלא נשמעו להוראות השוטרים החלו להשליך אבנים, קרשים, סלעים וביצעו ונדליזם בחנויות ברחוב, לרבות הצתת מועדון ונזקים גדולים לניידות משטרה. 

מחאת האריתראים בת"א, צילום: קוקו

אלימות קשה: שוטרים בורחים ממפגינים ומבצעים ירי באוויר

נוריאל, הבעלים של עסק באזור, "בי סייד": "מפעל חיים של בן אדם נהרס. לא האמנתי שזה יכול לקרות. זה נזק של מיליונים, לפחות שבועיים-שלושה לא אוכל לפתוח ולקיים אירועים. הכל נעשה באישר ובידיעת המשטרה. לא בטוח שחברת הביטוח תפצה אותי".

אולגה, הבעלים של "בריא בר": "זה מזעזע. ראיתי בוידאו של חברת האבטחה ים של אנשים שובר והורס. יש נזק כבד לוויטרינות. עברנו גם ככה שנים קשות עם קורונה, הפגנות, טילים - ומי האמין שזה יקרה".

וונדליזם במחאת האריתראים, צילום: קוקו

בתום הערכת מצב של מפקד המחוז ניצב פרץ עמר, הוחלט על הקפצת מאות שוטרים בנוסף לכוחות גדולים של משטרה ומג"ב. גם המפכ"ל קובי שבתאי הגיע לזירה. 

ד"ר אייל חשביה, מ"מ מנהל מערך הטראומה בבית החולים איכילוב: "30 פצועים מאירוע רב נפגעים" \\ דוברות איכילוב

המשטרה אמנם נערכה במקום עם מכת"זית ופרשים, אך ללא מספיק שוטרים. כמו בהפגנות "צדק לרפאל", היא שוב הופתעה ולא ציפתה לרמת אלימות כזאת. לכן הפעילה המשטרה אמצעים שלא הופעלו עד היום בהפגנות בתל אביב, כגון אלות וירי חי באוויר.

מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי מגיע לשטח \\ קרדיט: משה בן שמחון

התפרעויות בדרום ת"א, צילום: דוברות המשטרה
מפכ"ל המשטרה וממ"ז ת"א, הערכת מצב, צילום: דוברות המשטרה
המפגינים ביצעו ונדליזם בחנויות ברחוב, צילום: דוברות המשטרה

במהלך ההפגנות שוטרים הגיבו ברימוני הלם וגז וגם הכו את המפגינים באלות. שוטרים שחשו סכנה ממשית לחייהם ביצעו ירי אזהרה באוויר ללא נפגעים.

המפגינים ביצעו וונדליזם בחנויות ברחוב,

בעבר בשל המהומות נפגעו לא מעט נתינים זרים, ואחד תומך משטר אף נרצח ב-2020 בדקירה. 

התפרעויות בדרום ת"א, צילום: דוברות המשטרה

נציין כי בישראל ישנם כ-18 אלף אריתריאים שנכנסו ללא היתר והמדינה מכירה בהם כמבקשי מקלט שאין להרחיקם, בשל הדיקטטורה באריתריאה.

אלימות קשה,

השתתפו בהכנת הידיעה: אפרת פורשר ואיציק סבן

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר