"לשמר את הזיכרון": הצעירים שהשתחררו מהצבא - ובחרו לספר על השואה בעולם

בעקבות העלייה המדאיגה בתקריות האנטישמיות, מאות משוחררים טריים יעבירו הרצאות ב־17 מדינות • מתנדבת בברזיל: "אני בטוחה שסבתי שורדת השואה תשמח ותתרגש" • בכירה בהסתדרות הציונית: "חובתנו המוסרית - לשמר את זיכרון גבורתם של השורדים"

קצין במסע בפולין (ארכיון). צילום: באדיבות צה"ל

פרויקט מיוחד ביוזמת המחלקה להנצחת השואה בהסתדרות הציונית העולמית ובשיתוף עמותות "זיכרון בסלון" ו"לוחמים ללא גבולות", יכשיר בשנה הקרובה מאות חיילים וחיילות משוחררים כ"שגרירי זיכרון השואה".

הפעילות תתנהל במשלחות ההתנדבות של "לוחמים ללא גבולות". המתנדבים יפיצו את סיפורם של שורדי שואה וחסידי אומות עולם בפני הקהילות היהודיות, התושבים וקהילת המטיילים הישראלים. זאת, במטרה לעורר מודעות לזיכרון השואה, לקדם ערכים של סובלנות ומניעת אנטישמיות ולחזק את הקשר עם יהדות התפוצות. 

שגרירי זיכרון לפני יציאתם למשלחת, צילום: ללא

"אני מתרגשת לקחת חלק בפרויקט המיוחד של הנצחת זיכרון השואה בעולם", מסרה מיקה זכאי (23), חברה במשלחת ההתנדבות לברזיל, "בכוונתי להמשיך את שימור הזיכרון גם לאחר שובי לארץ, ואני שמחה על ההזדמנות לספר את סיפורה של סבתי לאה, ששרדה את השואה וחיה עד היום בכבוד ובגאווה בארץ ישראל. הסיפורים שלה מצמררים ואל־זמניים, וחשוב שיושמעו ברחבי העולם. אני בטוחה שסבתא שלי תשמח ותתרגש כשהיא תשמע על הפרויקט".

כבר בשבועות הקרובים ימריאו משלחות ההתנדבות של מאות חיילים משוחררים. עם המדינות שאליהן הם יגיעו נמנות: מקסיקו, גווטאמלה, פנמה, קוסטה ריקה, הודו, וייטנאם ונפאל. בשנה הקרובה צפויות לצאת 17 משלחות של מאות משוחררים ל־17 מדינות.

"זיכרון בסלון" - יו"ר הכנסת, ח"כ אמיר אוחנה, מארח את שורדת השואה טובה פדר \\ באדיבות ערוץ הכנסת

מי שתכשיר את הצעירים היא עמותת "זיכרון בסלון", הפועלת לשימור זיכרון השואה. החיילים המשוחררים ייחשפו לעדויות של שורדי שואה וחסידי אומות עולם, ויעברו קורסים לקראת ההרצאות.

בהמשך לכך, השגרירים החדשים יוכלו להוביל בעצמם ערבי "זיכרון בסלון" בערבי יום הזיכרון לשואה ולגבורה.

על פי נתוני משרד התפוצות והמאבק באנטישמיות, ברבעון הראשון של השנה חלה עלייה של 22% בתקריות האנטישמיות בעולם, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. כמו כן, חל זינוק של 48% בתקריות האנטישמיות האלימות. פרט לכך, מסקר שנערך בתחילת השנה על ידי "ועידת התביעות" עלה כי 12% מהנשאלים בגילי 40-18 חשבו שהשואה היא מיתוס ושמספר הנרצחים בה מוגזם. 

שרית הנדקנופף, מנכ"לית המחלקה לישראל ולהנצחת השואה בהסתדרות הציונית העולמית, ציינה כי "צה"ל הוא אחד הסמלים העיקריים לניצחוננו על הצורר הנאצי. חובתנו המוסרית כלפי שורדי השואה הגיבורים שהולכים ומתמעטים היא לשמר את זיכרון גבורתם. אני גאה על שיתוף הפעולה הזה".

מורן ציפר, מייסדת מיזם זיכרון בסלון, צילום: ללא

לדברי מורן ציפר, מנכ"לית "זיכרון בסלון", "ביוזמת ההסתדרות הציונית העולמית, עמותות 'זיכרון בסלון' ו'לוחמים ללא גבולות' חברו לקידום המודעות לזיכרון השואה ברחבי העולם. לאור העלייה המדאיגה באנטישמיות והבורות ביחס לזיכרון השואה, אנו רואים חשיבות רבה בהרחבת המסורת של 'זיכרון בסלון'".

גילי כהן, מנכ"ל "לוחמים ללא גבולות", סיכם: "שיתוף הפעולה עם עמותת 'זיכרון בסלון' מחזק ומזכיר לכולנו את הזהות המשותפת שלנו כעם, מדינה וחברה ומהווה נדבך נוסף בשליחות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר