תינוקת בת 9 חודשים נעקצה על ידי עקרב - מצבה קשה

חובשים ופרמדיקים של מד"א טיפלו בה והעבירו אותה לבית החולים סורוקה כשהיא מחוסרת הכרה • כיצד תמנעו מעקיצת עקרב?

עקרב. צילום: דודי ועקנין

תינוקת בת תשעה חודשים נעקצה היום (ראשון) על ידי עקרב בנגב, ונפצעה באורח קשה.

התינוקת פונתה למרפאה מקומית בכספיה, חובשים ופרמדיקים של מד"א טיפלו בה והעבירו אותה לבית החולים סורוקה כשהיא מחוסרת הכרה.

איך נמנעים וכיצד מטפלים בעקיצות עקרב?

אחד הסימנים הידועים ביותר שמלווים אותנו בכל קיץ הוא העקרב, שנוהג להסתובב בחיפוש אחר מזון או בן/בת זוג לזיווג – מה שגורם ליצור הקטן והארסי הזה להגיע אל הרחובות, החצרות ואף לתוך הבתים שלנו.

סכנה מעקרבים, צילום: GettyImages

לעקרבים אין שום עניין בבני האדם, אך אין זה אומר שמפגש מקרי שלנו איתם לא עלול להסתיים בעקיצה, ובמקרים קיצוניים אף במוות. שוחחנו עם ד"ר ירון דקל, מנהל מדעי במכון שמיר למחקר ומרצה באוניברסיטת חיפה, על מנת להבין איך להימנע ממפגשים כאלו, אילו סוגי עקרבים מסוכנים ואם יש בכלל דרך למנוע מהם להיכנס אלינו הביתה.

לדברי ד"ר דקל, מרבית הפעילות של העקרבים מתרחשת במהלך הקיץ, בעיקר בסופו, וגם בתחילת הסתיו, אז הם נמצאים בעונת הרבייה שלהם, ולכן בתקופה זו כדאי לנהוג במשנה זהירות. בעולם ישנם כ-2,500 מיני עקרבים, כ-30 בלבד מתוכם ארסיים – שכ-20 מהם מצויים בישראל (שלושה נחשבים מסוכנים וקטלניים לאדם, ואחד אחר אינו ארסי בצורה מוחלטת – אך עקיצתו עלולה לסכן חיים). הוא רצה להפריך את המיתוס שלפיו עקרבים שחורים אינם מסוכנים, שכן עקרבים כאלו הנמצאים בישראל שייכים בדרך כלל למין שנקרא שחרן יהודה: "עקרונית, הוא אינו מסוכן לבני אדם, אך אם הוא עוקץ אנשים אלרגיים, עלול להתפתח אצלם התקף אלרגי קשה ומסכן חיים, גם בקרב ילדים".

צילום: רפאל בן ארי // אמבולנס בזירת נפילת קסאם בשדרות,

"תוקף ועוקץ מייד"

"כשאומרים על עקרבים שהם אינם מסוכנים, צריך לקחת בחשבון שמקום העקיצה עלול להתנפח ושהנעקץ עלול להרגיש תחושת נימול ושהוא אפילו ירעד. בכל מצב, העקיצה הזו אינה נעימה כלל וכלל", הוסיף ד"ר דקל. הוא ציין כי בארץ ישנו מין ארסי ומסוכן לאדם של עקרב שחור בשם קטלן עב צבתות, ולכן בכל מקרה של עקיצה יש להתפנות באופן מיידי לבית חולים. "אל תנסו לזהות אם מדובר בעקרב מסוכן, פשוט התרחקו ממנו, אך אם נעקצתם – נסו לצלם אותו, שכן זיהוי עשוי לסייע בטיפול בכם", ציין.

עוד אמר ד"ר דקל כי העקרב המסוכן ביותר בישראל, שקיים בכל רחבי הארץ, הוא העקצן הצהוב, שהוא חלק ממשפחת עקרבים ארסית ונפוצה בעולם. "הוא ארסי מאוד, ובניגוד לעקרבים אחרים – הוא לא ממתין ושוקל את המצב שבו הוא נמצא, אלא תוקף ועוקץ מייד", אמר.

בניגוד לעקצן הצהוב שחותר מיד למגע קרבי, את העקרב ממין נבו יריחו, מהמיוחדים ביותר שקיימים בישראל, צריך לעצבן מאוד כדי לגרום לו להגיב. "הוא אמנם העקרב הגדול ביותר בארץ, אבל יש לו מזג נוח ורגוע, מה שגורם לכך שהרבה אנשים אוספים אותו, דבר שהביא אותו למצב של סכנת הכחדה, ולכן עושים עליו הדרכות רבות ויש בו מסחר ער".

עקרב שחור , Getty Images
פשוט תתרחקו ממנו. עקרב שחור, צילום: Getty Images

תרופות סבתא יעזרו?

אם אתם אוהבים לטייל, אז חשוב שתדעו שהעקרבים הם יצורים ליליים – ולכן אם אתם נמצאים בשטח פתוח עם אוהל או שק שינה, אל תזיזו את האבנים שעל האדמה עם הידיים שלכם, שכן העקרבים אוהבים להתחבא במקומות לחים וחשוכים כמו מתחת לאבנים, מה שעלול להבהיל את העקרב. לכן, השתמשו ברגליים שלכם, וכמובן אל תשכחו לנעול נעליים סגורות. אגב, את אותה פעולה כדאי שתעשו גם אם אתם מזיזים אבנים בחצר ביתכם.

אם קניתם פעם חומר דוחה עקרבים, אז הנה פרט קטן שחשוב שתדעו עליו – עבדו עליכם. "בשוק מסתובבים כל מיני גורמים שמוכרים חומרים כאלו, אבל מבחינה מדעית אין חומר מוכר שעושה את זה, שכן הדבר לא נקבע באף מחקר מדעי", ציין ד"ר דקל. "כן אפשר להגיד שישנן כל מיני תרופות סבתא שכביכול עוזרות להרחיק את העקרבים, כמו לבנדר, גרניום או שמן קינמון, אבל אף אחד מהם לא נבדק מדעית".

אבל מה צריך לעשות אם נתקלים בעקרב? לדברי ד"ר דקל, אמנם מדובר בחיה קטנה למדי ואיטית מאוד, אבל פשוט כדאי לקחת מטאטא או פריט דומם דומה, ולהרחיק אותו מכם. "עדיף שהעקרב יעקוץ את המטאטא מאשר שאתם תהיו הקורבנות שלו", סיכם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר