דאגה במערכת הביטחון: זינוק במעשי טרור של יהודים

בחצי הראשון של שנת 2023 ביצעו יהודים 25 אירועים שמוגדרים כפיגוע - מספר זהה לכל האירועים שהתרחשו בשנת 2022 • עוד עולה מהנתונים שהגיעו לידי "ישראל היום" כי גם באירועי החיכוך ותג המחיר שמבצעים יהודים נרשמה עלייה

עימות בין מתיישבים לפלשתינים (ארכיון). צילום: Getty-Images

זינוק נרשם במספר אירועי הטרור היהודי שהתרחשו השנה לעומת אלה שהתרחשו בשנה שעברה - כך עולה מהנתונים שהגיעו לידי "ישראל היום".

במחצית הראשונה של 2023 ביצעו יהודים 25 אירועים שמוגדרים על ידי מערכת הביטחון כפיגוע: שריפה, השחתת מסגד והצתה או השחתת בית, מספר זהה לאירועים דומים שהתרחשו בכל 2022.

תיעוד: פרעות המתיישבים במסגד בעוריף // יש דין

עוד עולה מהנתונים כי גם באירועי החיכוך ובאירועי תג המחיר נרשמה עלייה משמעותית. במחצית השנה האחרונה ביצעו יהודים 680 אירועי חיכוך - זריקות אבנים ותקיפות, זאת לעומת 950 אירועים דומים בכל השנה שעברה. במקביל התרחשו במחצית הראשונה של השנה הנוכחית 11 אירועי תג מחיר, לעומת 18 בכל השנה שעברה.

במערכת הביטחון מביטים בדאגה על המגמה שהולכת וצוברת תאוצה ברחבי יהודה ושומרון, ובמסגרתה מצטרפים לא מעט ישראלים שאינם מזוהים עם מה שמכונה נוער הגבעות לפעילות קיצונית. אם בעבר ידעו כוחות הביטחון לזהות את היעדים השונים ככאלו שפועלים באופן שיטתי וקבוע בשטח, כיום יש הרבה יותר אנשים שאינם יעדים של השב"כ שמבצעים פעולות כאלו ואחרות בשטח.

כתובת גרפיטי בכפר פלשתיני. עלייה בפעולות תג מחיר (ארכיון), צילום: Getty-Images

חקירת התקרית בבורקה נמשכת

חקירת משטרת ישראל בכל הנוגע לאירוע רצח הפלשתיני בבורקא נמשכת, ואתמול (שני) בלילה נעצרו חמישה חשודים פלשתינים בחשד לתקיפה בנסיבות מחמירות וחבלה חמורה של יהודים במהלך התקרית. מעצרים נוספים צפויים להתרחש בהמשך. במקביל, רועה הצאן שהיה מעורב בתקרית הגיש תלונה נגד המעורבים. עורך דינו, עדי קידר, מארגון "חוננו", מסר כי "רועה הצאן הותקף על ידי פורעים ערבים בערב שבת, כאשר היה לבדו במקום, והיה כפסע מלינץ' קשה שיכול היה להסתיים בצורה טראגית. הוא הגיע להגיש תלונה בתחנת המשטרה הקרובה למקום מגוריו והתבקש להגיע לימ"ר ש"י".

ל"ישראל היום" נודע כי בשב"כ סוברים שגם אם הריגת הפלשתיני היתה מתוך הגנה עצמית, לא היה מדובר בהכרח ברעיית צאן סטנדרטית. "ישנה שיטה באזור שבמסגרתה מגיעים נערים כדי ליצור חיכוך, להתסיס את השטח ולנסות להתגרות בפלשתינים. זה יוצר חיכוך שלא צריך להיות", אמר גורם בשב"כ. "הם פוגעים בביטחון ומסיטים את הכוחות מסיכול טרור".

חווארה (ארכיון), צילום: איי.אף.פי

מנגד, בגבעת עוז ציון משיבים כי בכל שנות קיומם לא היה כל חיכוך עם הפלשתינים מהכפר הסמוך. יהודה ליבר, תושב הגבעה, אומר: "מדובר בגבעה שבה מתגוררות משפחות עם ילדים. אנחנו עוסקים בשלנו, וקל להוכיח את זה באמצעות הצבא. לבוא ולומר שמדובר באנשים שהגיעו כדי לעשות בלאגן - זה לא נכון. אנחנו לא מחפשים בלאגן".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר