לאחר שמכרה תכשיטים שנרכשו מגזילת כספי יהודים בשואה - מוזיאון ת"א מבטל אירוע עם כריסטי'ס

בכריסטי'ס ספגו ביקורת בינלאומית לאחר שמכרו אוסף תכשיטים בסכום שיא של 196 מיליון דולר, שהיה שייך למיליארדרית אוסטרית בשם היידי הורטון • הורטון הייתה נשואה לבכיר במפלגה הנאצית שהתעשר לאחר שהשתלט על עסקים בבעלות יהודיים ובהון שהשיג רכש את אוסף התכשיטים • נשיא הקרן לניצולי השואה בארה"ב, דיוויד שכטר, כתב לחולדאי: "אסור למוזיאון לתמוך בצביעותה של כריסטיס"

בית המכירות הפומביות כריסטי'ס. מואשמים ב"תאוות בצע וצביעות". צילום: אי אף פי

מוזיאון תל אביב לאמנות ביטל אירוע משמעותי שאמור היה להתקיים בדצמבר הקרוב יחד עם בית המכירות הפומביות כריסטי'ס, זאת לאחר שאלו ביצעו לאחרונה מכירה שנויה במחלוקת של תכשיטים שנרכשו בעזרת כספים שנגזלו מיהודים בתקופת השואה.

טקס האשכבה של מנשה קדישמן במוזיאון תל אביב

אוסף התכשיטים, מהגדולים והיקרים בעולם, היה שייך להיידי הורטון, מיליארדרית אוסטרית, שהייתה נשואה להלמוט, חבר המפלגה הנאצית שעשה את עיקר הונו באמצעות שיתוף פעולה עם הנאצים ורכישת עסקים יהודיים, לאחר שנכפה על בעליהם היהודיים לעשות זאת.

חרף הביקורת הקשה מצד ארגונים יהודיים בעולם, נמכרו התכשיטים בסכום שיא של 196 מיליון דולר. כריסטי'ס טענה בתגובה לביקורת כי התכשיטים נמכרו לטובת קרן פילנטרופית וניסתה לתרום את הכסף לארגונים ומוסדות שמנציחים את זכר השואה. ברוב המקרים, כולל מוזיאון יד ושם, סירבו במוסדות לקבל את התרומה.

מוזיאון תל אביב. קשובים לביקורת, צילום: ישראל היום

המכירה עוררה זעם כבד בישראל ובעולם, וכעת מובילה לביטולו של אירוע דגל של בית המכירות, שעוסק, למרבה האירוניה, באמנות שנגנבה על ידי הנאצים. בדצמבר הקרוב אמור היה להתקיים אירוע הסיום של תוכנית "Reflecting on Restitution" של בית המכירות, שבו מציינים את יום השנה ה-25 לעקרונות וושינגטון, הסכם בינלאומי שעוסק באמנות שאבדה או נגנבה במהלך תקופת השלטון הנאצי והשואה, אך כעת, בשל המכירה, האירוע בוטל.

תאוות הבצע של כריסטי'ס

לאחרונה פנה כתב נשיא הקרן לניצולי השואה בארה"ב, דיוויד שכטר, בעצמו ניצול שואה בן 94, במכתב לראש עיריית תל אביב רון חולדאי, שמכהן גם כחבר מועצת המוזיאון, ודרש לבטל את התערוכה, האחרונה בסדרת תערוכות שהתקיימו בפריז, אמסטרדם, וינה, לונדון, ברלין וניו יורק. "אסור למוזיאון תל אביב לאמנות לתמוך בצביעותה של כריסטיס", כתב.

רון חולדאי (ארכיון), צילום: גדעון מרקוביץ'

שכטר ציין במכתב כי כבר קודם למכירה התריע על המעשה החמור. "הפעולות של קרן הורטון ושל כריסטי'ס הם פוגעניים ומצמצמים את השואה", כתב. "כריסטי'ס הנציחה את אחת הטקטיקות הנוראיות ביותר של משתפי פעולה בשואה ומטשטשים את מלוא היקף תאוות הבצע שלהם על ידי מזעור ההתנהגות הרצחנית שהובילה לצבירת ההון".

"ראינו את המופע המקומם הזה לעיתים קרובות מדי", הוסיף שכטר. "האם האנושות לא למדה כלום? האם גם מוזיאון תל אביב לאמנות יעלים עין? אסור למוזיאון תל אביב לאמנות לתמוך בצביעותה של כריסטי'ס. אלא אם כריסטי'ס וקרן הורטון ישנו את עמדתם ויתחייבו להעביר כל דולר מהמכירה הפומבית ליורשי המשפחות שהורטון רכש את עסקיהם וטיפולים פיננסיים לניצולי שואה מעוטי יכולת ברחבי העולם, על המוזיאון מוטלת החובה שלא לתת לכריסטי'ס במה לבצע טראומה מחודשת, והעלבת ניצולי השואה, האמת וההיסטוריה שלנו".

מוזיאון ת"א: "קשובים לביקורת"

במוזיאון תל אביב לאמנות מסרו בתגובה ל"ישראל היום" כי האירוע יבוטל. "מוזיאון תל אביב לאמנות קשוב לביקורת ומחויב לרגישות הציבורית והחליט שלא לקיים את הכנס Reflection on Restitution בשיתוף עם בית המכירות כריסטי'ס, בדצמבר 2023.

"חשוב לציין כי למוזיאון מערכת יחסים מקצועית ארוכת שנים עם כריסטי'ס, והכנס תוכנן זמן רב לפני קיום המכירה הפומבית של היידי הורטון. תכני הכנס היו אמורים לעלות לדיון נושאים חשובים בתחום החרמת אמנות והשבה, בהשתתפותם של משפחות ניצולי שואה, היסטוריונים, מומחים משפטיים וחוקרים מתחומים שונים. מוזיאון תל אביב לאמנות ימשיך להיות מחויב לנושא ההשבה ולמחקר פרובננס".

נשיאת ארגון שורת הדין, עו״ד ניצנה דרשן-לייטנר אשר פנתה למוזיאון תל אביב לאמנות ודרשה את ביטול הכנס, ציינה: ״אנו מודים על ההחלטה שמנעה פה אבסורד היסטורי. בשעה שכריסטי'ס פועלת להצטייר כ"אבירת הצדק", באמצעות אירוח כנסים בעניין השבת רכוש יהודי גזול, היא משתפת פעולה עם גדולי הגזלנים של רכוש עמנו. לא ייתכן שגוף ציבורי בישראל ייתן במה למי שמנסה לעשות קופה על גב רכושם של היהודים שנרצחו או שרדו את השואה. אנו מברכים על החלטת המוזיאון שהתחשבה בניצולי השואה, שעודם עימנו, ומנעה מהם את המבוכה הגדולה הזו״.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר