פעילים פלשתינים: "להחרים את הבחירות לעיריית ירושלים"

בעקבות החלטת תושב בית חנינא להתמודד בבחירות, פעילים פלשתינים קוראים לציבור במזרח העיר לא לצאת להצביע • "רואים בעירייה 'זרוע של שלטונות הכיבוש'"

בחירות לעיריית ירושלים (ארכיון). צילום: נעם ריבקין פנטון

פעילים פלשתינים פרסמו קריאות לתושבי מזרח ירושלים להחרים את הבחירות לעירייה, הצפויות להיערך בעוד חמישה חודשים. הקריאות באו לאחר שתושב שכונת בית חנינא, עו"ד ווליד אבו תאיה, יליד נצרת, הודיע על כוונתו לרוץ בבחירות לראשות העיר כנציג התושבים הערבים, כך פורסם לראשונה ב"וואלה". עם זאת, גורמים אחרים במזרח ירושלים סבורים שהגיע הזמן להפסיק את החרמת הבחירות.

בעקבות החלטתו של אבו תאיה להציג את מועמדותו, ארגון הנקרא "הוועידה הלאומית העממית לירושלים", המורכב רובו כולו מאנשים המזוהים עם פתח ואבו מאזן, הזהיר כי ההשתתפות בבחירות לעיריית ירושלים "מהווה הפרה בוטה של הקונצנזוס הלאומי הפלשתיני, הרואה בעירייה זרוע של שלטונות הכיבוש לייהוד העיר ולגירוש התושבים הפלשתינים".

הודיע על כוונתו לרוץ בבחירות למועצת העיר. ווליד אבו תאיה, צילום: ללא

לטענת הארגון, גורמים "מפוקפקים" עומדים לאחרונה מאחורי קריאות לתושבים הערבים להשתתף בבחירות על ידי הצבעה או הצגת מועמדות. "זה נועד להציג את ישראל כמדינה דמוקרטית, ולתת לגיטימציה פלשתינית למהלכים לא חוקיים שמשנים את האופי הערבי והאסלאמי של העיר" נמסר בהודעה".

יצוין כי בשנים האחרונות הודיעו כמה תושבים ערבים על כוונתם לרוץ בבחירות למועצת העיר ירושלים, זאת על אף התנגדות הרשות הפלסטינית וגורמים לאומנים. קצתם קיבלו איומים לפגוע בהם ובבני משפחותיהם, והחליטו בהמשך הקמפיין להסיר את מועמדותם בשל לחצים כבדים שהופעלו עליהם. גם כאלה שרק הכריזו על כוונתם להתמודד בבחירות, ספגו מתקפה מגורמים ברשות ובפתח.

מ- 1967, רוב גדול של התושבים הפלשתינים במזרח ירושלים מחרימים את הבחירות לעיריית ירושלים בטענה שהשתתפותם עלולה להתפרש כהכרה בסיפוח מזרח ירושלים ובריבונות ישראל על שני חלקי העיר. שיעור ההצבעה בדרך כלל נמוך במיוחד, ומאז ועד היום, לא כיהן אף נציג ערבי כחבר במועצת עיריית ירושלים. בבחירות האחרונות לעירייה שנערכו בשנת 2018, התמודד הפעיל החברתי, תושב צור באהר, רמדאן דבש. הוא זכה בפחות מחצי אחוז מקולות תושבי מזרח ירושלים, שהסתכמו ב- 2,900 בלבד.

השתתפותם עלולה להתפרש כהכרה בסיפוח. מזרח ירושלים (ארכיון), צילום: אייפי

לדברי לורה ורטון, חברת מועצת עיריית ירושלים שתרוץ הפעם ברשימה חדשה הנקראת "ירושלים דמוקרטית", אחוזי ההצבעה הנמוכים קשורים גם לחוסר האמון ולנתק ארוך השנים בין תושבי מזרח העיר לבין העירייה, "תושבי מזרח העיר, לרוב לא באים במגע עם העירייה למעט שני נושאים, גביית ארנונה והריסת בתים. הם לא מרגישים שום רצון לצאת להצביע לגוף שרק גובה ממך חובות, והולך להרוס את הבית שלך", היא אומרת. "הם גם לא מאמינים שהשתתפותם בבחירות תעשה איזשהו שינוי לטובתם, לא חושבים שזה יועיל להם, זה התפקיד שלנו לשכנע שיש תקווה. שיתוף פעולה יהודי – ערבי חייב להיות בכל מקום, ובייחוד בירושלים. התושבים מחפשים מישהו שאכפת לו ומבין את הבעיות שלהם".

פעיל פתח במזרח ירושלים, סאמר סנג'לאווי, אומר כי אין סיבה הגיונית להמשיך ולהחרים את הבחירות. לדבריו, תושבי מזרח ירושלים צריכים להפסיק את הנוהג הקיים, ועליהם לצאת ולהצביע כדי להשפיע על גורלם. "כולם צריכים להשתתף בבחירות. רק כך אפשר יהיה לקבל תקציבים שיאפשרו הקמת פרויקטים, ושיפור דיור וחינוך לתושבים", הוא מסביר. "צריך שינוי מחשבה בעניין הזה, וזה לא יכול לקרות בלי שתצא פתווה של פתח והפלגים הפלשתיניים שאומרת שמותר לתושבי מזרח ירושלים להצביע בבחירות לעירייה. אם תהיה פתווה כזאת, אנשים יפסיקו לחשוב שזה אסור. כדי שהתושבים יצליחו לעשות שינוי אמיתי, הם חייבים כוח של 13 מועמדים מתוכם בתוך מועצת העיר, ובשביל להגיע למספר הזה, צריך שיעור הצבעה גבוה של 70%. כיום, שיעור ההצבעה הוא כשני אחוז. עם תחת כיבוש מגיעות לו זכויות. זה שמצביעים או מתמודדים בבחירות לעירייה, זה לא אומר שאנחנו מכירים בריבונות הישראלית", הוא אומר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר