רבבות השתתפו במצעד הגאווה בירושלים, השר בן גביר: "המדיניות שלי - לתת חופש ביטוי גם למתנגדים"

המצעד בירושלים פתח את אירועי חודש הגאווה ברחבי הארץ • לא נרשמו אירועים חריגים לאורך המצעד כולו • ח"כ בני גנץ: "לא נצטרך לצעוד כשלא נצטרך אבטחה ושוטרים גלויים וסמויים, לא נצטרך לצעוד כש'הומו' לא תהיה קללה" • ח"כ מרב מיכאלי: "הממשלה הזו לקחה אותנו למקומות חשוכים"

מצעד הגאווה בירושלים 2023 \ צילום: יוני ריקנר

עשרות אלפים צעדו בבירה: בהערכת המצב לקראת תחילת המצעד, שיפתח היום (חמישי) את חודש הגאווה, אמר השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר: "אנחנו מחויבים, ואני רוצה ששיערה משיערות ראשם של הצועדים לא תיפגע. המשטרה בהיערכות מלאה". חלק מהמשתתפים במצעד יצאו בקריאות "בושה" נגדו.

ראשי האופוזיציה, הח"כים יאיר לפיד, בני גנץ ומרב מיכאלי, נאמו על הבמה בגן הפעמון עם פתיחת המצעד. יו"ר האופוזיציה לפיד: "סמוטריץ׳, בן גביר ואבי מעוז מנסים לדחוק את כולנו לארון החשוך של הפחד והשנאה". 

מצעד הגאווה בירושלים, כל העדכונים:

19:00: במשטרה מעדכנים על פתיחת אזור מתחם "התחנה" וגן הפעמון והרחובות- בצלאל-עליאש, טשרניחובסקי, בצלאל-שמואל הנגיד, רחוב עזה ורחוב קינג ג'ורג לתנועה. רחוב אגרון, אבידע, מנשה בן ישראל, משה שחם והלל נשארים סגורים נכון לשעה זו.

לא נרשמו אירועים חריגים, צילום: דוברות המשטרה

18:30: במשטרה מעדכנים על שינויים בהסדרי התנועה: הרחובות דוד רמז, דרך בית לחם, עמק רפאים ודוד המלך דרך פלומר נפתחו לתנועה. רחוב קינג ג'ורג, אגרון משני הכיוונים, אבידע, מנשה בן ישראל, משה שחם והלל נשארו סגורים. 

17:35: ההמונים במצעד יצאו לדרך. 

הצועדים יוצאים לדרך, צילום: אורן בן חקון

17:25:  ומהעבר השני של הגדר: פעילי להב"ה הפגינו נגד מצעד הגאווה עם שלטים בגנותו.

מצעד הגאווה בירושלים, צילום: אורן בן חקון

17:20: ראש האופוזיציה יאיר לפיד: "אבא ואבא הם משפחה. אמא ואמא הן משפחה. המצעד הזה הוא המסר שלנו לכל ילד: אתה טוב ואהוב כמו שאתה. לא נפסיק להילחם בשביל הזכויות של הילד הזה. סמוטריץ׳, בן גביר ואבי מעוז מנסים לדחוק את כולנו לארון החשוך של הפחד והשנאה. הם לא יצליחו כי לא ניתן להם. הממשלה שלנו הוכיחה שאפשר אחרת. הקמנו בתים פתוחים בכל רחבי הארץ. העתיד נמצא כאן".

"דוחקים אותנו לארון של פחד". יו"ר האופוזיציה לפיד, צילום: אורן בן חקון

15:16: לטענת המארגנים, לפי ספירת הקהלים במצעד הגאווה והסובלנות בירושלים, כ-30 אלף משתתפים נמצאים נכון לשעה זו בגן הפעמון.

17:05: ח"כ מרב מיכאלי על הבמה בגן הפעמון: "תודה למשטרת ישראל, שדואגת שהמצעד הזה יהיה בטוח. אנחנו נאבקים על עולם בלי משטרה שתאבטח אותנו. הממשלה הזו לקחה אותנו אחורנית למקומות חשוכים. כל אדם נולד ונולדה בצלם. גאווה גדולה, ואנחנו הולכות והולכים לנצח. חג שמח״.

"הממשלה לקחה אותנו למקומות חשוכים". ח"כ מיכאלי, צילום: אורן בן חקון

16:55: ח״כ בני גנץ ציין: ״אני שמח מאוד להיות כאן. המסר הזה והצעדה הם חשובים מאוד. אנחנו לא נצטרך לצעוד כשלא נצטרך אבטחה ושוטרים גלויים וסמויים. לא נצטרך לצעוד כש'הומו' לא תהיה קללה. לא נצטרך לצעוד כשכל אחד ואחת יוכלו להתחתן בדרכם שלהם ולהביא ילדים בחקיקה מסודרת. כשזה יהיה מובן מאליו - לא נצטרך לצעוד. לא נצטרך לצעוד כשבממשלה לא יישבו גזענים. לא נצטרך לצעוד כשלא נפחד לצעוד. העיקר לאהוב את מי שאתם רוצים. להיות גאים במי שאתם ובמה שאתם״.

"לא נצטרך לצעוד כשבממשלה לא יישבו גזענים", ח"כ גנץ במצעד, צילום: אורן בן חקון

16:50: בן גביר הגיע לאזור שבו מתקיים המצעד, ועשרות משתתפים קיבלו את פניו בצעקות "בושה". 

16:20: השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הגיע לחפ"ק המשטרה, בסמוך למלון לאונרדו שברחוב קינג ג'ורג'. בהערכת המצב אמר: "ברור לכם שבתפקידי כשר לביטחון לאומי, אני עושה ואעשה הכל כדי שלא יהיה מקרה מטורף, כמו שהיה ברצח הנערה שירה בנקי ז"ל. אנחנו מחויבים, ואני רוצה ששיערה משיערות ראשם של הצועדים לא תיפגע. המשטרה בהיערכות מלאה". 

"עם זאת", טען השר, "המדיניות שלי היא לתת חופש ביטוי גם לאלה שמתנגדים למצעד. זאת זכותם כל עוד הם לא עוברים על החוק, ואמרתי למשטרה שאני לא רוצה לראות כאן תמונות של חרדים או דתיים, שמסתובבים ברחובות ירושלים ומדירים אותם מהרחובות כי הם דתיים, כי הם חובשים כיפה או כי הן לובשות חצאיות". 

השר בן גביר בדרך לחפ"ק, צילום: יונתן זינדלפלאש 90

הרב שהגיע במיוחד

הרב מייק מוסקוביץ הגיע במיוחד למצעד הגאווה מניו יורק שבארה״ב כדי להביע את תמיכתו בקהילה הגאה: ״חשוב להכיר בקהילה הגאה וליצור גשר בין הקהילה לבין המגזר החרדי״, אמר ל״ישראל היום״. ״זו המציאות של העולם. היה חשוב לי לבוא לכאן, במיוחד למצעד הגאווה. אני נשוי ואב לילדים, אבל צריך לכבד את הקהילה הלהט״בית ולמצוא נקודות חיבור. כולם ילדים של אלוהים״.

הרב מוסקוביץ עם הצועדים, צילום: יורי ילון
המפכ"ל קובי שבתאי במצעד, צילום: אורן בן חקון
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר