נתניהו בוועידת הביטחון: "95% מהבעיות נובעות מהמשטר באיראן"

רה"מ טען: "איראן נמצאת היום בהעשרת אורניום בהיקף של 60%" • ח"כ איזנקוט: "ההערכה - תהיה תגובה משמעותית למבצע בעזה" • תא"ל חסון בפאנל על איראן: "עניין של זמן עד שהיא תפתח במלחמה כוללת" • השר לביטחון לאומי על המפכ"ל: "התחלנו לא בטוב אך למדנו לעבוד אחד עם השני"

רה"מ בנימין נתניהו בוועידת הביטחון של ישראל היום

ועידת הביטחון של ישראל נערכה היום (שלישי) במלון וורט בירושלים בהשתתפות אנשי ציבור, פוליטיקאים, קצינים בכירים במילואים ועוד. הוועידה נערכה תחת שיתוף פעולה של תנועת "הביטחוניסטים" ו"ישראל היום".

במרכז הכנס נאומו המוקלט של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שהתייחס לאיום האיראני ולהשפעתו על האזור. "אני מבקש להודות לכם על העמדה העקרונית למען ביטחון ישראל. אתם לא מתכופפים עם הרוח. הבעיה הראשונה שלנו היא קודם כל איראן. 95% מהבעיות הביטחוניות של ישראל נובעות מהמשטר הקנאי באיראן. האיום הגרעיני, האיום הטילים וטבעת הטרור והתוקפנות שאיראן מנסה להטיל סביבנו.

נתניהו בוועידת הביטחוניסטים: "95% מהבעיות נובעות מהמשטר באיראן", צילום: אורן בן חקון

"אין מצב כזה שמדינה מגיעה ממנוחה לנחלה. זה לא קיים. מול משטרים כמו זה של איראן, שמכריז שהוא מתכוון להכחיד אותנו אנחנו חייבים להדוף את היכולת שלהם למזימה הזו. המדיניות שלי נועדה לעכב ככל שניתן את המעבר של איראן ליכולת גרעינית צבאית. איראן נמצאת היום בהעשרת אורניום בהיקף של 60%. נעשה כל מה שביכולתנו למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני. איש לא יגן עלינו אם לא נגן על עצמנו.

איזנקוט: "ההערכה - תהיה תגובה משמעותית"

הרמטכ"ל במיל', ח"כ גדי איזנקוט, התייחס בראיון עם אמיר איבגי למבצע בעזה: "ההישג הוא ראוי לציון. היכולת לאתר שלושה מנהיגים של ארגון טרור לפגוע בהם תוך דקה זו יכולת מופלאה. יכולת ההרתעה היא מרשימה מאוד, אבל ההערכה שתהיה תגובה משמעותית.

ח"כ גדי איזנקוט, צילום: אורן בן חקון

"אי אפשר להתעלם מהעובדה שבשבועות האחרונים היה רצף של אירועים מטרידים מאוד. ירי של טילים מלבנון אני לא זוכר הרבה מאוד שנים ואותו שובת רעב, מחליט חצי להתאבד, הוא מת והתגובה היא מרצועת עזה. זה מעיד על התלכדות זירות. זה מחייב יוזמה ומה שקרה אתמול בערב מבורך מאוד".

לגבי איראן הוסיף איזנקוט: "מטרות העל של איראן היא לחזק את ערכי המהפכה באיראן, להשיג הגמוניה אזורית ולהשיג נשק גרעיני כתעודת ביטוח לאיראן. במבחן המעשה יש לאיראנים תכנית גרעין והם מתקדמים באופן כזה שלא יעורר זעם עולמי.

"אני נותן ציון גבוה מאוד לכל ראשי הממשלה ומערכות הביטחון. בלי המאמץ הישראלי לאיראן כבר הייתה יכולת גרעינית. איראן לא דומה לאף אחד מהאתגרים הביטחוניים שהיה למדינת ישראל. האיראנים מודעים ליכולת שלנו והם מבינים שישראל עומדת מול אתגרים אדירים. הם שואבים עידוד רב ממה שהם רואים בחברה הישראלית, בשסע בחברה הישראלית ומה שהם תופסים כהיחלשות. יש אתגר אחד עצום: האתגר של החברה הישראלית להיות מלוכדת ולפעול בהסכמה רחבה סביב האתגרים הביטחוניים".

בן גביר: "יש לנו מניות במבצע הזה"

בראיון שקיים כתב המשטרה של "ישראל היום", איציק סבן, עם השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, אמר האחרון: "המבצע הלילה קרה אחרי שאני מדבר על סיכולים ממוקדים ולהחזיר את העוצמה. יש לנו מניות במבצע הזה אבל אני לא מחפש קרדיט. מכאן והלאה אני רוצה יוזמה התקפית".

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, צילום: אורן בן חקון

עוד  הוסיף בן גביר: "הקבינט לא היה צריך להיות מכונס לפני המבצע הזה. אני יושב בדיונים מול אנשים שהזכויות שלהם עצומות - ראש שב"כ וראש מוסד - ועדיין אני מרשה לעצמי להגיד שמדינת ישראל צריכה לחתור למגע ולהכריע את האויב".

לגבי הסנקציות שהטיל על האסירים הביטחוניים בבתי הכלא: "לא הייתי מזלזל בפיתות. תחשבו על זה: 'רצחת ילד קטן או אישה וקיבלת לאפה'. מטורף. קיבלתי עוד החלטה לא לאפשר להם שיחות טלפון. מחבל שמקבל 7 שעות מקלחת זה היעדר משילות ובושה למדינת ישראל. אני עובד על זה. אני רואה בשב"ס הפנמה".

 השר לביטחון לאומי התייחס גם להדחת ניצב עמי אשד: "מפקד מחוז תל אביב לא קיים את המדיניות שלי. לא בגלל זה אנחנו רוצים לעשות סבב. יש כל מיני בעיות, הדבר נמצא בהליך משפטי. חסימות הכבישים מלמדות עד כמה הרפורמה המשפטית חשובה. לא יכול להיות שבנות נעצרו בהתנתקות עד תום ההליכים, וכאשר חוסמים באיילון אף אחד לא מדבר על זה. הם רוצים שנהיה עציצים. זו בעיה קשה ומוכיח למה צריך רפורמה משפטית. אני לא מתייאש".

לגבי הארכת כהונתו של המפכ"ל הוסיף בן גביר: "זה לא סוד שהתחלנו לא טוב. בחודש וחצי למדנו לעבוד אחד עם השני ויש הערכה. הוא מקצוען. אני רוצה לראות תוצאות, אז זו אופציה רצינית. אני מביא למשטרה כסף, שמתי את כל יהבי הפוליטי, נותן להם גיבוי. לגבי הלוחמת אוריאן, דרשתי להחזיר אותה (מחיאות כפיים, א"ס) לוחמים לא אמורים לעבוד בתנאי מעבדה. אני רוצה תוצאות".

ברקת: "האיראנים מנסים להוביל מהלך רב זירתי"

בין המשתתפים בכנס השתתף היה שר הכלכלה ניר ברקת, שהתייחס למבצע "מגן וחץ": "מברך את ראש הממשלה ושר הביטחון על היוזמה. יידע כל מחבל שנגיע אליו. לתפוס אותם עם המכנסיים למטה, לתפוס אותם בפינצטה, זו גישה נכונה. ההיערכות של צה"ל לתקוף ולהיות מוכנים לתגובה היא תפיסה נכונה".

"האיראנים מנסים להוביל למהלך רב זירתי לפרוס טילים והם חושבים שהם ייצאו נקי. המסר שצריך להעביר לאיראנים שאי אפשר להתחבא מאחורי חיזבאללה. העולם מתחיל להבין שאנחנו לא יכולים לתת להם. ההגנה הכי טובה היא ההתקפה. צריך להמשיך את המדיניות הזו. הם עוברים היום להגנה. אנחנו צריכים להיערך".

"איראן משלימה את חזונה"

במהלך הכנס נערכו כמה פאנלים בהתשתתפות אנשי וכתבי ביטחון בולטים. הפאנל הראשון עסק במערכה האיראנית, הסכמי אברהם ועתיד האזור.

במסגרתו דנו בכירי ביטחון בעברם בהתקדמות המשטר האיראני לעבר גרעין צבאי, השלכות הדינמיקה בין מדינות ערב לבין ישראל וארצות הברית ובאפשרות להרחבת הסכמי אברהם בין ישראל למדינות ערב נוספות. בפאנל השתתפו תא"ל (מיל') יוסי קופרווסר, אור יששכר, פרשן "ישראל היום", אריאל כהנא ותא"ל (מיל') חסון. 

כנס הביטחון של ישראל, צילום: אורן בן חקון

תא"ל חסון אמר בין היתר: "איראן רוצה השתלטות על העולם. כרגע איראן משלימה את החזון הזה. היא בנוכחות גדולה מאוד, הולכת ומתפשטת. איראן לא ממהרת. היא לא נשברת. ישראל היא המעצמה היחידה שיכולה לעצור את ההתפשטות של איראן. זה עניין של זמן עד שאיראן תפתח במלחמה כוללת.

"ישראל צריכה להתמקד באיום הקונבנציונלי. איראן מבססת איום אמיתי ועל ישראל להיערך. על ישראל לפעול ויש לה את היכולת. לא לסמוך על אף אחד".

פאנל נוסף עסק באתגרי המשילות והביטחון האישי ביהודה ושומרון, בצפון, בדרום ובמגזר הערבי. ניצב בדימוס אהרון אקסול, תא"ל (מיל') אפי איתם, שרה העצני כהן, חנן גרינווד וטליה לנקרי עסקו ודנו באתגרי אכיפת המשילות ובדרכים לחזקה אל מול תופעות הבנייה הבלתי חוקית, דמי החסות, הצטברות כלי הנשק הבלתי חוקיים והפשיעה במגזר הערבי.

במהלך פאנל נוסף בו השתתפו בן דרור ימיני, יוסף חדאד, אביטל לייבוביץ' ודרור אידר הם דנו באיום הדה־לגיטימציה נגד מדינת ישראל, ובחנו כיצד המדינה ואזרחיה מסוגלים להתמודד בצורה יעילה מול האיום.

פאנל בנושא הדה־לגיטימציה נגד מדינת ישראל, צילום: אורן בן חקון

מדינות ערב נוספות

יו"ר תנועת "הביטחוניסטים", אמיר אביבי, אמר, בין השאר, בדברי הפתיחה: "המערכה שעליה נדבר היום הנה המערכה כנגד הדה לגיטימציה, האנטישמיות והמאבק המשפטי בישראל, מערכה שהשלכותיה הן הרבה מעבר לחרם כזה או אחר, האו"ם או האג. מיליוני יהודים ברחבי העולם נפגעים ממנה, נמצאים תחת איום ורבים מנתקים קשר עם ישראל ועם זהותם. אנחנו מאבדים מיליונים ונדרשים לעשות מעשה על מנת לחזק את אחינו באשר הם ולהמשיך במלאכת קיבוץ הגלויות.

"היא החשובה ביותר והיא גם המפתח ליכולת שלנו להתגבר על המערכות שתוארו. זו המערכה על הרוח, על צדקת הדרך שמתדלקת את הרצון על האתוס הציוני. בלי לכידות, בלי ערכים משותפים בלי חזון משותף שום מטוס ושום טנק לא יעזרו.

אמיר אביבי, צילום: אורן בן חקון

"אנו חיים כיום בפרדוקס עצום. מעולם בהיסטוריה של עם ישראל לא היינו חזקים כפי שאנו היום ולמרות זאת בכל מקום בו אני מבקר בארץ ובעולם ישנו דכדוך וחשש מהעתיד. התחזקנו מאד בחומר אך מהו חומר בלי רוח. בראייתנו הביטחוניסטים ביטחון לאומי הוא קודם כל ולפני הכל חזון לאומי, רוח ואמונה בצדקת הדרך. על כך נדבר רבות היום. ענייננו אינו רק בטכנאות ביטחונית.

"אנו הביטחוניסטים בחרנו כתנועה וארגון לעסוק בשאלה הנצחית החשובה מכולן. מהם התנאים הנדרשים להבטחת קיומנו הנצחי בארץ ישראל. אחרי אלפיים שנות גלות, רדיפות, פוגרומים ושואה בה שליש מעמנו הושמד היה מצופה שנעסוק לעומק ובאינטסיביות בשאלה זו אולם למרבה הפלא הדיון הזה אינו מתקיים באופן מעמיק ורציני. את הדבר הזה באנו לשנות".

בוועידה מתארחים כ־300 בכירים מתנועת הביטחוניסטים, מראשי הדרג המדיני והמערכת הפוליטית, בכירים ממערכת הביטחון וראשי ארגונים. המשתתפים בכנס צפויים לדון במערכה האיראנית, בהסכמי אברהם, ביחסים עם הפלשתינים, ביום שאחרי אבו מאזן, באתגרי המשילות, בביטחון האישי ועוד.

ראיונות אחד על אחד

בפאנל רביעי, ישתתפו ברוך ידיד, ח'אלד אבו טועמה, עו"ד מוריס הירש, בועז קוקיא וירון בוסקילה יבחן מה עתיד הרשות הפלשתינית ביום שאחרי אבו מאזן, ידון במעמדה של הרשות אל מול התחזקותו של חמאס ויחסי הרשות וישראל לאור ההתפתחויות בתקופה האחרונה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר