פצצות מרגמה בבתי ספר וכלי נשק בבתי נערים: סגר על הכפר טובא זנגריה בגליל

היד הקשה נגד הפשיעה במגזר הערבי: הכפר הבדואי טובא זנגריה בגליל מצוי תחת סגר נושם בעקבות התגברות הפשיעה בו, כולל כמה מקרי רצח בחודשים האחרונים וצבירת אמצעי לחימה • במבצע משותף למשטרה ולצה"ל אותרו פצצות מרגמה שהוסלקו בבתי ספר • ראש המועצה: "דרשנו מהמשטרה ומהצבא להסיר את המחסומים, אנחנו מוקיעים כל פשיעה בקרבנו" • בן גביר: "קבעתי את המלחמה בפשיעה במגזר הערבי כמשימה ראשונה במעלה"

מחסום בכניסה לטובא זנגריה.צילום: אייל מרגולין - ג'יני

הכפר הבדואי טובא זנגריה שבגליל נמצא זה כמה ימים תחת סגר נושם. כל הכניסות לכפר נחסמו, והיציאה והכניסה אל הכפר מתאפשרת רק במעבר דרך מחסומי המשטרה. הסגר הוטל לאחר שצה"ל נכנס לראשונה יחד עם המשטרה לפעילות לאיתור אמצעי לחימה בכפר. בחסות החוק, שאינו מאפשר לצבא לפעול בשטחים פרטיים ובבתי מגורים, הוא פועל רק בשטחים הפתוחים.

רמת הפשיעה בכפר עלתה בחריפות התקופה האחרונה, כשמשפחות הפשע מהכפר ממררות את חייהם של בעלי העסקים באזור הגליל העליון. בהנחיית השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הוחלט כי המחוז הצפוני במשטרה יפנה כוחות לכפר.

תושבים הכפר מתלוננים: "בגלל שתי משפחות פשע, כל תושבי הכפר סובלים".

"למה להטיל עונש קולקטיבי?"

בימים האחרונים משתרך טור מכוניות ארוך בכניסה לכפר בשעת החזרה מהעבודה, בעוד התושבים נבדקים ביציאה ובכניסה. בחודשים האחרונים אירעו בכפר כמה מקרי רצח, ולמשטרה ידוע כי יש בו אמצעי לחימה רבים, חלקם הוסלקו בבית הספר ובידי נערים בבתיהם. בהמשך לכך הוחלט במשטרה על מבצע שבמסגרתו נערכים מדי לילה חיפושים בבתי התושבים, החשודים בהסלקת אמצעי לחימה. הפעולה מעוררת, כצפוי, מורת רוח רבה בין התושבים.

חוסיין אל הייב, תושב הכפר וראש המועצה לשעבר, אומר: "זה לא יפה ולא מקובל. זה מביא לתסיסה בקרב הנוער. מי שאשם - שיבואו אליו. למה להטיל עונש קולקטיבי? אנחנו לא בשטחים. זה מעכב אנשים בדרך לעבודה. במשטרה חושבים שזה טיפול נכון. זה בכלל לא טיפול, זה עניין פוליטי - שימקדו את הטיפול באופן אינדיבידואלי במי שהם מחפשים".

וויסאם עומר, ראש מועצת טובא זנגריה, "דיברנו עם המשטרה שיסירו את המחסומים באופן מיידי. התרענו שזה מפריע, זה משהו לא שגרתי שהתרעמנו עליו מול הגורמים המתאימים והבענו את מורת רוחם של התושבים שלא מקבלים את הצורה הזאת שסוגרים את היישוב מכל הכיוונים. אני לא יודע מה מביא את המשטרה והצבא למהלך כזה. בעיית האלימות והפשיעה היא בכל המגזר הערבי. אנחנו מוקיעים את הפושעים מתוכנו, אבל המדינה צריכה להתעשת ולהגיע לאותם אנשים ולהסיר את המכשולים כדי לתת לאנשים הנורמטיביים לחיות בכבוד".

סנ"צ מירון ממן, מפקד תחנת ירדן, מסר בתגובה: "אנחנו פועלים בכפר בכל הרבדים, יחד עם הצבא. סייענו בהקמת מיזם של צהרון לשכבות הגיל השונות. אנחנו מרצים לבני נוער, ומייצרים דחיפה משמעותית כדי להראות שאנחנו לא רק המקל אלא גם הגזר. הכנסנו גורמי צבא שידברו עם התושבים על רצון להתגייס לצה"ל. מנגד, חסמנו את השבילים שיוצאים מהכפר. העמדנו ניידות בכניסה אליו.

"יש לנו תמונת מודיעין טובה, אבל התושבים חוששים לשתף איתנו פעולה. רובם מרוצים מהנוכחות שלנו. אני לא יכול לתחום בזמן כמה זה יימשך. יש סוג של סיר לחץ. אנחנו פועלים במישור המודיעיני וגם בשיתוף כל הרשויות, ובהן רשויות המס. תפסנו הרבה תחמושת ופצצות מרגמה בתוך בית ספר. צה"ל נותן לנו תמונת מצב ועוזר לנו בשטחים הפתוחים. בסופו של דבר הנוכחות שלנו טובה להם, כשהם לא סובלים מאירועי ירי בלילה".

כוחות המשטרה במהלך חיפוש אמל"ח ליד טובא זנגריה, צילום: אייל מרגולין - ג'יני

אכיפה נוקשה וללא פשרות

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אמר במהלך סיור בצפון: "בימים האחרונים המשטרה עושה עבודה טובה מאוד בטובא, כחלק מהמדיניות שלנו לאכיפה נוקשה וללא פשרות, להחזרת המשילות ולחיזוק הריבונות בכל מקום. זה מודל טוב של המשטרה, שמחזקת את האכיפה בלי רעש וצלצולים, מציבה בטונדות, מחסומים, מתגברת את השוטרים ומבצעת בדיקות.

"המדיניות שלנו ברורה: אכיפה בכל מקום וכלפי כל אחד. לא נאפשר אלימות, לא נאפשר פרוטקשן, לא נאפשר שאיש הישר בעיניו יעשה. מדינת ישראל היא מדינת חוק, ואנחנו נאכוף את החוק. בשנים האחרונות הפשיעה באזורים הללו עולה והתושבים בצפון ובדרום סובלים מבעיות פשיעה קשות, ולכן קבעתי את המלחמה בפשיעה הזו כמשימה ראשונה במעלה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר