אחרי שהורשע בעבירות מין - הרב ברלנד צפוי להוביל אירוע הדלקה במירון

בניגוד לתקנות של המשרד לשירותי דת, ראש קהילת "שובו בנים" צפוי להופיע ברשימת מדליקי המדורות • "כיצד ייתכן שאדם כזה יקבל במה ציבורית?" • במשרד למסורת ישראל אומרים: "לא שוללים השתתפותו, אך זהות המדליקים לא ידועה"

הרב ברלנד בבית משפט השלום בירושלים , צילום: אורן בן חקון

כמדי שנה, מתקיימת במירון הילולת ל"ג בעומר המסורתית, שהפכה לאירוע הדתי הגדול בישראל. אלא שהשנה צפוי עבריין המין אליעזר ברלנד לקחת חלק באירוע - ובכך לרמוס את כבודן של המתלוננות ושל תקנות המשרד לשירותי דת.

לאורך האירוע כ־20 אדמו"רים ורבנים חשובים מדליקים מדורות עם אלפי תלמידים ומאמינים. מדובר ברשימה קבועה של חסידיות וקהילות מובילות במגזר החרדי. בשנים האחרונות פנו ארגונים שונים, ובהם שדולת הנשים וארגון "בצלמו", לגורמים שונים בדרישה למנוע את השתתפותו של הרב ברלנד בהדלקה המסורתית.

"כיצד ייתכן שאדם אשר הורשע בעבירות מין חמורות ביותר יקבל במה ממלכתית ציבורית?" תהו. בעקבות הביקורת והסערה הציבורית, הוציא המשרד לשירותי דת נוהל הדלקות לאירוע, ובסעיף 3 נכתב: "לא תינתן זכות הדלקה לגוף אשר הורשע בעבירה שמפאת חומרתה או נסיבותיה אין הוא ראוי לערוך הדלקה, וטרם חלפו שבע שנים ממועד ההרשעה".

הרב אליעזר ברלנד, צילום: אורן בן חקון

ביוני 2021 הודה הרב ברלנד בעבירות של קבלת דבר במרמה, עושק, ניסיון לאיום, ובעבירות מס בהיקף של עשרות מיליוני שקלים. הוא נידון ל־18 חודשי מאסר, אך שוחרר בינואר 2021.

השתתפות ברלנד - "כמו לתקוע אצבע בעין"

בחודש פברואר האחרון פורסם כי ח"כ מאיר פרוש התפטר מניהול המשרד לענייני מסורת וירושלים. בחודש מארס חזר פרוש מהחלטתו, לאחר שהממשלה אישרה שסמכויות הפקת אירועי ההילולה במירון תהיינה בידיו ובידי הפרויקטור שמונה מטעמו - יוסי דייטש.

במסיבת עיתונאים שהציגה את מתווה ההילולה דייטש נשמע אומר כי "יש שיתוף פעולה עם כל בעלי ההדלקות - הרב עמאר, הרב הרוש ו'שובו בנים'". כלומר, מדבריו עולה כי על אף תקנת המשרד, הפקת האירוע תאפשר לרב ברלנד לקיים את ההדלקה עם חסידיו ובכך "לתקוע אצבע בעין" לנפגעות הרבות. במענה לשאלת הכתבים "מה יקרה אם יהיה בלאגן במירון?", ענה דייטש כי "תמיד יהיו אנשים שאין להם שמץ של מושג מה זו ערבות הדדית".

מאיר פרוש, צילום: אורן בן חקון

לפי פרסומים שונים, השר לענייני ירושלים ומסורת פרוש, והפרויקטור דייטש, מקורבים לכאורה לברלנד. דייטש פעל לכאורה לטובת אישור של העירייה והמשטרה להפעלת סוכת ברלנד. על פי פרסום אחר, ברלנד הורה להצביע עבור דייטש לראשות העיר. בהקלטה שנחשפה בעבר בערוץ 12 נשמעה שיחה שניהלו ליצמן ופרוש עם מקורבי ברלנד על חזרתו ללב הציבור. השר לענייני ירושלים גם צולם חולק כבוד לברלנד בחתונת נינו.

"קשר ארוך שנים להילולה. זכאים על פי דין"

מטעם דייטש נמסר: "קהילות וחסידויות שלהן קשר ייחודי ארוך שנים להילולה המתקיימת במירון זכאיות לקבל היתרים מיוחדים לטובת הדלקה בהר - בהתאם להמלצת ועדת החקירה לענייני מירון והחלטות משפטיות. לקהילת 'שובו בנים' מסורת הדלקה זה עשרות שנים והיא זכאית לכך על פי דין, בדומה לקהילות אחרות".

בפנייתנו למשרד למסורת ישראל האחראי לאירועי מירון לא נשללה השתתפות ברלנד. לטענתם, זהות המדליקים עדיין אינה ידועה וכי כאשר יידרשו לכך יבדקו ברמה החוקית כיצד לנהוג. זאת תשובה תמוהה המעלה סימני שאלה בשל התאריך הקרב של ההילולה, ובשל העובדה שהדובר היה אמור לשלול על הסף את השתתפותו של הרב ברלנד בהתאם לתקנת משרד הדתות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר