ניצחון מאוחר: שורדת שואה בת 100 הוכרה כלוחמת בנאצים

לפני 8 שנים ביקשה לידיה הכרה בחלקה במלחה"ע השנייה כדי לקבל קצבה חודשית, ונדחתה בטענה ל"השלכות רוחב תקציביות" • ביהמ"ש פסק: היא תוכר - ורטרואקטיבית

"נלחמתי עד 1945". לידיה בנימוביץ'

תזמון מופלא: במשך שמונה שנים חוותה לידיה, שורדת שואה בת 100, התעלמות מוחלטת מבקשתה להכיר בה כלוחמת בנאצים, וכשהרשות לזכויות ניצולי השואה כבר הואילה להשיב - היא סירבה לבקשתה ותלתה זאת ב"השלכות רוחב תקציביות". בעיתוי שאין לתארו אלא כגורלי - ימים ספורים לפני יום השואה שחל היום - פסק בית המשפט כי את "קצבת הלוחמים" תקבל לידיה לא רק מהיום, אלא גם על שמונה השנים האבודות.

לידיה בונימוביץ', שנולדה ב־1922 באוקראינה, גויסה במלחמת העולם השנייה לצבא האדום ושירתה בתיקון ובשיקום מסילות ברזל שנפגעו מהפצצות הגרמנים. היא אף נפצעה ברגלה מרסיסים שהותירו בה צלקות, ובתום המלחמה קיבלה מדליות ועיטור כבוד על לחימתה באומץ נגד הנאצים.

ובדי כפייה יהודים מגטו ביליאסטוק לצד חיילים נאצים, צילום: ארכיון יד ושם

לפני כ־20 שנה עלתה לידיה ארצה, אך במשך כ־12 שנים קיבלה רק קצבה שנתית, מאחר שעלתה לאחר 1953. כדי לקבל קצבה חודשית ולא רק מענק חד־שנתי, היא פנתה ב־2015 אל הרשות לזכויות ניצולי השואה וביקשה להכיר בה כלוחמת בנאצים.

בבקשתה ציינה לידיה את שירותה בצבא האדום ואת חלקה בלחימה נגד הנאצים. "הכריחו אותי ב־1942 ללכת לארמייה, ושם נלחמתי עד 1945", הצהירה, אך כאמור - לא זכתה להתייחסות מטעם הרשות.

"זכתה להתעלמות"

לפני כשנה, בעקבות פניית ארגון הווטרנים בישראל, החלה עו"ד ליאת ויצמן־ביטון מהסיוע המשפטי במשרד המשפטים לייצג את לידיה, וביקשה בשמה הכרה רטרואקטיבית בה כלוחמת בנאצים, מיום שהוגשה בקשתה הראשונה ב־2015.

אך ברשות לזכויות ניצולי השואה דחו את הבקשה בטענות שונות, ובהן "השלכות רוחב תקציביות". לפיכך ערערה עו"ד ויצמן־ביטון לביהמ"ש, בטענה ש"לא נעשה מספיק כדי ליידע את לידיה על זכויותיה, ואף אמירתה כי לחמה בנאצים זכתה להתעלמות".

במשרד המשפטים סייעו לניצולת השואה. בניין המשרד, צילום: אורן בן חקון

בשבוע שעבר קיבל ביהמ"ש את הערעור במלואו, וקבע: "טענת המדינה בדבר השלכות רוחב תקציביות לא הוכחה בפנינו עובדתית, וקיים ספק רב בדבר תוקפה".

בתוך כך, הודגש בפסק הדין: "בנסיבות חלוף הזמן, פחת מאוד שיעורם של הלוחמים בנאצים - ולא כל שכן במקרה ספציפי כל כך, שבו חברו יחד פנייה לפי חוק, לאחר שציינה (המבקשת, א"כ) שירות צבאי יחד עם הפרת חובת היידוע".

עו"ד שרי ורדי, מנהלת תחום ייצוג שורדי שואה בסיוע המשפטי, בירכה על ההחלטה: "חשוב שכל מי שלחמו בנאצים ושירתו בצבא או היו פרטיזנים יידעו שמגיעות להם זכויות והטבות נלוות, והם מוזמנים לפנות אלינו לייצוג משפטי ללא עלות.

"רבים מהם מקבלים קצבה שנתית בלבד, ובעזרת ההכרה בהם כלוחמים הם יהיו זכאים להטבות ולקצבה חודשית - וייתכן שאף לתשלום רטרואקטיבי, כמו במקרה הזה".

נלחמים על הסיוע

חשוב לזכור כי ניצולי שואה רבים וכאלו שלחמו בנאצים עדיין לא מממשים את כל הזכויות המגיעות להם, ובסיוע המשפטי במשרד המשפטים פועלים רבות כדי לממש את זכויותיהם בהליכים שונים.

"חשוב שכל מי שלחמו בנאצים ושירתו בצבא או היו פרטיזנים יידעו שמגיעות להם זכויות והטבות נלוות, והם מוזמנים לפנות למשרד המשפטים לייצוג משפטי ללא עלות"

ב־2022 נפתחו כ־2,400 תיקים של ניצולי שואה שביקשו עזרה במימוש זכויותיהם, בהם מאות שורדי המצור על לנינגרד שהוכרו לראשונה כשורדי שואה והחלו לקבל קצבה חודשית.

במקביל, במהלך השנתיים האחרונות המשיך הסיוע המשפטי לפעול למימוש זכויות וייצוג משפטי לניצולי שואה שהצטרפו לפרטיזנים ולמי שלחמו בנאצים, בדומה ללידיה, הכרה שתזכה אותם בקצבה חודשית.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר