"סגירת המעגל מרגשת מאוד": הפגישה בין ניצולת השואה לקצינים שהנציחו את סיפורה

הקצינים הצעירים, במהלך הכשרתם, בנו צ׳אט ייחודי בטכנולוגית בינה מלאכותית, המאפשר למשתמש לשמוע את סיפורה של טובה פדר ולנהל עם איתה דיאלוג • במהלך המפגש, טובה סיפרה את סיפורה האישי והודתה לקצינים על היוזמה המבורכת • "מרגש אותי לדעת שבימים אלו כאשר זיכרון השואה עלול להעלם גם כי השורדים האחרונים אינם רבים, קמו מספר צוערים, והקדישו מזמנם לפיתוח טכנולוגיה על מנת שימור זיכרון השואה", אמרה טובה בסיומו של המפגש

הקצינים עם טובה ניצולת השואה, צילום: דובר צה"ל

בערב יום הזיכרון לשואה ולגבורה, התארחו קבוצת קצינים צעירים מאגף המודיעין, בביתה של שורדת השואה טובה פדר, לסגירת מעגל מרגשת. הקצינים הצעירים, במהלך הכשרתם, בנו צ׳אט ייחודי בטכנולוגית בינה מלאכותית, המאפשר למשתמש לשמוע את סיפורה ולנהל עם טובה דיאלוג. הערב, שמעו הקצינים בזיכרון בסלון מיוחד את סיפורה של טובה, וזאת הפעם הראשונה שנפגשו פנים אל פנים. במהלך המפגש, טובה סיפרה את סיפורה האישי והודתה לקצינים על היוזמה המבורכת.

"במהלך קורס קציני המודיעין בבסיס ההדרכה של אגף המודיעין, למדנו תכנים רבים הקשורים להיסטוריה ולעבר של העם שלנו. לכן כשהתבקשנו לחשוב על פרויקטים למען הקהילה נושא שהיה לנו חשוב מאוד לקדם הוא שימור זיכרון השואה. אנחנו שמחים שניתנה לנו הזכות לעסוק בפרויקט כה משמעותי. על מנת להצליח, פנינו לעמותת חסדי נעמי ובשיתוף פעולה איתם וביחד עם אנשים מוכשרים יצרנו פלטפורמה מדהימה שמחברת את זיכרון השואה והגבורה לטכנולוגיות הכי חדשות שיש", אמרו הקצינים.

לא ידע שהיא יהודייה. אייכמן בתאו בכלא הישראלי, צילום: MILLI JOHN

המלחמה התחילה כשטובה הייתה רק בת ארבע. על סיפורי ילדותה הרדופה אפשר לכתוב ספר, אך זיכרון נדיר במיוחד הוא מהרגע בו טובה שהתה לצידו של הצורר הנאצי אייכמן.

טובה וילדה נוספת, שנרצחה בזוועות אחרות - התחפשו לבנותיו של קצין נאצי שמת במלחמה, ובליווי יהודיה דוברת גרמנית שוטפת שהתחזתה לאימם האלמנה, הם עלו לרכבת להונגריה, אשר הייתה מלאה בקצינים נאצים על מנת להשמיד את היהודים שנמצאו ביעד. היהודייה איתה עלו לרכבת שגעה את הקצינים בגרמנית, בזמן שהילדות הונחו מראש להישאר דוממות ולהעמיד פני ישנות. הקצינים הנאצים וביניהם אייכמן, התייחסו באדיבות ליתומות הגרמניות האומללות ואייכמן אף ליטף את פניה של טובה, כשהוא כמובן אינו מודע לכך כי הן יהודיות המשתייכות לגזע אותו הוא רוצה להשמיד.

סג"ם א' אמר במהלך המפגש: "אני שמח שיכלנו כצוות לתרום מיכולותינו הטכנולוגיות לשימור והנגשת זכרון השואה. קיבלנו תגובות חיוביות, בעיקר מצעירים שלומדים כך בצורה פעילה וחוויתית על בסיס סיפורה האישי של טובה. מרגש לפגוש אותה ולשמוע ממנה את סיפורה".

"אני מתרגשת מהעובדה שסיפור החיים שלי ושל משפחתי שרובם כבר אינם איתנו, יישאר לעד". טובה פדר, צילום: יהושע יוסף

מובילת הפרויקט המרגש סג"ם ט': "אנחנו מאוד מתרגשים להיפגש עם טובה במיוחד בערב יום השואה. עבדנו ללא הפסקה בחודשים האחרונים על האפליקציה ואת הסיפור של טובה למדנו דרך טקסט ודרך האפליקצייה עצמה. זה עוצמתי מאוד עבורנו להיפגש איתה פנים אל פנים בטח בערב יום השואה ולשמוע את הסיפור שלה ממקור ראשון, המפגש הזה הוא סוג של סגירת מעגל מרגשת שציפינו לה מאוד".

טובה הודתה לקצינים ומסרה: "מרגש אותי לדעת שבימים אלו כאשר זיכרון השואה עלול להעלם גם כי השורדים האחרונים אינם רבים, וגם כי מכחישי השואה מתרבים, קמו מספר צוערים, והקדישו מזמנם לפיתוח טכנולוגיה על מנת שימור זיכרון השואה. הטכנולוגיה העכשווית של בינה מלאכותית מאפשרת לדור הצעיר להתקרב בלחיצת מקלדת לדור שכמעט נכחד, לדור שהשפה איתו היא כמעט שפה שונה, לדור שהזכרונות שלו כואבים ודרך המחשב ניתן להיכלם אולי ביתר קלות. אני מתרגשת מהעובדה שסיפור החיים שלי ושל משפחתי שרובם כבר אינם איתנו, יישאר לעד ואני מודה לקצינים החדשים של אגף המודיעין על שהם מאפשרים לי, למשפחתי, לעם שלנו עוד נשימות אויר, למרות הכל! כנראה שהמושג עם ישראל חי הוא האמת".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר