בגיל 101: חתן פרס ישראל גילה את השיטה לחיים מאושרים

פרופ׳ צבי (הרולד) שיפרין. מראשוני חוקרי מזרח אסיה בישראל, חגג את יום הולדתו במגדלי הים התיכון עם הדיירים והמשפחה הקרובה • בזמן החגיגות, סיפר כי עבורו הדבר החשוב ביותר שניתן לעשות בחייו של אדם הוא להעמיק את הידע, להמשיך ולצבור ממנו ככל הניתן, ומתוך כך לפתח את כוחנו

פרופ׳ צבי (הרולד) שיפרין, צילום: גלעד קוולרצ'יק

עם עוגה, בני משפחה וריקודים: הדיירים במגדלי הים התיכון חגגו לחבריהם יום הולדת 100 פלוס כאות הוקרה על חיים מלאי שמחה ומחווה לאריכות ימים. האירוע התקיים בפאב שהקימו הדיירים בבית בכפר סבא אליו הוזמנו משפחות הדיירים.

במסגרת האירוע המרגש חגג חתן פרס ישראל לשנת 2015, פרופ׳ צבי (הרולד) שיפרין. צבי בן ה-101 הוא מראשוני חוקרי מזרח אסיה בישראל, מומחה בעל שם עולמי להיסטוריה של סין המודרנית ומייסדיי החוג ללימודי מזרח אסיה באוניברסיטה העברית. "נולדתי בארצות הברית ועליתי לארץ בשנת 1948 במסגרת מח"ל" סיפר ל"ישראל היום".

שיפרין. שנת 1935, צילום: אלבום פרטי

צבי בעל תואר ראשון ושני מאוניברסיטת ברקלי בקליפורניה ותואר דוקטור מהאוניברסיטה העברית, היה הראשון שלימד באוניברסיטה העברית קורסים בנושאי סין ומזרח אסיה עוד משנת 1958 - "בשנים האלו לימודי שפה והיסטוריה של ארצות מזרח אסיה נתפסו כידע משונה ואזוטרי לחלוטין, ובכל זאת פעלתי להקמת החוג הראשון בארץ ללימודי מזרח אסיה (שנקרא אז החוג ללימודי סין ויפן)".

עם השנים פרופ' שפרין הפך למומחה בעל שם עולמי בכל הנוגע לתקופת עלייתה של סין המודרנית (1840-1949) ולמהפכת 1911 ששמה קץ לסין הקיסרית. ספריו העוסקים בדמותו של סון יאט-סן (1866-1925), אבי הרפובליקה הסינית, הפכו לקלאסיקה ונמנים עם ספרי היסוד של הסינולוגיה העולמית. על ספרו הראשון, "סון יאט-סן ומקורות המהפכה הסינית" זכה בעיטור ע"ש גוהן ק. פיירבאנק מטעם החברה ההיסטורית האמריקנית - "זה אחד מהפרסים החשובים ביותר שקיבלתי ואני גאה על כך מאוד", משתף במבט לאחור.

חגיגות יום הולדת 100, צילום: גלעד קוולרצ'יק

הספר תורגם לסינית (בסין ובטאיואן), ויצא במהדורה מחודשת בהוצאת אוניברסיטת קליפורניה בשנת 2010, ערב יובל המאה למהפכת 1911. באותה שנה יצאה גם בסין הוצאה מחודשת של כתביו המרכזיים תחת הכותרת 'סון יאט-סן והמהפכה הסינית'. על כך זכה בפרס נוסף - "בשנת 2010 הספרייה הלאומית הסינית בחרה בי לאחד מ'מאה הסינולוגים הגדולים ביותר בכל הזמנים'. הפרס הזה הוא משמעותי מאוד בעייני והעניק לי הרבה כבוד על העשייה שלי במרוצת השנים" שיתף.

כיום מתגורר צבי במגדלי הים התיכון בכפר סבא, יש לו שתי בנות, שני נכדים ושישה נינים. כששאלנו אותו מה הטיפ שלו לחיים מאושרים הוא ענה בפשטות: "להתעניין, לקרוא ולדבר". עבורו הדבר החשוב ביותר שניתן לעשות בחייו של אדם הוא להעמיק את הידע, להמשיך ולצבור ממנו ככל הניתן, ומתוך כך לפתח את כוחנו.

הדיירים במגדלי הים התיכון, צילום: גלעד קוולרצ'יק

בין החוגגים הנוספים שהשתתפו היו ארנסט בויקובסקי שיציין השבוע את יום הולדתו ה-102, כאשר במהלך החגיגות  רקד יחד עם ברכה, דיירת ומנהלת הפאב במגדלי הים התיכון שבכפר סבא, והציג "מובים" מפתיעים במיוחד. חוגג נוסף היה כרתיאל קליין, שורד שואה שחגג גם הוא  השבוע את יום הולדתו ה-102. כרתיאל עלה לישראל בשנת 1948 מפולין, דרך קפריסין, ועבד כמנהל מפעל לטקסטיל שסיפק לצה"ל אהלים, מדים ואפודות מגן. כרתיאל הקים משפחה נהדרת, יש לו שני ילדים, ארבעה נכדות ו-11 נינות ונינים.

צבי נאגל, שיחגוג באפריל 100 עגול, ציין גם הוא את יום הולדתו במסגרת החגיגות בדיור המוגן. נאגל הוא מאחרוני הלוחמים בשורת הבריגדה היהודית על אדמת איטליה במלחמת העולם השנייה, וכן היה מפקד יחידת הלוחמה האלקטרונית בצה"ל במהלך מלחמת יום הכיפורים.

חוגגת נוספת הינה אביבה מאירי בת ה-100 שבילתה את ילדותה בבתיהם של חיים נחמן ביאליק ושאול טשרנחובסקי שהיו חברים של אביה. עוד השתתפו בחגיגות – מרים ורשבסקי שתציין בחודש מאי 103 שנים, וחנה פוצינגר שתחגוג בסוף 2023 את יום הולדתה ה-103.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר