האגודה למען הלהט"ב: שיא במספר הדיווחים על מקרי האלימות והשנאה נגד הקהילה

מקרי האלימות והשנאה נגד לסביות, הומואים, טרנסג'נדרים וביסקסואלים, הגיעו בשנה החולפת ל-3309 מקרים • בין היתר מפנים באגודה אצבע מאשימה כלפי ח"כ אבי מעוז וארגון "בוחרים במשפחה"

עלייה במקרי אלימות נגד הקהילה. המצעד בירושלים, ארכיון, צילום: נעמה שטרן

האגודה למען הלהט"ב מדווחת על עלייה במקרי אלימות ושנאה נגד חברי הקהילה הגאה לאחר הקמת הממשלה.

מדובר בשיא במספר הדיווחים על מקרי האלימות והשנאה נגד לסביות, הומואים, טרנסג'נדרים וביסקסואלים, שהגיע בשנה החולפת ל-3309 מקרים, כך עולה מדו"ח הלהט"בופוביה של האגודה למען הלהט"ב. על פי הנתונים, כ- 25% מכלל הדיווחים על להט"בופוביה ארעו בחודשים נובמבר ודצמבר, לאחר הבחירות ולקראת הקמת הממשלה החדשה.

מצעד הגאווה בבאר שבע, ארכיון, צילום: דודו גרינשפן

הדו"ח מתייחס לדיווחי הלהט"בופוביה שהתקבלו בשנת 2022 במרכז הדיווח באגודה ובארגוני הקהילה. בשנה החולפת נרשמה עלייה של 11% במספר הדיווחים של חברי הקהילה הגאה על פגיעות להט"בופוביות (3309), זאת בהשוואה לשנת 2021 בה דווחו 2971 מקרים. עלייה זו מצטרפת לדפוס של עלייה נמשכת בכמות הדיווחים בשנים האחרונות. כמו כן, נרשמה עלייה בדיווחים על מקרי להט"בופוביה במרחב הציבורי ובדיווחים על אפליה בבתי עסק.

כך למשל, הדו"ח מצביע על עלייה של פי 5 במקרי הלהט"בופוביה שהתרחשו במרחב הציבורי. בשנת 2022 כ-35% מבין הפגיעות המדווחות שהתרחשו במרחב פיזי, התרחשו במרחב הציבורי הכללי כמו ברחוב, בשכונה, במרחבי פנאי ובילוי, בתחבורה ציבורית זאת לעומת 7% של פגיעות במרחב הציבורי שדווחו בשנת 2021. על פי אנשי האגודה, הפגיעות אלה הן תוצר של פעילות מאורגנת של גורמים קיצוניים, העוינים במובהק ובמוצהר את קהילת הלהט"ב.

"חווים יותר אלימות". צועדים במצפה רמון, ארכיון, צילום: דודו גרינשפן

נוסף על כך, נרשמה 8% מהדיווחים שהתקבלו במרכז הדיווח מתעדים אירועים של אפליה נגד להט"ב בקבלת שירותים בבתי עסק. מדובר בעלייה של פי 8 לעומת שנת 2021 בה שיעור הדיווחים באפליה בבתי עסק עמד על 1%. אל מרכז הדיווח הגיעו דיווחים בהם בעלי עסקים שסירבו למכור לחברי הקהילה מוצר וכן על משרדים ממשלתיים שסירבו להכיר בזוגיות שלהם. לטענת האגודה למען הלהט"ב העלייה נוצרה בעקבות "חוק האפליה" שנמצא בהסכמים הקואליציוניים בין מפלגות הממשלה וכן בהתבטאויות של ח"כ רוטמן והשרה סטורק שתמכו בה.

שיעורי הדיווחים מאזור תל אביב וגוש דן על אפליה ופגיעה בבתי עסק, הם הגבוהים ביותר (51%) ומהווים כמחצית מכלל הדיווחים על אפליה בקבלת שירותים. מנתוני הדו"ח עולה שדווקא באזור זה שנתפס תודעתית כמרחב סובלני ומכיל יותר עבור הקהילה הלהט"בית, קיימים לא מעט מקרים של אפליה ופגיעה.

מפנים אצבע מאשימה כלפיו. אבי מעוז, צילום: אורן בן חקון

בין היתר מפנים באגודה אצבע מאשימה כלפי ח"כ אבי מעוז וארגון "בוחרים במשפחה". הדו"ח נכתב בשיתוף המכון הישראלי לחקר מגדר ולהט״ב בראשות ד"ר סיגל גולדין. לדברי יו"ר האגודה למען הלהט"ב הילה פאר: "רוח המפקד נושבת ברחובות ונותנת אותיותיה על כל אחד ואחת מאיתנו. הדוח מראה באופן ברור את ההשפעות ההרסניות של המדיניות, השיח הפוליטי שטוף השנאה וההתבטאויות האלימות על המציאות היומיומית של חברי וחברות הקהילה הגאה. העלייה של אישי ציבור להט"בופובים בתוך ומחוץ לממשלה, תוך ריסוק מערכת המשפט והדמוקרטיה, מחייבת אותנו לעמוד על המשמר כדי להגן על זכויות קיימות שנאבקנו רבות להשגתן, וגם לפעול להשגת אלה שטרם זכינו בהן. אנו לא ניסוג אחור, לא נחזור לארון, לא נסתתר ולא נתנצל".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר