דו"ח חמור חושף: אפליה קשה בהעסקה ביהודה ושומרון

בהסתדרות הלאומית חושפים כיצד עובדי הסגל המנהלי באוניברסיטת אריאל מופלים בתנאי העסקתם • הסיבה: האוניברסיטה ממוקמת ביהודה ושומרון לעומת שאר האוניברסיטאות • בד בבד, דרשו להסדיר את השכר והתנאים של עובדי הסגל המנהלי: "האפליה פוגעת בגיוון ובחוסן האקדמי"

יהודה ושומרון, צילום: מירי צחי

דו"ח חמור של ההסתדרות הלאומית חושף כיצד עובדי הסגל המנהלי באוניברסיטת אריאל מופלים בתנאי העסקתם. האפליה, מאשימים בהסתדרות הלאומית, נובעת בין היתר בשל מיקום האוניברסיטה ביהודה ושומרון.

"בדצמבר 2012 הפך המרכז האוניברסיטאי אריאל בשומרון לאוניברסיטה. החלטה זו לוותה בהתנגדות מתמשכת מצד גורמים אקדמיים בשל טעמים תקציביים, אידיאולוגיים ואחרים", נכתב בדו"ח.

"ההתנגדות לא נותרה רק בדלת אמותיהם של ראשי האוניברסיטאות אלא באה לידי ביטוי גם באפליה ממסדית ותקציבית". בהסתדרות הלאומית קובלים כי גם היום, לאחר סכסוכי עבודה חוזרים מנשנים, הפער הדרמטי בין המשכורות של עובדי אוניברסיטת אריאל אל מול יתר האוניברסיטאות בארץ נותר בעינו. "נציגות העובדים איתנה בדעתה לשים קץ לאפליה הזו, ומדגישה כי במקרה הזה אין מדובר 'רק' בפגיעה בפרנסתם ובזכות לשוויון, אלא גם בנזקים מהותיים לאוניברסיטה וכן להתיישבות ולחוסן באזור".

אוניברסיטת אריאל // צילום: יהושע יוסף,

בדו"ח מציינים אנשי ההסתדרות הלאומית כי ב-2020 עמד השכר הממוצע בקרב הסגל המנהלי בכל האוניברסיטאות על 15.5 אלף שקלים, בעוד באוני' אריאל עמד השכר הממוצע על 10 אלף בלבד, ובקרב עובדי הסגל המנהלי המאוגדים בהסכם הקיבוצי השכר הממוצע עמד על 8.200 שקלים. "גם בשאר הפרמטרים עובדי הסגל המנהלי באוני' אריאל מופלים לרעה – דירוג השכר, עדכון שכר, תוספת ותק, שעות נוספות, פנסיה, קרנות השתלמות, ביגוד, חופשה וסדרי עבודה".

גם ביחס המשרות לכל 1,000 סטודנטים – באריאל הינו 37.9 לעומת 58.4 בכל האוניברסיטאות האחרות, דבר שיוצר שחיקה ועומס בקרב העובדים. דבר נוסף שבו מופלית האוניברסיטה הינו פער בין מספר הסטודנטים שלומדים במוסד לעומת המכסות המוקצות לו.

סטודנטים נבחנים // צילום אילוסטרציה: Gettyimages,

בהסתדרות הלאומית מאשימים כי לא מדובר רק בבעיה של אפליה במוסד לימודים, אלא גם בפגיעה קשה בפריפריה. "אוניברסיטת אריאל היא המעסיק הגדול והמשמעותי ביותר בשומרון. מדובר באקו סיסטם שלם שמזין את כלל תושבי האזור. לפגיעה במוסד זה יש ותהינה משמעויות קשות על ההתיישבות".

האוניברסיטה סובלת גם היום מ"תפיסה מקפחת, תוך אנטיגוניזם וחרמות מגורמים מסויימים נגדה. החרם הוא צולב, מבחוץ ומבפנים, ועל זה מתווספת אפליה ממסדית ותקציבית", נכתב בדו"ח. "הנזק לאוניברסיטה מקרין על כל מכלול ההיבטים המחקריים, המקצועיים והתפעולים, על בריחת מוחות, ועלול ליצור נחיתות אל מול המסד האקדמיה והתעשייה".

"האפליה הפסולה כנגד האוניברסיטה הינה בבחינת פגיעה בזכויות החוקתיות של תלמידיה ועובדיה, כאפליה על יסוד קבוצה. ערכיה המכוננים של מדינת ישראל, כפי שהונחו במגילת העצמאות, התבססו על שלילת האפליה והחתירה לשוויון בפני החוק בין כל אזרחי המדינה, כאשר עם השנים, הלך והתבסס השוויון כעיקרון חוקתי במשפט הישראלי.

"עילות האפליה כנגד אוניברסיטת אריאל הן בעיקר מטעמי הפוזיציה הפוליטית או מתוך האינטרסנטיות להדרתה ממוקדי כוח וכסף. יחד עם זאת, האפליה מטעם אגף השכר, כזרוע שלטונית, היא חמורה במיוחד, שכן שכר עובדי אוניברסיטה זו איננו סוגיה הכרוכה בפרשנות או נתונה לשיקול דעת, אלא דורשת יישום שוויוני של תקצוב קבוצה זו על פי המדיניות, ההסכמים והנוהג השגורים זה מכבר ביחס למוסדות הציבוריים האחרים באות קטגוריה".

בהסתדרות הלאומית דורשים להסדיר מייד את השכר והתנאים של עובדי הסגל המנהלי של אוני' אריאל, תוך השוואתם לשאר האוניברסיטאות. "האפליה המתמשכת כנגד אוניברסיטת אריאל ועובדיה איננה חוקתית ואיננה מוסרית, היא פוגעת בגיוון ובחוסן האקדמי, בסטודנטים ובזכויות העובדים, מחלישה את ההתיישבות, מביאה לקריסה תעסוקתית של המעסיק הגדול ביותר ביהודה ושומרון, ומנוגדת בתכלית לערכי המדינה ולמעשה הציוני", הם מסכמים.

חמדה חדי, יו"ר ועד עובדי אוניברסיטת אריאל אמרה כי: "הגיעו מים עד נפש לא יעלה על הדעת שעובדי האונברסיטה יופלו לרעה שוב ושוב. אריאל הפכה להיות אוניברסיטה לפני למעלה מעשור אך תנאי העובדים נשארו כשהיו. אנו מקווים כי דו"ח האפליה והנתונים הקשים העולים מתוכו יגרמו לראשי המדינה להתעורר. די לאפליה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר