כשהאדמה תרעד: צרכו מידע ממקורות אמינים

הדרך להתמודד עם לחץ ופאניקה היא לצרוך מידע ממקורות אמינים - ולא ממקורות עלומים, שמנגנים על מיתרי הפחד שלכם

רעידת האדמה בטורקיה, צילום: אי.פי

מניין הקורבנות הרב בטורקיה ובסוריה, והתמונות משם, המלוות בסיפורים קורעי לב, הם הסיוט הגדול ביותר של כל מדינה: מספר הרוגים ופצועים גבוה, אי־ודאות ופאניקה ציבוריות, נזק לתשתיות, אתגרים בעבודת החילוץ והבנה מדאיגה כי השיקום יימשך שנים.

רבים תהו אתמול אם זה יכול לקרות גם לנו, וחשוב להבין שרעידת אדמה בישראל אינה עוד תרחיש בלהות תיאורטי. היא עניין של זמן, וכשתקרה מספר התחומים שעימם תתמודד המדינה יהיה אדיר - וההסברה הישראלית תשחק תפקיד מרכזי.

הריסות באדנה, טורקיה, צילום: איי.פי

מספר הסוגיות שיגיעו לפתח ההסברה יהיה בלתי נגמר. היא תעסוק רבות בהצלת חיים, אבל גם בניהול השגרה ובהעברת הנחיות להבטחת רציפות התפקוד של המשק. ליווי הסברתי של פעולות בשטח, הזרמת מידע שוטף לאזרחים ולתקשורת, וגם תיאום ציפיות עם הציבור - כל אלו יהיו מנת חלקה. עכשיו, כשאנחנו עוד לפני, נכון להאיר שלושה אתגרים מרכזיים להסברה הישראלית, ולהתכונן בהתאם:

הראשון הוא הצורך בתיאום עבודה של גופי ההסברה. בישראל יש המון דוברים וגופים שעוסקים בתיווך מידע לציבור ובעיצוב הנרטיב הלאומי. ברעידת האדמה הציבור ישמע מרבים מהם בו־בזמן. התיאום ביניהם הוא מלאכה מאתגרת אך הכרחית, וחיוני שיהיה מסר אחיד.

ההריסות בטורקיה, צילום: אי.פי

זה הבסיס להסברה ברורה, מהירה ואמינה שלא תייפה את המציאות, אלא תיתן כלים להתמודדות איתה. גופים כמו משטרת ישראל, פיקוד העורף, רח"ל (רשות חירום לאומית) ועוד עשרות ארגונים נערכים כבר תקופה להבטחת אותה "אחידות נרטיבית", יחד עם מטה ההסברה הלאומי, שאמון על יצירת התיאום ההסברתי. מה שאירע אתמול הוא דגל אדום המחייב להגביר את ההכנות.

האתגר השני הוא פייק ניוז, שממנו אנו סובלים לרוב בהקשרים הביטחוניים, אבל גם פה צפויים גורמים שונים - חלקם בתמימות, חלקם במזיד - להפיץ מידע שתוצאתו הגברת הלחץ והפאניקה הציבוריים.

הדרך להתמודד עם זה היא צריכת מידע ממקורות אמינים. הורידו את אפליקציית פיקוד העורף, עקבו אחר ערוצי המשטרה ברשתות החברתיות, מקמו את "פורטל החירום הלאומי" במועדפים שלכם. כשהאדמה תרעד, צרכו מידע מהם, ולא ממקורות עלומים שמנגנים על מיתרי הפחד שלכם. זה יקל את עבודת גופי ההסברה ועליכם.

הציפייה שכל אפליקציה ורשת סלולרית יעבדו היא אולי גבוהה מדי, מה שמוביל לאתגר השלישי: יציבות מערכות התקשורת.

במקרה קיצון לא תמיד אפשר לסמוך על יישומי ההודעות, ואחרי רעידת אדמה גם אינטרנט יכול להתגלות כמותרות. גופי ההסברה נערכים לכך ויודעים "לפזר", כגיבוי, את המידע בערוצים רבים ומגוונים. כדי שתקבלו אותו, הקפידו לצרוך מידע ממערכות מוכרות בטלוויזיה, ברדיו או בעיתונות, וגם מהגורמים הרשמיים בקהילה שלכם.

לכל אלה יש אחריות למהימנות המידע שהם מעבירים לכם. בעולם עם פחות ערוצי התקשרות זה גם יקטין את הסיכוי לפייק ניוז, וגם יאפשר לכם לקבל תוכן חשוב.

הכותב שימש בעבר מנהל מטה ההסברה הלאומי

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר