בצה"ל מקדמים את חימוש תושבי חוות הבודדים ביו"ש

במערכת הביטחון משנים תפיסה • התוכנית: להאיץ את תהליך חימוש האזרחים המתגוררים בחוות מבודדות, שמיקומן האסטרטגי מציב אותן כיעד למתקפות מחבלים

בצבא מאמינים כי חימוש האזרחים יועיל להגברת הביטחון, צילום: אי.פי.אי

שינוי כיוון בתפיסת הביטחון: בצה"ל מקדמים תוכנית שבמסגרתה יחומשו גורמי ביטחון בחוות חקלאיות ביו"ש, מתוך הבנה כי אלה עלולים להיות בסיכון ניכר במצב הנוכחי, שבו הם לא חמושים - כך נודע ל"ישראל היום".

ביהודה ושומרון פועלות עשרות חוות חקלאיות, ששומרות על אדמות מדינה מפני השתלטות של פלשתינים. מדובר בחוות מבודדות, המרוחקות מכבישים או מנקודות מאוכלסות, ועקב כך צה"ל מתקשה לאבטח אותן.

לאחרונה התרחשו מתקפות נגד תושבי חוות כאלו, שהסתיימו ללא הרוגים. בתחילת ינואר נכנס מחבל חמוש בסכין לחוות יהודה, בסמוך ליישוב שמעה שבהר חברון, ודקר את בעל החווה. חבר חמוש של בעל החווה הרג את המחבל. לא מדובר באירוע בודד. לאחרונה פורסמו כאן נתונים של ארגון השומר יו"ש, לפיהם בשנים האחרונות היו מאות ניסיונות לתקיפת חקלאים באזור.

מאות ניסיונות לתקיפת חקלאי. יו"ש (ארכיון), צילום: אי.אף.פי

התושבים מבודדים ומאוימים

בצה"ל מודעים לבעיה שנוצרת ממיקומן האסטרטגי של החוות, שנועד למנוע השתלטות פלשתינים על אדמות, אבל גורם לכך שהן מבודדות מריכוזי האוכלוסייה ומהכוחות הצבאיים. כעת מתכוונים בצה"ל לייסד תוכנית מוסדרת על מנת לחמש את תושבי החוות החקלאיות.

כמו כל אזרח ביהודה ושומרון, יכולים כיום התושבים הללו להגיש בקשה למשרד לביטחון לאומי, לעבוד מסע ייסורים עד לקבלת האישור, ולבסוף לרכוש את הנשק בכספם. עדיין לא ברור אילו כלי נשק יקבלו גורמי הביטחון בחוות, אזרחי או צבאי, אך כנראה התהליך לקבלת נשקים עבורם יואץ.

אדם בעל עבר פלילי לא יוכל לקבל רישיון נשק. תחנת משטרה (ארכיון), צילום: לירון מולדובן

חלק מתושבי חוות הבודדים אולי לא יוכלו להצטייד בכלי ירי גם אחרי שינוי המדיניות. התוכנית החדשה היא לחמש רק תושבים בחוות העומדים בדרישות החוקיות, ולכן אם יש לאדם עבר פלילי, או שאינו עומד בדרישות החוק - הוא לא יוכל להתחמש. חרף כך, בצה"ל מאמינים שהדבר יועיל באופן משמעותי להגברת הביטחון בחוות, שאם יידרשו לכך - יצליחו להגן על עצמן מפני מחבלים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר