"נספק מענה לאזור": התוכנית השאפתנית להר חברון

עיר חדשה, הכפלת מספר התושבים, עוד שני אזורי תעשייה ורכבת קלה • בעוד כמה שבועות צפויה השרה סטרוק לפרסם תוכנית חומש דרמטית לאזור • היא מספר על ציופיותיה לקבל את תמיכת הממשלה: "מקובל בדרך כלל שהסכם קואליציוני הוא נייר יפה, אבל מבחינתנו זה שולחן ערוך"

השרה סטרוק מסיירת בדרום הר חברון, צילום: ללא

עיר גדולה בין טנא עומרים לשמעה, הכפלת כמות התושבים תוך עשור, אזורי תעשייה גדולים ליד טנא עומרים ובתרקומיא, והארכת תוואי הרכבת הקלה שתגיע מבאר שבע עד מחסום מיתרים, הם חלק מתוכנית שאפתנית שהוצגה לשרת ההתיישבות אורית סטרוק במסגרת פגישה סגורה שערכה עם בכירי מועצת הר חברון.

"הר חברון הוא המקום עם הכי הרבה אדמות מדינה, הכי הרבה אי־מימוש של האדמות הללו, והכי הרבה השתלטות מצד הרשות הפלשתינית", אמרה במהלך סיור באזור, על רקע ביקורו של שר החוץ של ארה"ב, אנתוני בלינקן. "הרשות משקיעה פי כמה לעומת ישראל. מקובל בדרך כלל שהסכם קואליציוני הוא נייר יפה, אבל מבחינתנו זה שולחן ערוך.

"לא קיבלנו כל מה שרצינו, אבל מתכוונים לממש מילה במילה את מה שכתוב שם, וזה לא מעט. כרגע המצב הוא שאדמות המדינה מחוררות, וזה בלתי נסבל, ולכן אני מתכוונת לגבש תוכנית שתיתן מענה לאזורים הללו בתוך זמן קצר, שנה או שנתיים".

דרום הר חברון (להמחשה), צילום: אורן בן חקון

ראש המועצה יוחאי דמרי, שקידם באופן משמעותי את האזור בשנים האחרונות, הציג במהלך הישיבה תוכנית שאפתנית שאותה הוא מבקש לבצע בתוך מספר שנים, ושכולל שינוי פני האזור.

במרכזו, הקמת עיר בין היישובים שמעה וטנא עומרים, באזור שכולו נמצא על אדמות מדינה, שהינו ריק ופנוי לבנייה. עדיין לא ברור מה יהיה הייעוד של העיר העתידית, אך דמרי ציין כי ייתכן שתהיה עיר חרדית, שלישית במספר ביהודה ושומרון.

בנוסף, מתוכננת בניית אזור תעשייה באזור טנא עומרים, שני מיקומים שגובלים מדרום במטרופולין באר שבע. תוכנית נוספת הינה לחבר בין היישובים תלם ואדורה והפיכת האזור למועצה מקומית. "הצלחנו להכפיל את תושבי המועצה בתוך תשע שנים, מ־6,000 תושבים ל־12 אלף. השאיפה היא להגיע בעשור ל־25 אלף תושבים. אין סיבה שזה לא יקרה", אמר.

תכנית סטרוק תעשה שינוי? התיישבות בדרום הר חברון (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

מטרופולין אזורי

דמרי העלה בקשה נוספת, להאריך את קו הרכבת הקלה אשר מתוכנן מבאר שבע לאזור מיתר, באופן אשר יגיע עד למעבר מיתרים. אם הדבר יתרחש בסופו של דבר, תהיה זו בשורה גם לתושבים הישראלים בדרום הר חברון, וגם לעשרות אלפי הפועלים הפלשתינים, אשר מגיעים מדי שבוע לעבודה בערי ישראל ועוברים דרך המעבר.

סטרוק ציינה בשיחה כי היא מעוניינת להפוך את קריית ארבע למטרופולין אזורי. "במשך שנים רבות הר חברון לא קיבלה את היחס הראוי לה, ומדובר באזור אסטרטגי במיוחד. כעת אנו מקווים לשנות את המצב", אמרה סטרוק.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר