בעקבות הכרעת בית המשפט: סמוטריץ' יחתום, וכספי רש"פ יופנו אל נפגעי הטרור

שר האוצר יממש היום פסק דין ויקזז 139 מיליון שקל מהרשות הפלשתינית • לצד ההחלטה הזו, הקבינט גם אישר שורה נוספת של צעדים נגד הרשות

ראש הרשות אבו מאזן, צילום: רויטרס

בהתאם להחלטת הקבינט שהתקבלה ביום חמישי יחתום היום (ראשון) שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', על צו עיקול שיקזז 139 מיליון ש"ח מכספי הרשות הפלשתינית. הסכומים יועברו למשפחות נפגעי הטרור ויקוזזו מכספי המיסים שגובה ישראל עבור הרש"פ מדי חודש.

ההחלטה לקזז כספים של הרשות ולהעבירם למשפחות נפגעי טרור היא למעשה מימוש פסק דין שניתן לפני שמונה חודשים ע"י סגן הנשיא בית המשפט המחוזי בירושלים, משה סובל, בעניין תיקי טרור, כאשר תיק הדגל הוא נפגעי הלינץ' ברמאללה משנת 2000. פסק הדין קבע כי הרשות הפלשתינית היא האחראית לאירועי טרור אלה ולכן צריכה לשלם פיצויים למשפחות קורבנות הטרור.

פסק הדין קבע כי הרשות היא האחראית לאירועי טרור אלה ולכן צריכה לשלם פיצויים למשפחות הקורבנות, בית משפט ארכיון, צילום: אורן בן חקון

במהלך החודשים האחרונים פעלו עורכי הדין אברהם סגל וניצנה דרשן לייטר מארגון שורת הדין, שמייצגים את המשפחות, בניסיון לממש את פסק הדין ופנו להוצאה לפועל כדי לעקל את כספי הרש"פ.

"הופתענו לגלות כי המדינה דרשה שהמשפחות ישלמו את האגרה בהוצאה לפועל שעמדה על מיליון שקלים", טענו, "רשם ההוצאה לפועל דחה את ההחלטה וקבע כי זה אינטרס לאומי לפצות את משפחות הקורבנות".

לצד ההחלטה לממש את פסק הדין ולחתום על צו שיאשר את העברת הכספים, הקבינט גם אישר שורה נוספת של צעדים נגד הרש"פ ביניהם: החלה מיידית של קיזוז תשלומי הרשות למחבלים ובני משפחותיהם לשנת 2022, בהתאם לדו"ח מערכת הביטחון. הקפאה של תוכניות בנייה של הפלשתינים בשטחי C, בעקבות ניסיונות השתלטות לא חוקיים של הרש"פ, בניגוד להסכמים הבינלאומיים.

הנחה לשלול אישורי כניסה, גלנט, צילום: אורן בן חקון

"הבטחנו לתקן, והיום הזה אנחנו מתקנים עוול. זה יום חשוב למוסר, למלחמה בטרור ולצדק", מסר שר האוצר. "אין צדק גדול יותר מקיזוז כספי הרשות, שפעלה לתמיכה בטרור והעברתם למשפחות נפגעי הטרור. "ממשלת ישראל משנה את מדיניותה, והיום הזה אנחנו מתחילים לתקן. אין פה נחמה עבור משפחות הנרצחים, אבל יש כאן צדק".

בתוך כך, שר הביטחון יואב גלנט, הנחה אתמול את מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף רסאן עליאן, לשלול את אישור הכניסה לישראל משלושת בכירי הרשות הפלשתינית: מחמוד אל־עלול, עזאם אל־אחמד ורווחי פתוח, שביקרו את המחבל כרים יונס, רוצח החייל אברהם ברומברג ב־1980, כשהשתחרר השבוע מהכלא.

ההחלטה התקבלה על ידי שר הביטחון לאחר התייעצות עם כלל גורמי הביטחון הרלוונטיים. השלושה ניצלו את מעמדם ונכנסו לישראל כדי לבקר בבית המחבל ששוחרר אחרי שסיים לרצות 40 שנות מאסר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר