כלבי הגנה ו"חליפת ברזל": מיזם חדש יגן על עשרות נשים ומאות ילדים מפני בני זוג אלימים

שיתוף הפעולה בין פורום מיכל סלה למשרד לביטחון הפנים נושא פרי: המיזמים "כלבי מיכל סלה" ו"סיירת מיכל" שנבנו על ידי מומחי ביטחון ואלימות במשפחה יוצאים לדרך • מנכ"לית הפורום: "באירוע ההשקה אורחי הכבוד זכו לראות איך זה מרגיש להציל חיים"

משתתפי הפרויקט בטקס ההשקה היום, צילום: סתיו שניידר אשוח

באירוע חגיגי בבית נחמיה שנערך היום (שני), יצאה לדרך תכנית הפעולה לצמצום ולמיגור האלימות במשפחה של פורום מיכל סלה ושל המשרד לביטחון הפנים. מדובר במיזם משותף שיצא לדך בעקבות הסכם שיתוף פעולה ביניהם שנחתם בחודש יולי השנה.

מדובר בשני פרויקטים המיועדים לאשה שמאוימת על חייה מצד בן זוגה, שאיננה חיה עם בן הזוג המאיים בביתה. את הפרויקטים, שהושקו בהיקף של כשני מיליון שקלים, מלווה מחקר מדידה והערכה של פורום מיכל סלה יחד עם המדען הראשי של המשרד לביטחון הפנים. הם נועדו להגן על 82 נשים בסכנת רצח בביתן וכ־246 ילדים.

לילי בן עמי ועומר בר־לב בטקס היום, צילום: סתיו שניידר אשוח
מיכל סלה. פועלים לעצור את האלימות נגד נשים, צילום: מתוך פייסבוק

הפרויקט הראשון הוא "כלבי מיכל סלה" במסגרתו יוענקו בשנה הקרובה כלבי הגנה מצילי חיים ל־20 נשים מאוימות הנמצאות בסיכון גבוה. הכלב מוענק לאישה לכל החיים וחי כבן בית וחבר צמוד 24-7.

האשה והכלב עוברים הכשרה פרטית מקצועית במשך חצי שנה. היא מקבלת בעבור הכלב ציוד, צעצועים, מזון וביטוח. יוזמי הפרויקט אומרים שהכלב הוא חבר מציל חיים, המאפשר קודם כל ביטחון פיזי. אך גם בטחון נפשי, ריפוי מטראומה ומענה לבדידות.

עד היום פורום מיכל סלה העניק כלבי הגנה לשלוש נשים מאוימות וילדיהן. הפרויקט נבנה בשיתוף עם בוגרי יחידת עוקץ ועם מומחי אלימות במשפחה.

במסגרת הפרויקט השני, "סיירת מיכל", שנבנה בשיתוף יוצאי שב״כ ומומחי אלימות במשפחה, יקבלו 62 נשים מאוימות מה שבפורום מכנים "חליפת ברזל" בביתן. הכוונה היא לשירותים שכוללים מיגון הבית הפרטי באמצעות חברת אבטחה, התקנת מצלמה אבטחה, לחצן מצוקה וסייר 24-7, וגם: עשרה שיעורי הגנה עצמית ומכתב התראה לגורם המאיים מאת משרד עו"ד. עד היום פורום מיכל סלה אבטח 42 נשים מאוימות וילדיהן.

על פי נתוני משרד הרווחה, שהות ממוצעת של אישה במקלט נמשכת כארבעה חודשים ועלותה הינה כ־90,000 שקלים. בפורום מיכל סלה, עלות ״כלב מיכל סלה״ לאישה מאוימת עומדת על כ־85,000 שקלים והיא לכל החיים. עלות הגנה בפרויקט ״סיירת מיכל״ עומדת על כ־8,730 שקלים לאישה מאוימת למשך שנה. כלומר, העלות של כלב הגנה אחד, המוענק לאשה מאויימת לכל החיים, או של חבילת הגנה הניתנת לאישה לשנה שלמה, נמוכה משמעותית מעלות שהות ממוצעת במקלט.

היעד: אפס נרצחות בשנה

סלה הייתה פעילה חברתית ועובדת סוציאלית ישראלית שנרצחה על ידי בעלה אלירן מלול. הרצח קיבל תשומת לב ציבורית ותקשורתית רבה, ובעיני רבים הפך לסמל למאבקים נגד אלימות נגד נשים בישראל ואלימות בין בני זוג.

פורום מיכל סלה היא עמותה רשומה ללא מטרות רווח אשר הוקמה במאי 2020 בעקבות הרצח של מיכל סלה ז"ל, במטרה למנוע את הרצח הבא. הפורום פועל להצלת חיים ולמניעת אלימות כלפי נשים באמצעות חדשנות וטכנולוגיה. היעד שלהם הוא אפס נרצחות בשנה. באמצעות הפרויקטים, כך הם מאמינים, הם מייצרים אלטרנטיבות נוספות וחדשניות לנשים מאוימות, מלבד מקלט לנשים נפגעות אלימות וילדיהן כפי שהיה עד כה.

אימון כלבים (ארכיון). הכלב ניתן לאישה לכל החיים, צילום: א. שני

במסגרת אירוע ההשקה שנערך היום, ארבע נשים הנמצאות תחת איומי רצח נפגשו לראשונה עם כלב ההגנה אשר יוענק להן בתום ההכשרה. כמו כן נערכה הדגמה LIVE של שני הפרויקטים.

ההדגמה הציגה כלב הגנה בפעולה תחת התקפה אלימה, הצגת שליטה בכלב והגנה מפני איום התוקף ותרגיל סירוב מזון במסגרתו הכלב סרב לקבל נקניקיה מאדם זר והסכים לאכול רק מידי בעליו.

בנוסף הגיעו שתי נשים, ב' שקיבלה כלב לפני שמונה חודשים וח׳ שקיבלה חליפת ברזל של 'סיירת מיכל' וביתה ממוגן מעל עשרה חודשים. השתיים חשפו את סיפורן האישי ועל מה שעבר עליהן לפני ואחרי ההצטרפות לפרויקטים. בנוסף, הדגימה ב' הדגמה חיה של כלב ההגנה בפעולה, והציגה שליטה בכלב והגנה מפני איום.

מלבד השר לביטחון הפנים, עמר בר-לב, נכחו באירוע גם בני משפחתה של מיכל סלה, מנכ"ל המשרד לבטחון פנים תומר לוטן, בכירים מהמשטרה, ממשרד הרווחה וכן שותפים נוספים של עמותת פורום מיכל סלה.

הופכים רעיון "משוגע" למציאות

השר לבטחון הפנים, עמר בר-לב אמר היום: "כל מפגש עם פורום מיכל סלה והחברים אשר שותפים למלאכת הקודש הזו – כל מפגש כזה מרגש מאוד, ומזכיר לי מדוע בחרתי להיות איש ציבור. גם היום, כשאנו חונכים את המיזם החשוב כל כך, אני יודע שאנו לוקחים רעיון אשר לילי כינתה אותו ׳משוגע׳, והופכים אותו למציאות.

"כאשר החלטנו להיות שותפים במיזם הזה, ידעתי שהוא יעצים עוד יותר את המחויבות שלנו - הגדולה ממילא - להיאבק בתופעת האלימות נגד נשים ולעשות עוד הרבה יותר בכדי להגן על עוד נשים מאוימות. המאבק הזה הוא בנפשנו, ועם כנסתי לתפקיד השר לביטחון הפנים הצבתי אותו בראש סדר העדיפויות שלי, והפעולות שעשינו בשנה וחצי האחרונה הן רבות ומשמעותיות".

מקלט לנשים מוכות. עלות השהייה שם גבוהה מאשר עלות הפרויקטים החדשים, צילום: מיכל אשל

מנכ"ל משרד לבטחון הפנים, תומר לוטן: "הטיפול בתופעת אלימות כנגד נשים הוא אחד מהיעדים המרכזיים של המשרד, המיזם המשותף עם פורום מיכל סלה יסייע לנשים שחיות בתחושת איום מתמדת ותחושת חוסר אונים, לשפר את הביטחון האישי שלהן ושל ילדיהם, במידת הצורך להדוף את התוקף בצורה אפקטיבית, כאשר הן חשות סכנה מוחשית לחייהן".

מנכ"לית פורום מיכל סלה, לילי בן עמי: "החלום של כל עמותה ויוזמה אזרחית הוא שמשרד ממשלתי יאמץ את הרעיון 'המשוגע' שלה ויהפוך אותו לפרויקט של המדינה. היום זה קרה ובגדול. זה קרה בזכות השר לבטחון הפנים והצוות החלוצי ומעורר ההשראה שלו. וזה קרה גם בזכות השותפים שלנו שתמכו והאמינו בנו לכל אורך הדרך.

"היום באירוע, במעמד המפגש הראשוני של כל אישה מאוימת עם כלב ההגנה שלה - השותפים הללו היו אורחי הכבוד וזכו לראות מהשורה הראשונה - איך זה מרגיש להציל חיים. היציאה לדרך של שני הפרויקטים המשותפים היא אבן דרך משמעותית ומרגשת לקראת היעד שהצבנו  - אפס נרצחות בשנה. רצח נשים זה לא גזירת גורל ובפורום מיכל סלה אנו מפתחות ומפעילות פתרונות חדשניים ומעשיים. הפרויקטים הללו כבר מצילים חיים היום, אז טבעי ואף הכרחי לשלב ידיים כדי להציל חיים של כמה שיותר נשים וילדים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר