במהלך צהרי יום שבת נפער בולען במרכז נתיבי איילון, סמוך לצומת השלום - אחד הצמתים המרכזיים בישראל. היום (ראשון) חודשה התנועה בנתיבי איילון לכיוון דרום, לאחר שהכביש היה סגור לצורך בדיקה אם קיימים בולענים נוספים. משנשלל החשד, התנועה שבה לכביש למעט העלייה למחלף השלום מכיוון צפון. קיימים עומסים כבדים באזור ובכבישים נוספים לתל אביב.
על פי נתוני Waze, נכון לשעה 07:15, ישנו עומס כבד בכביש 20 לדרום ממחלף ההלכה עד מחלף השלום, מהירות ממוצעת של כ-18 קמ"ש וזמן נסיעה משוער למקטע כ-10 דקות. עומס כבד דווח בכביש 4 לדרום מצומת רעננה עד בר-אילן, מהירות ממוצעת של כ-25 קמ"ש, וזמן נסיעה משוער למקטע כ-25 דקות. כמו כן, גם בכביש 2 לדרום דווח על עומס כבד ממחלף נתניה עד יקום, מהירות ממוצעת של כ-19 קמ"ש, וזמן נסיעה משוער למקטע כ-34 דקות.
פעירת הבולען מעוררת שאלות רבות על מצבו של הכביש באזור. השאלות עולות גם לאור הבנייה הרבה שנעשית בסמוך לכביש, וגם בגלל הסמיכות של הכביש לנחל האיילון. בשני המקרים מדובר בנסיבות שמצריכות בדיקה נרחבת של כל האזור ולא רק תיקון נקודתי של הבולען הנוכחי.
בדומה למומחים בתחום, גם השרה מיכאלי סבורה שלא מדובר באירוע נקודתי והודיעה על חסימת איילון דרום לצורך איתור של מפגעים פוטנציאליים. "אני מאמינה שבבוקר הוא ייפתח, אבל אני קוראת לכל מי שיכולה לא להגיע מחר מצפון לתל אביב, להישאר לעבוד מהבית ולהימנע מהגעה באמצעות רכב פרטי. מי שחייב להגיע לתל אביב - רק בתחבורה ציבורית", ביקשה השרה והבטיחה, "יכולה להגיד לכם בוודאות שהדבר הזה לא קרה מפרויקטים תחבורתיים של משרד התחבורה. הדבר הכי חשוב כרגע הוא לסתום את החור הזה ולוודא שאין אחרים בדרך".
גם ברכבת לקחו את האירוע ברצינות הדרושה והודיעו על סגירת תחנת השלום הסמוכה לצורך שלילת סכנות דומות על תווי המסילה. אולם במהלך הלילה הודיעו כי תנועת הרכבות תחזור לסדרה החל מחמש בבוקר. "לאחר בדיקות מקיפות בשטח והתייעצות עם מומחים בתחום, בהערכת מצב שבוצעה ברכבת ישראל, הוחלט על חידוש תנועת הרכבות בפרוזדור האיילון ובתחנת השלום", מסרו.
"שתי תקלות פוטנציאליות"
בכיר בתחום הגיאולוגיה העוסק בבולענים סיפר אמש ל"ישראל היום" על הצורך בבדיקות מקיפות באזור כדי למנוע אירועים חמורים יותר בעתיד: "אישית לא אתבטא בשמי בגלל שלא בדקתי את המקום, אבל צריך לדעת שזה אזור מאוד עמוס מבחינת הקרקע שמתחת לכביש. יש גם בנייה רבה באזור, דבר שיכול לגרום לחול להיגרע וליצירת הבולען, וגם יש סמיכות לנחל האיילון. הסמיכות לנחל היא חשובה כיוון שמדובר במקור מים שמחלחל ועלול לקחת חלק מהחול מתחת לכביש".
"אני גם לא מוציא מכלל אפשרות את העובדה שמדובר בשתי התקלות יחד - גם הבנייה הרבה עם החפירות שלה גרמו לנזק לקרקע, וגם הנחל עצמו שזרם לאזור. לכן אני קורא לערוך בדיקה מקיפה של האזור כדי לראות מה מצב כל הקרקע מתחת לכביש. אני יודע שזה נתיב תחבורה ראשי ושיש לחץ לסיים את העניין עם סגירת הבולען הנוכחי, אבל צריך להבין שתנועת קרקע יכולה להיות רחבה יותר ויש לתת על זה את הדעת".
עמדתו של המומחה היא ככל הנראה גם הגישה השלטת בחברת נתיבי איילון, שם גורם המקורב לחברה מסר כי "אנו נסגור הלילה את הנתיבים מגלילות דרומה. נכון, מדובר בסגירה רחבה אבל הסיבה היא שכך אפשר בנחת לבחון את כל הכביש. להביא כלים ולראות בדיוק מול מה אנחנו מתמודדים, מה סדר גודל התקלה ואם יש כאן השלכות נוספות מסביב".
בהכנת הכתבה השתתפה לילך שובל.
